رئیس بهداشت و درمان پلدختر:

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: با وجود تلاش‌های انجام شده و به دلیل هزینه زیاد برای واکسیناسیون دام‌ها همچنان بیماری تب مالت در سطح شهرستان پلدختر شایع است.

به گزارش لرستان خبر، ناصر بابایی صبح امروز در جلسه شورای سلامت شهرستان پلدختر اظهار داشت: در شهرستان پلدختر سال گذشته حدود 81 مورد مبتلا به بیماری تب مالت مشترک بین انسان و دام شناسایی شده است.  

وی افزود: این رقم در شهرستان پلدختر در شش ماه نخست امسال به 18 مورد بیماری تب مالت کاهش یافته است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر عنوان کرد: یکی از موارد در دستور کار جلسه شورای سلامت بهسازی محیط‌های روستایی است که حدود 43 درصد جمع‌آوری زباله و همچنین 27 درصد فضولات حیوانی در روستاها در حال انجام است.

وی بیان کرد: ادامه این روند نیاز به برنامه‌ریزی دارد همچنان که در روستاهایی مانند پاعلم با جمعیت قابل توجه هنوز سیستم جمع‌آوری زباله ندارد و امکانات دهیاری‌ها نیز در حدی نیست که برای هرکدام از روستاها به طورجداگانه ماشین جمع‌آوری وحمل زباله تهیه کرد بنابر این باید در این زمینه فرمانداری و بخشداران همکاری کنند.

بابایی تصریح کرد: تقریبا همه روستاییان در زمینه جمع‌آوری زباله با دهیاران همکاری نمی‌کنند و حاضر نیستند مبلغ سه هزار تومان بپردازند تا این کار به بخش خصوصی واگذار شود دهیاران در این زمینه راهکارهایی ارائه دهند تا مردم تشویق به همکاری شوند.

وی خاطرنشان کرد: این امر نتیجه آموزش‌ها و برنامه‌هایی است که برای ارتقا سلامت در سطح شهرستان اجرا می‌شود، بیماریابی انجام و بیمار در مراکز درمانی درمان می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر عامل بیماری تب مالت را دام‌ها دانست و تصریح کرد: داروخانه‌ها تجهیز به داروهای ویژه این بیماری شده‌اند و هم اکنون دارو این بیماری وجود دارد تا زمانی که دام آلوده به این بیماری ریشه کن نشود این روند ادامه می‌یابد.

وی افزود: یکی از دلایل شیوع بیماری تب مالت کوچ عشایر است که بیشتر دام های آنها واکسیناسیون نمی‌شوند و این امر سبب می‌شود در مدت زمان کوتاهی که در منطقه ساکن هستند بیماری منتقل می‌شود.

بابایی اظهار داشت: روستاهای چم‌مهر و هلوش کانون شیوع این بیماری هستند و موارد کمتری در روستاهای دیگر شهرستان وجود دارد برنامه‌ریزی‌هایی از سوی شبکه بهداشت و درمان انجام شده که باید دامپزشکی اقدام به واکسیناسیون تمام دام‌ها کند که این کار هزینه زیادی در بردارد.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون ناقص سبب شیوع تب مالت در پلدختر می‌شود، گفت: به دلیل هزینه زیاد این کار و با وجود تلاش‌های انجام شده همچنان بیماری تب مالت در سطح منطقه شایع است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر عنوان کرد: در این شهرستان سال گذشته 27 کانون بیماری سالک با حدود 117 مورد مثبت وجود داشته که امسال با برنامه‌ریزی‌ها و سمپاشی‌های انجام شده، تعداد افراد مبتلا به این بیماری به زیر 10 مورد کاهش یافته و کانون اصلی بیماری سالک در روستای سراب حمام از توابع بخش مرکزی شهرستان پلدختر است.

وی عامل بیماری سالک را نوعی انگل خونی منتقل شده از گزش پشه خاکی به انسان دانست و افزود: بهترین راهکار مقابله با بیماری سالک رعایت بهداشت محیط به ویژه در روستاها است.

بابایی بیان کرد: این شهرستان منطقه‌ای با اراضی کشاورزی است که اطراف آن با حیوانات میزبان این انگل از جمله سگ‌های ولگرد و موش‌های خاص جوندگان وجود دارند که بیماری سالک کنترل شد اما این روند ادامه پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمادگی دارد مواردکانونی و تک موردی که پیش می‌آید بلافاصله اقدام به سمپاشی و ایمنی در خانه‌های اطراف می‌کند که این امر نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر بر لزوم فعال شدن کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد تأکید کرد و گفت: کمیته اتلاف در شهرها به عهده شهرداری و در روستاها به عهده دهیاری‌ها نهاده شده که در شهر لازم است شهرداری به عنوان متولی اصلی این کار با همکاری نیروی انتظامی و اداره محیط زیست نسبت به اتلاف سگ‌های ولگرد اقدام کند.

 

انتهای پیام/

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات