گزارشی از نمایشگاه گروهی عکس اینک انسان در گالری شلمان

این روزها گالری شلمان میزبان نمایشگاه عکس گروه تیک با عنوان «اینک انسان» است.

در این نمایشگاه آثاری از علیرضا ایرانی نژاد به همراه پانزده هنرجویش به نمایش گذاشته شده است.

پرستو ارفعی، صدف بریمانی، میرعلی چاوشی، سارا خلیلی جهرمی، نادیا حسین زاده، صبا مریم ساعدی، ریحانه سلیمان گلی، محسن سلیمی، حنانه شفیعی، سبا عمادی، عطیه قشمی، سحر کهریزی، پریسا لعلی، نیوشا محبعلی و مهشید محبوبی فر هنرجویانی هستند که عکس های خود را در این نمایشگاه ارائه داده اند.

نمایشگاه « اینک انسان» که اولین نمایشگاه گروه تیک محسوب می شود، شامل ۱۶ اثر رنگی و سیاه سفید در ابعاد ۷۰× ۵۰ است.

سوژه عکس های نمایشگاه « اینک انسان» نگاه آزاد و کاملا درونی هنرمندان به انسان و ابر انسان است که در هر فلسفه ای به یک نوع معنا می شود.

علیرضا ایرانی نژاد در مورد هدف از برگزاری این نمایشگاه گفت: گروه تیک تشکیل شده از دانشجویان رشته گرافیک دانشگاه الزهرا و هنرجویانی است که به صورت آزاد عکاسی را به آنها تدریس می کنم.

برگزاری این نمایشگاه در واقع تلاشی است برای یاد گیری کار گروهی که در این بین می توانیم با هم تجربه و خطا کنیم و از آنها درس بگیریم و در کنار هم به صورت جدی عکاسی را دنبال کنیم.

او در مورد انتخاب سوژه این عکس ها گفت: هدف از انتخاب انسان به عنوان سوژه نمایشگاه این است که هنرجویان توجه شان را به غیر از دوربین به سمت مفاهیم فلسفی سوق دهند و برای ارائه آثاری بهتر مطالعه کنند.

به همین دلیل با توجه به گستردگی معنایی و تنوعی که در واژه « اینک انسان» است، عنوان اولین نمایشگاه عکس گروه تیک را انتخاب کردم.

ایرانی نژاد اضافه کرد: هر کدام از افراد گروه، انسان را از دریچه نگاه خود بررسی کرده اند. بعضی انسان را به صورت سلف پرتره از وجود خودشان دیده اند و بعضی سمت مفاهیم فلسفی آن رفته اند.

اما با توجه به آنکه برگزاری این نمایشگاه اولین تجربه جدی هنرجویان در زمینه عکاسی به شمار می رود و اکثر آنها کمتر از یکسال دوره های عکاسی را گذرانده اند باید گفت که در سطحی بالا در این نمایشگاه ظاهر شده اند.

او در پاسخ به این سوال که انتخاب آثار هنرجویان در این نمایشگاه بر چه اساسی بوده است، گفت: هنرجویان در انتخاب کار برای این مجموعه آزاد بودند.

ارائه اثر در این نمایشگاه مانند ژوژمان نبود که هنرجویان چند اثر ارائه کنند تا از بین آنها انتخاب کنیم بلکه خودشان آن اثری را که می خواستند با صلاحدید خودشان در نمایشگاه به تماشا گذاشتند.

من سعی کردم به عنوان سرپرست گروه تا جایی که امکان دارد یک عضو باشم که هنرجویان بتوانند جسارت تجربه و خطا کردن را داشته باشند.

ایرانی نژاد در مورد برنامه های آینده گروه تیک گفت: به عنوان سرپرست گروه برای شروع اولین نمایشگاه به خاطر آنکه بتوانم افراد گروه را جمع و یکدست کنم تا اندازه ای باید کارها را شخصی پیش می بردم به همین دلیل سوژه نمایشگاه را خودم انتخاب کردم اما در فعالیت های آینده این گروه خرد جمعی حاکم خواهد بود و تصمیم گیری ها با رای اکثریت گروه صورت می گیرد.

بعد از اتمام نمایشگاه « اینک انسان» در گالری شلمان، این نمایشگاه را در شهر تبریز برگزار خواهیم کرد و به برگزاری همین دو نمایشگاه اکتفا نخواهیم کرد.

علیرضا ایرانی نژاد متولد ۱۳۵۳ فارغ التحصیل در رشته عکاسی از دانشگاه آزاد است و تاکنون در نمایشگاه های مختلفی در زمینه عکاسی شرکت داشته است.

عمده فعالیت هنری وی در زمینه عکاسی و موسیقی است. او خبرنگار و عکاس سروش هفتگی بوده است و در روزنامه ها و مجلات مختلف مانند همشهری، ایران، وطن، وقت، ماهنامه موسیقی مقام و… به عنوان خبرنگار فعالیت داشته است.

ایرانی نژاد از سال ۷۸ تا کنون در رشته عکاسی در دانشگاه و کلاسهای آزاد تدریس می کند.

نمایشگاه عکس « اینک انسان» شامل آثاری از پرستو ارفعی، علیرضا ایرانی نژاد، صدف بریمانی، میرعلی چاوشی، سارا خلیلی جهرمی، نادیا حسین زاده، صبا مریم ساعدی، ریحانه سلیمان گلی، محسن سلیمی، حنانه شفیعی، سبا عمادی، عطیه قشمی، سحر کهریزی، پریسا لعلی، نیوشا محبعلی و مهشید محبوبی فر است.

علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ از این نمایشگاه بازدید کنند.

گالری شلمان واقع در خیابان میرداماد، رودبار غربی، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷، واحد یک شمالی است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات