در جلسه ستاد بحران ‌خرم‌آباد مطرح شد

معاون فرماندار خرم‌آباد با اشاره به اینکه دیوار فرودگاه در خطر تخریب سیلاب قرار دارد بیان کرد: ماشین‌آلات شهرداری و اداره راه در این مسیر نخاله می‌ریزند حتی مجبور به شکایت از ادارات دولتی نیز شده‌ایم.

به گزارش لرستان خبر، ابوالفضل خورشیدوند در جلسه ستاد بحران شهرستان خرم‌آباد که در فرمانداری خرم‌آباد برگزار شد اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسه لزوم لایروبی و ساماندهی رودخانه فصلی کرگاه شرقی است که از روستاهای کاکا شرف، دیناروند، ده باقر، دارایی، سهیل بیگی و بدرآباد عبور می‌کند.

وی افزود: هدایت آب‌های سطحی طی چند سال گذشته به معضلی جدی تبدیل‌شده است و با توجه به‌پیش بینی‌های هواشناسی استان که بارندگی‌ها از آبان ماه آغاز می‌شود احتمال بروز حادثه وجود دارد.

تخریب پل‌ها و موانع‌ مسیر رودخانه کرگاه

معاون فرماندار خرم‌آباد عنوان کرد: باید در اقدام نخست به‌صورت میدانی از مسیر رودخانه فصلی کرگاه شرقی بازدید و مشکلات موجود شناسایی شود، علاوه بر آن با توجه به ساخت‌وسازهایی که در مسیر این رودخانه انجام شده نیز بررسی شود و برای جلوگیری از بروز سیلاب اقدامات لازم مبنی بر تخریب پل‌ها و موانع‌ در مسیر این رودخانه انجام شود.

وی بیان کرد: باید پل‌های داخل روستاها که به‌عنوان سدی در برابر روان آب‌ها قرار دارند تخریب و بررسی مسیر برای لایروبی قبل از بارندگی‌ها انجام شود.

بهزاد جوادی مدیر امور آب شهرستان خرم‌آباد در این جلسه اظهار داشت: متوسط بارندگی‌های شهرستان خرم‌آباد طی سال‌های گذشته 500 تا 550 لیتر بود ولی در سال 94 متوسط بارندگی به 700 لیتر افزایش یافت و چون حجم روان آب بالا بود سیلاب رخ داد و خسارت‌هایی ایجاد کرد.

 22 اخطار به سازندگان ساخت‌وسازهای غیرمجاز

وی بابیان اینکه ساخت‌وسازی‌های غیرمجاز، از بین رفتن پوشش گیاهی و منابع طبیعی در حوزه آبریز بالادست رودخانه در سال گذشته سبب  بروز سیلاب شد افزود: ساخت‌وسازهای غیرمجاز در برخی مناطق مشکلاتی را به وجود آورد که تاکنون بیش از 22 اخطار برای افرادی که ساخت‌وساز غیرمجاز داشته‌اند ارسال‌شده است.

مدیر امور آب شهرستان خرم‌آباد عنوان کرد: خیلی از ساخت‌وسازها مربوط به گذشته است و به علت تردد مردم لوله‌گذاری‌هایی در مسیر انجام‌شده که ایجاد مشکل می‌کند.

دیوار فرودگاه در خطر تخریب سیلاب قرار دارد

وی با اشاره به اینکه دیوار فرودگاه در خطر تخریب سیلاب قرار دارد بیان کرد: ماشین‌آلات شهرداری و اداره راه در این مسیر نخاله می‌ریزند حتی مجبور به شکایت از ادارات دولتی نیز شده‌ایم.

جوادی تصریح کرد: نیاز به اعتبار است تا بتوانیم از پل ماسور تا رودخانه خرم‌آباد را دیوار سازی کنیم تا این مشکلات برطرف شود در صورت تأمین تجهیزات لازم از طریق دستگاه‌های همکار، امور آب شهرستان می‌تواند در این مسیر اقدامات لازم را انجام بدهد.

داریوش آریان مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم‌آباد نیز در این جلسه  اظهار داشت: به علت اینکه مسیرها دستکاری‌شده است و به همین علت آب مسیر اصلی خود را طی نمی‌کند که می‌توانیم عکس ماهواره‌ای بگیریم تا سرشاخه‌های حوزه آب خیز و دبی‌ها را بررسی کنیم.

200 هکتار جنگل‌کاری در منطقه اناردر

وی افزود: اگر دبی و حجم روان آب‌های این منطقه بررسی شود می‌توان طرح مناسبی برای ساماندهی این مسیل ارائه دهیم.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خرم‌آباد عنوان کرد: برای جلوگیری از بروز سیلاب در منطقه اناردر 200 هکتار جنگل‌کاری شده، سطوح آبگیر فصلی زده و بندهای انحرافی در مسیر رودخانه احداث‌شده است.

سیروس بیرانوند بخشدار مرکزی خرم‌آباد در این جلسه اظهار داشت: پس از وقوع سیلاب سال گذشته تاکنون رودخانه فصلی کرگاه شرقی لایروبی نشده است که اگر در صورت شدت بارندگی سیلاب رخ دهد خسارت‌های اولین بارندگی بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

خطر تخریب منازل روستای سهیل بیگی

وی با اشاره به اینکه باید لایروبی این رودخانه فصلی در اولویت باشد افزود: برخی از روستاهای منطقه از هر دو طرف رودخانه آب به داخل آن‌ها وارد می‌شود که همین امر سبب شد سال گذشته مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد شود.

بخشدار مرکزی خرم‌آباد عنوان کرد: پس از انتقال آب از روستاهای بالادست و وارد شدن به روستای سهیل بیگی خطراتی را برای این روستا ایجاد می‌کند به‌طوری‌که سال گذشته در اثر سیلاب پل خروجی روستای سهیل بیگی مسدود شد.

وی بیان کرد: اگر در روستای سهیل بیگی همانند سال گذشته سیلاب رخ دهد خیلی از منازل این روستا تخریب می‌شود؛ در روستای پیر جد نیز سال گذشته سه روز راه ارتباطی قطع شد و اگر امسال نیز سیلاب رخ دهد ارتباط این روستا قطع می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات