رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول از تولد نخستین گوزن زرد ایرانی سال ۹۲ در سایت گوزن زرد" میانرود" دزفول خبر داد.

فرهاد قلی نژاد، منطقه خوزستان، اظهار کرد: تولد این گوزن اتفاق بسیار مهمی در سال ۹۲ بود، چرا که مجموعه را به ادامه روند تولید مثل این گونه مهم امیدوار کرد.

وی ادامه داد: اگر امنیت سایت و زیستگاه پایین باشد یا شوک هایی از قبیل آلودگی های زیست محیطی یا صوتی به این سایت وارد شود، ممکن است تولیدمثل گوزن زرد ایرانی انجام نگیرد؛ عدم تولیدمثل این گونه مهم نشانه بدی برای زیستگاه و سایت نگهداری آن خواهد بود و این امر، وضعیت نگران کننده ای برای بقای گوزن زرد ایرانی ایجاد می کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول عنوان کرد: با توجه به این که اردیبهشت ماه و خردادماه زمان زایمان گوزن ها است، اقدامات لازم ایمنی و امنیتی در زیستگاه گوزن ها در این زمان با شدت بیشتری انجام می گیرد و از ورود هرگونه ناامنی و آلودگی که منجر به سقط جنین یا مرگ نوزاد گوزن زرد ایرانی می شود به شدت جلوگیری خواهد شد.

قلی نژاد اظهار کرد: پروژه احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی در سایت میانرود دزفول از سال ۸۷ شروع شد و پس از انتقال ۲۱ راس گوزن زرد به جنگل پارک ملی دز در شهرستان دزفول، رهاسازی گوزن ها درشهریورماه همان سال صورت گرفت.

وی افزود: برای آماده سازی سایت نگهداری، احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی در میانرود دزفول اقداماتی از جمله فنس کشی ۷۵ هکتار از جنگل به عنوان زیستگاه (سایت اول احیا و تکثیر) ، تامین آب در قالب احداث آبشخورها از چاه ها، تامین حفاظت گوزن ها با احداث ایستگاه محیطبانی میانرود و استقرار نیرو، استقرار خودرو وموتورسیکلت جهت گشت زنی و همچنین احداث محل قرنطینه گوزن ها انجام شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: از سال ۸۷ تاکنون با انجام اقدامات لازم جهت احیا و تکثیر گوزن زرد ایرانی در سایت میانرود دزفول، تعداد گوزن های زرد ایرانی بر اساس آخرین سرشماری که پاییز سال گذشته انجام شد، از ۲۱ راس به ۳۸ راس افزایش یافته است.

قلی نژاد به طرح توسعه سایت احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی در میانرود دزفول که در حال اجرا است، اشاره کرد و افزود: این طرح یکی از پروژه های سال ۹۱ بوده که به پایان نرسید و نیمه تمام ماند. حدود ۸۰ درصد طرح انجام شده و امید است ۲۰ درصد باقی مانده نیز در سال ۹۲ به اتمام برسد. در طرح توسعه این سایت، تقریبا ۷۵ هکتار دیگر از جنگل به عنوان سایت دوم فنس کشی می شود که پس از تکمیل، وسعت مجموعه احیاء و تکثیر گوزن زرد ایرانی در میانرود دزفول به بیش از ۱۵۰ هکتار افزایش می یابد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات