لرستان خبر گزارش می دهد

باغ‌وحش خرم‌آباد باوجود تلف شدن چندگونه جانوری از جمله یک گوزن زرد، یک قوچ و ۲ بچه شیر در بی خیالی مسئولان همچنان بلاتکلیف است.

به گزارش لرستان خبر، مرکز لرستان تا شش سال گذشته فاقد باغ وحش بود تا اینکه در سال 1389 به دنبال تأسیس منطقه گردشگری «بام لرستان»، 2 هکتار از این مجموعه برای احداث  باغ وحش کاسیت در نظر گرفته شد؛ اما امروز مسئولان راجع به این موضوع اتفاق نظر دارند که مکان‌یابی این باغ‌وحش غیرکارشناسی و بدون کار مطالعاتی بوده و فضای نگه‌داری حیوانات در این باغ‌وحش استاندارد نیست.

پس از مرگ یک گوزن زرد، یک قوچ و 2 بچه شیر در باغ‌وحش کاسیت، بحث ضرورت انتقال این باغ‌وحش به محدوده شهری و واگذاری آن به بخش خصوصی به‌طور جدی‌ مطرح شد، اما تاکنون این کار انجام نشده است.

در حال حاضر دامپزشکی لرستان متولی باغ‌وحش کاسیت است اما کارشناسان معتقدند که با واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی ضمن بهبود شرایط و فضای نگه‌داری حیوانات، زمینه اشتغالزایی و توسعه این مجموعه نیز فراهم می‌شود.

مدیرکل محیط زیست، در شرایط فعلی و نبود سرمایه‌گذار، شهرداری را بهترین متولی برای تحویل گرفتن باغ‌وحش می‌داند و این پیشنهاد را در جلسات مختلفی که با موضع تعیین تکلیف این باغ‌وحش برگزار شده مطرح کرده است.

باغ وحش خرم آباد در بلاتکلیفی

شهرداری هم آمادگی خود را برای تحویل گرفتن باغ‌وحش خرم‌آباد و واگذاری آن به بخش خصوصی اعلام کرده و این پیشنهاد را در شورای شهر مطرح کرده است؛ حال باید منتظر اعلام نظر شورای شهر بمانیم که البته در صورت تصویب این پیشنهاد، به بلاتکلیفی این باغ‌وحش پایان داده می‌شود، هرچند نظر رئیس شورای شهر در رابطه با این موضوع خیلی مساعد نبود ولی اکثریت آرا در شورای شهر تعیین کننده رأی و نظر نهایی است.

ابراهیم توکلی مدیرکل سابق دامپزشکی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار داشت: باغ وحش کاسیت از هر نظر اعم از تغذیه مناسب، رسیدگی، نظارت بهداشتی، پیشگیری از بیماری و زاد و ولد در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و حیوانات این باغ‌وحش هیچ مشکلی ندارند.

وی اظهارات برخی از افراد مبنی بر نامناسب بودن شرایط نگه‌داری حیوانات در باغ وحش کاسیت را غیرکارشناسانه دانست و افزود: باید ببینیم که منظور این افراد از شرایط نامناسب چیست؟ شرایط نامناسب یعنی اینکه تغذیه خوب نباشد، حیوانات بیمار باشند و یا اینکه زاد ولد خوبی نداشته باشند که هیچ کدام از این موارد نامطلوب در باغ‌وحش خرم‌آباد وجود ندارد.

شرایط مناسب نگه‌داری حیوانات در باغ‌وحش کاسیت

مدیرکل سابق دامپزشکی لرستان عنوان کرد: البته من در مورد ساختار باغ‌وحش قضاوتی نمی‌کنم ، به هر حال این باغ وحش در سال 88 در محل بام لرستان ساخته شده و حالا در مورد اینکه جانمایی آن درست و استاندارد بوده یا خیر، اظهار نظر نمی‌کنم ولی حیوانات این باغ‌وحش، الآن در شرایط مطلوبی به سر می‌برند.

وی تصریح کرد: تعدادی از مسئولان باغ‌وحش‌های استان قزوین، اخیراً از باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد بازدیدی داشتند که آمار بالای زاد و ولد در باغ وحش خرم‌آباد، آنها را شگفت زده کرد و این وضعیت را تحسین کردند، اگر شرایط نگه‌داری حیوانات نامناسب بود که این تعداد زاد و ولد امکان‌پذیر نبود.

توکلی خاطرنشان کرد: باغ وحش کاسیت خرم‌آباد یک سرمایه ملی  و استانی است که باید در حفظ و توسعه آن کوشا باشیم، بی‌انصافی است که هر بار با بهانه‌های مختلف آن را زیر سؤال ببریم، این نگاه تخریبی کمکی به استان نمی‌کند.

زاد و ولد نرمال حیوانات

وی بیان کرد: از ماه های گذشته که حادثه مرگ گوزن زرد ایرانی در این باغ‌وحش رخ داد تا به امروز هیچ تلفات دیگری نداشته‌ایم و همه حیوانات در سلامت کامل هستند.

مدیرکل سابق دامپزشکی لرستان گفت: برخی از حیوانات مانند شیر، وقتی رشد می‌کنند و بزرگتر می‌شوند و قفس ظرفیت آنها را ندارد، با حیوانات باغ‌وحش‌های دیگر معاوضه می‌شوند و این شیرها به مناطق دیگری منتقل می‌شوند.

وی با اشاره به ضرورت واگذاری باغ‌وحش کاسیت به بخش خصوصی، افزود: دامپزشکی یک دستگاه حاکمیتی است و نمی‌تواند از محل این باغ‌وحش کسب درآمد کند، اما بخش خصوصی در این رابطه محدودیتی ندارد، مثلاً می‌تواند بابت بلیت ورودی آن تعرفه بگیرد و یا اینکه کارشناسانی را استخدام کند که در رابطه با باغ‌وحش و حیوانات آن توضیحاتی را به بازدیدکنندگان ارائه دهند و از این طریق درآمدزایی و اشتغالزایی کند.

توکلی عنوان کرد: زمانیکه بخش خصوصی توانست از محل این باغ وحش درآمدزایی کند، قطعاً آن مجموعه را توسعه خواهد داد که این به نفع استان است به همین دلیل استانداری لرستان درصدد واگذاری آن به بخش خصوصی است.

لزوم واگذاری باغ‌وحش کاسیت به بخش خصوصی

مهرداد فتحی‌بیرانوند مدیر کل محیط زیست لرستان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار داشت: در گذشته باغ وحش خرم‌آباد بدون کار مطالعاتی در بام لرستان ساخته شد که این اقدام مورد تأیید کسی نیست اما اکنون که در مقابل کار انجام شده قرار گرفته‌ایم باید این مجموعه را به نحوی مدیریت کنیم که عوارض و مشکلات ان به حداقل برسد.

وی افزود: تعطیلی این باغ وحش برای محیط زیست کار آسانی است اما این راهکار درستی نیست بلکه باید همه مسئولان با هم‌اندیشی روشی را پیش بگیرند که ضمن حفظ این مجموعه، به اصلاع وضعیت آن پرداخته شود.

مدیرکل محیط زیست لرستان عنوان کرد: باغ وحش کاسیت برای استان لرستان یک فرصت است و می‌تواند یک جاذبه گردشگری، بستری برای آشنایی مردم با تنوع زیستی و برندی باشد که قبلاً در استان وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: در گذشته 2 بحث در مورد باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد مطرح بود، نخست وضعیت تغذیه حیوانات و دوم فضای نگه‌داری آنها که با ورود رسانه‌ها و حساسیت‌هایی که در گذشته ایجاد شد، وضعیت تغذیه حیوانات بهبود پیدا کرد، حداقل اینکه این حیوانات قبلاً نان خشک می‌خورند ولی الآن گوشت می‌خورند.

غیراستاندارد بودن مکان و فضای نگه‌داری حیوانات

فتحی بیرانوند افزود: اما مشکل وضعیت نامناسب فضای نگه‌داری حیوانات همچنان پابرجاست و با توجه به استانداردهایی که برای زیست حیوانات در باغ‌وحش تدوین شده، فضای این باغ وحش مورد تأیید نیست.

وی خاطرنشان کرد: برخی از حیوانات باغ‌وحش مثل گربه‌سانان فضای نگه‌داری بیشتری نیاز دارند که از این نظر باغ‌وحش خرم‌آباد با استاندارد فاصله دارد.

مدیرکل محیط زیست لرستان بیان کرد: جلسات متعددی با دستگاه‌های متولی و معاونت استانداری برگزار شده تا به بهبود کیفیت این باغ‌وحش کمک شود که در یکی از این جلسات ما پیشنهاد دادیم که شهرداری متولی نگه‌داری این باغ‌وحش شود.

شهرداری، بهترین متولی برای باغ وحش

وی گفت: با رایزینی‌هایی که با شهرداری انجام داده‌ایم، شهردار خرم‌آباد به‌صورت ضمنی قبول کرده که متولی این باغ‌وحش بشود اما فعلاً اقدامی انجام نشده و در حد حرف است که امیدواریم شهرداری این پیشنهاد را قبول و اجرایی کند، چون در شرایط فعلی شهرداری می‎تواند بهترین متولی باشد.

فتحی بیرانوند افزود: باغ‌وحش مکانی است که برای نگه‌داری آن باید هزینه شود و برای فردی یا نهادی  که آن را تحویل می‌گیرد باید توجیه اقتصادی داشته باشد، بنابراین ما نمی‌توانیم تصمیمی را به شهرداری تحمیل کنیم.

وی عنوان کرد: باغ‌وحش کاسیت در یک دره تنگ ساخته شده و امکان توسعه آن وجود ندارد بنابراین شهرداری می‌تواند آن را به داخل شهر منتقل کند و از بازدیدکنندگان نیز بلیت بگیرد، به نظر می‌رسد پارک دره‌گرم فضای مناسبی برای مکان جدید باغ‌وحش کاسیت باشد.

مرگ و میر حیوانات در محدوده نرمال

مدیرکل محیط زیست لرستان در رابطه با مرگ و میر برخی از حیوانات در باغ‌وحش کاسیت، گفت: اصولاً هر موجود زنده‌ای در معرض آسیب قرار دارد و در تمام دنیا مرگ و میر در یک طیف مشخصی استاندارد است که میزان مرگ و میر حیوانات در باغ وحش کاسیت هم در رنج طبیعی قرار دارد و نباید در مورد آمار این مرگ‌و میرها بزرگنمایی شود.

وی افزود: باغ‌وحش خرم‌آباد در کشور تنها باغ‌وحشی است که دامپزشکی متولی آن است در نتیجه در مورد سلامت حیوانات جای نگرانی نیست و اگر لازم باشد این دستگاه رسیدگی می‌کند.

اعلام آمادگی شهرداری

یحیی عیدی بیرانوند، شهردار خرم‌آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار داشت: ما به شورای شهر پیشنهاد دادیم که اگر موافقت کند شهرداری باغ‌وحش کاسیت را تحویل بگیرد و به بخش خصوصی واگذار کند.

وی افزود: این باغ‌وحش باید توسط بخش خصوصی اداره شود تا ضمن مدیریت بهتر و درآمد زایی، برنامه‌ریزی لازم برای بازدید عمومی و توسعه این مجموعه نیز انجام بگیرد.

شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه شهرداری یک نهاد درآمدی است و باید در صورت تحویل باغ‌وحش، آن را به بخش خصوصی واگذار کند، عنوان کرد: این باغ‌وحش در طول سال 200 تا 300 میلیون تومان هزینه دارد.

وی تصریح کرد: مدیریت شهرداری ثباتی ندارد و شهردارانی که روی کار می‌آیند، دیدگاه های متفاوتی دارند، بنابراین پروژه مهم و حساسی مثل باغ‌وحش که به یک برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد باید به بخش خصوصی واگذار شود.

عیدی‌بیرانوند خاطر کرد: اگر شورای شهر مصوب کند ما زمینه واگذاری باغ‌وحش خرم‌آباد را به بخش خصوصی فراهم می‌کنیم کمااینکه بخش خصوصی هم اعلام آمادگی کرده ولی باید مجموعه‌هایی مثل شهرداری، دامپزشکی و استانداری نیز این بخش خصوصی را حمایت کنند.

انتقال باغ‌وحش به محدوده شهر

وی بیان کرد: چند فضای پیشنهادی هم برای مکان جدید باغ‌وحش در اختیار داریم تا این باغ‌وحش از بام لرستان به داخل شهر منتقل شود.

شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه باغ‌وحش خرم‌آباد به بحث جذب گردشگر داخلی و خارجی خیلی کمک می‌کند، گفت: باغ‌وحش خرم‌آباد یکی از پارامترهای گردشگری و فرصتی برای اشتغالزایی است، به‌ویژه اشتغالهای جانبی، بدین شکل که مثلاً با تولید گونه‌های نادر جانوری درآمدزایی شود، البته این کار نیاز به حضور بخش خصوصی متخصص دارد.

شهردار خرم‌آباد افزود: آن بخش خصوصی که باغ‌وحش خرم‌آباد به آن واگذار می‌شود باید دلسوز این مجموعه باشد و منافع شخصی خود را در گرو توسعه و نشاط این مجموعه ببیند وگرنه سیستم‌های دولتی متولی خوبی برای این پروژه‌های حساس هستند.

تجربه ناموفق شهرداری در مورد باغ پرندگان

حسن آذری رئیس سابق شورای شهر خرم‌آباد عنوان کرد: بحث واگذاری باغ‌وحش به شهرداری خرم‌آباد هنوز در شورای شهر به بحث و رأی گذاشته نشده اما نظر شخصی بنده این است که اداره کل محیط‌زیست بهترین متولی برای باغ‌وحش است، چطور زمانی که شاخ یک کل و بز می‌شکند، به سرعت جریمه می‌کنند اما حالا که نوبت نگهداری از باغ‌وحش است خود را عقب می‌کشند.

وی افزود: شهرداری نتوانسته باغ‌پرندگان خود را سامان دهد و این مجموعه که در پارک بهشت ساخته شده بعد از شش سال هیچ پیشرفتی نداشته است، شهردار اگر بخش خصوصی سراغ دارد، اول باغ پرندگان را به آن واگذار کند بعد مسئولیت واگذاری باغ‌وحش خرم‌آباد به بخش خصوصی را قبول کند.

رئیس سابق شورای شهر خرم‌آباد عنوان کرد: شهرداری با حجم وظایفی که دارد نمی‌تواند از عهده نگه‌داری باغ وحش خرم‌آباد برآید، بعد اگر مشکلی ایجاد شود و جانوری تلف شود، همه رسانه‌ها انگشت اتهام خود را به سمت شهرداری می‍گیرند.

حساسیت موضوع باغ‌وحش برای مردم

وی تصریح کرد: امروز مردم خیلی بر روی مسئله باغ‌وحش خرم‌آباد حساس شده‌اند، شما دیدید که در جریان تلف شدن گوزن زرد ایرانی در این باغ‌وحش موج اعتراضات در فضای مجازی و رسانه‌ها به پا خاست، این نشان دهنده اهمیت این موضوع برای مردم است.

آذری خاطرنشان کرد: در آن زمانی که مردم و رسانه‌ها از باغ‌وحش می‌نوشتند اتفاقات مهم دیگری رخ می‌داد ولی به بسیاری از آن مسائل پرداخته نمی‌شد یا اینکه سیل جان بسیاری از هم‌استانی‌های ما را گرفت و تلفات و خسارات زیادی برجای گذاشت.

وی بیان کرد: الآن محل باغ‌وحش که در بام لرستان قرار دارد در محدوده شهر نیست در نتیجه خدمات‌دهی به آن از حوزه وظایف شهرداری خارج است و شهرداری باید آن را به محدوده شهر منتقل کند که این کار خوبی است اما ما نگرانیم که مبادا این مجموعه هم به سرنوشت باغ‌پرندگان دچار شود.

منبع: تسنیم- گزارش از نسیم کریمی صابر

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • ناشناس

    حیوان مگه توپ فوتبال است که پاسکاری شود!
    اصن شما که ادعای مسلمونی دارید باس از ریشه کار کنید
    آخه زندانی کردن حیوانات برای خوش آمد ملت، در کدوم آیه و حدیث توسط خدا و معصومین ذکر شده؟؟؟

نظرات