لرستان خبر گزارش می ددهد

در حالی امروز قرار بود، جلسه انتخاب هیأت رئیسه شورای شهر این شهرستان برگزار شود که با غیبت 5 عضو از مجموع 13 عضو این پارلمان محلی جلسه رسمیت نیافت و انتخاباتی هم برگزار نشد.

به گزارش لرستان خبر، بر اساس قانون باید جلسه انتخاب هیأت رئیسه شورای شهر تا 12 شهریورماه برگزار و هیأت رئیسه جدید معرفی شوند.

در حالی امروز قرار بود، جلسه انتخاب هیأت رئیسه شورای شهر این شهرستان برگزار شود که با غیبت 5 عضو از مجموع 13 عضو این پارلمان محلی شامل موسی نیکوکار، ناصر مرادی، مجتبی مقدسی، فرزانه کردی و اشرف چگنی جلسه رسمیت نیافت و انتخاباتی هم برگزار نشد.

شورای شهر بروجرد در آستانه ورود به آخرین سال فعالیت عمر کاری خود قرار بود، امروز انتخابات هیأت رئیسه را برگزار کند و به همین منظور از رسانه‎ها به منظور پوشش خبری این جلسه دعوت شد.

خبرنگاران برخی از رسانه‎های شهرستان بروجرد به همراه تعدادی از اعضای شورای شهر و معاون سیاسی امنیتی فرمانداری این شهرستان بر اساس وعده از پیش تعیین شده رأس ساعت 8 در سالن جلسات شورای شهر حاضر بودند.

جلسه رأس ساعت شروع نشد و حاضران همچنان به انتظار حضور دیگر اعضای شورای شهر نشستند، تا اینکه پس از پیوستن منوچهر درویش بیابانی به جمع رأس ساعت 8 و 34 دقیقه و به دنبال او احسان مهاجر شجاعی رأس ساعت 8 و 45 دقیقه در نهایت تعداد اعضای حاضر به 8 نفر رسید و به حد نصاب رسمیت جلسه یعنی حضور 9 عضو منتهی نشد.

پس از حضور این دو عضو انتظار برای آمدن دیگر اعضاء تا ساعت 9 صبح یعنی یک ساعت پس از زمان اعلام شده برای این جلسه به طول انجامید و در طول این زمان تماس‎های برقرار شده با اعضای غایب با خاموش یا در دسترس نبودن مخاطبان به مکالمه نینجامید.

در نهایت ساعت 9 صبح حضار سالن اجتماعات شورای شهر را بدون برگزاری جلسه انتخابات هیأت رئیسه ترک کردند و این جلسه مهم و حساس رنگ و بوی رسمیت به خود ندید و تخته تعبیه شده ‎ برای رأی‌گیری و ثبت آراء اعضا سفید و نانوشته باقی ماند.

مصاحبه‎های خبری برخی اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد و منابع اطلاعاتی غیر رسمی حاکی از ایجاد دو دستگی در بین اعضای این پارلمان محلی دارد، حال آنکه این مرجع تصمیم گیری ماهیت آن همانگونه که از نام آن برمی‎آید، باید حول محور فاکتورهای مهمی همچون مشورت، تشریک مساعی، اتحاد و تکیه بر خرد جمعی در جریان باشد.

از سویی شنیده‎ها حکایت از این دارد که در صورت برگزار نشدن جلسه انتخاب هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر و یا حضور نیافتن تعدادی از اعضای شورای شهر در این جلسه احتمالی دیگر هرگونه تصمیم اتخاذ شده از سوی فرمانداری این شهرستان ملاک عمل قرار می‎گیرد.

* ارسال دعوتنامه رسمی برای اعضای شورای شهر

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد در گفت‎وگو با فارس گفت: زمان قانونی فعالیت هیأت رئیسه فعلی این شورا تا 12 شهریور ماه است، بنابراین بر اساس قانون برگزاری جلسه انتخاب هیأت رئیسه شورای شهر پس از هماهنگی با فرمانداری و ابلاغ صادر شده از سوی سرپرست فرمانداری این شهرستان با توجه به تعطیلی رسمی جمعه 12 شهریور یک روز پیش از این تاریخ تعیین شد.

عباس شمس‎الدینی اظهار کرد: همچنین از 24 ساعت پیش از تاریخ تعیین شده برای برگزاری جلسه فوق‎العاده انتخاب هیأت رئیسه شورای شهر بروجرد دعوتنامه رسمی برای همه اعضای شورا ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: حاضر نشدن 5 نفر از مجموع 13 عضو شورای اسلامی شهر بروجرد این جلسه رسمیت نیافت و برگزار نشد.

* غیبت اعضای غایب غیر موجه است

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر دلایل احتمالی غیبت 5 عضو شورا در جلسه حساس امروز تأکید کرد: این احتمال وجود دارد که اعضای غایب با پیش‌بینی به دست نیاوردن آراء لازم برای قرار نگرفتن در بین هیأت رئیسه جدید در جلسه امروز حضور نیافته باشند.

شمس‎الدینی غیبت اعضای غایب را از دیدگاه قوانین شورای شهر غیر موجه خواند و بیان کرد: از سویی این غیبت مخالف با اخلاق کاری اعضای این پارلمان محلی است.

وی تصریح کرد: افرادی که دم از قانون و حرکت بر مبنا و معیار قوانین می‎زنند، با غیبت در جلسه مهم، حساس و سرنوشت‎ساز امروز با تخطی از قانون با احتمال تهدید منافع خود منافع شخصی را بر مصالح و منافع عمومی مردم ترجیح داده‎اند.

* تصمیمات فرمانداری ملاک عمل قرار می‎گیرد

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد با اشاره به اینکه هیچ موضوع بحث برانگیزی در بین اعضای این شورا وجود نداشته است، اظهار کرد: بر این اساس عدم حضور و غیبت تنی چند از اعضای این پارلمان محلی در جلسه انتخاب هیأت رئیسه پیش‌بینی نشده و در اذهان متصور نبود.

شمس‎الدینی از برگزاری یک جلسه اضطراری با ماهیت انتخاب هیأت رئیسه جدید شورای شهر بروجرد خبر داد و افزود: در صورت غیبت دوباره اعضای غایب در جلسه امروز تصمیم‎گیری در خصوص احتمالاتی همچون سلب عضویت اعضای غایب به فرمانداری محول می‎شود.

* بی‌اطلاعی اعضای شورای شهر از جوابیه استعلام‎های فرمانداری

عضو شورای اسلامی شهر بروجرد در گفت‎وگو با فارس با اشاره به اینکه برنامه‎های شورای شهر بر اساس قانون و مقررات جاری کشور برای این پارلمان محلی تعریف شده است، گفت: با توجه به تعطیلی جمعه 12 شهریورماه تصمیم‎گیری برای تشکیل یا عدم تشکیل جلسه انتخاب هیأت رئیسه شورای شهر این شهرستان نیازمند استعلام از سرپرست فرمانداری این شهرستان بود.

ناصر مرادی اظهار کرد: به همین منظور در جلسات پیشین شورای اسلامی شهر بروجرد برای ارسال نامه‎ای به سرپرست فرمانداری این شهرستان تصمیم‎گیری شد، همچنین بر اساس قانون جوابیه این استعلام باید به همه اعضا اعلام شود.

وی عنوان کرد: متأسفانه جوابیه استعلام تشکیل یا عدم تشکیل جلسه فوق‌العاده انتخاب هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر بروجرد به اعضای این پارلمان اعلام نشده و رئیس شورای شهر یک طرفه تصمیم به تشکیل این جلسه در تاریخ پنج‌شنبه 11 شهریورماه گرفته است.

عضو شورای اسلامی شهر بروجرد با اشاره به اینکه مجتبی مقدسی یکی از اعضای شورای شهر در تهران به سر می‎برد و حضور وی در جلسه مربوطه امکان‎پذیر نبوده است، افزود: برگزاری جلسه انتخاب هیأت رئیسه بدون حضور موجه این عضو به معنای نادیده گرفتن و نقض حقوق این عضو است.

مرادی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به شکایت روح‎الله نظرپور عضو علی‎البدل شورای چهارم از دو شغله بودن احسان مهاجر شجاعی عضو  فعلی شورای شهر بروجرد بر اساس تبصره‎های ماده 28 قانون شوراهای اسلامی شهر و مکاتبات مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری لرستان، مکاتباتی با سرپرست فرمانداری این شهرستان انجام شده حال آنکه جوابیه این استعلام به اعضای این پارلمان اعلام نشده است.

وی تأکید کرد: جوابیه دو استعلام یاد شده باید به اعضای شورای اسلامی شهر اطلاع داده شود، تا پس از آن در خصوص زمان برگزاری جلسه فوق‌العاده انتخاب هیأت رئیسه این پارلمان محلی با حضور اعضای آن تصمیم‎گیری شود.

* رعایت نشدن قانون عامل غیبت اعضای غایب بود

عضو شورای اسلامی شهر بروجرد رعایت نشدن قانون را دلیل حضور نیافتن در جلسه فوق‎العاده برگزاری انتخابات هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر این شهرستان خواند و افزود: مادامی که قانون در این پارلمان محلی رعایت نمی‎شود، در جلسات شورای شهر حضور نمی‎یابم، زیرا شورای اسلامی قانون گریز ماهیت خود را از دست می‎دهد.

مرادی تصریح کرد: نامه کتبی حضور در جلسه فوق‎العاده برگزاری انتخابات هیأت رئیسه شورای شهر باید مستقیماً به دست هر یک از اعضای شورای شهر برسد، در صورتی‌که این نامه به درب منازل اعضا فرستاده شده است، حال آنکه دلیلی بر اطلاع افراد از موضوع نیست.

* خلع عضویت بر اساس موارد قانونی امکان‎پذیر است

وی در پاسخ به احتمال خلع عضویت اعضای غایب در این جلسه یا جلسات آتی فوق‎العاده برگزاری انتخابات هیأت رئیسه شورای شهر گفت: با توجه به ماده 26 آئین نامه تشکیلات انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهر هر عضوی که 6 جلسه متوالی یا 12 جلسه غیر متوالی از اوقات رسمی شورا و کمیسیون‎ها را بدون عذر موجه در یک سال غیبت کند، موضوع غیبت وی به هیأت حل اختلاف موضوع ماده 82 قانون شوراهای اسلامی کشور ارجاع می‎شود.

عضو شورای شهر بروجرد تصریح کرد: این در حالی است که جلسات تشکیل هیأت رئیسه تابع برخی مقررات است که رعایت نشدن آنها عامل و دلیل اصلی اعتراض اعضای غایب در جلسه امروز بوده و به عبارت دیگر غیبت اعضای غایب غیر عمدی و برخاسته از اعلام اعتراض آنها نسبت به رعایت نشدن قانون بوده است.

مرادی ادامه داد: در شورای اسلامی شهر که حرکت بر مبنای مبانی قانونی در آن تأکید ‎شده، رعایت قانون در این پارلمان از سوی همه اعضای آن الزامی و ضرورتی انکارناپذیر است.

منبع: فارس-گزارش از مژگان شمس

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات