پژوهش جدید دانشمندان نشان داده که زندگی مدرن باعث ابتلای زودرس انسانها به جنون شده است.

  کارشناسان دریافته اند که افراد بیشتری در حال ابتلا به علائم زوال عقلی و جنون بوده و دانشمندان رایانه های شخصی، تلفنهای همراه، مواد شیمیایی و دستگاههای الکترونیکی را مسئول این تغییر دانسته اند.

این پژوهش که توسط محققان دانشگاه بورنموث انجام شده، نشان داد که مرگهای در اثر بیماری عصبی در تمام ۱۱ کشور تحت پوشش این پژوهش افزایش یافته است.

دانشمندان متوجه افزایش شدید در مرگهای ناشی از جنون و دیگر بیماریهای عصبی در سنین زیر ۷۴ سال شدند و معتقدند که نمی توان این حقایق را با این حقیقت که انسان از طول عمر بیشتری برخوردار بوده، نادیده گرفت.

پروفسور کالین پریچارد، رهبر این پژوهش گفت: این افزایش نمی تواند ژنتیکی باشد چراکه دوره آن بسیار کوتاه است. اگرچه تاثیراتی از وجود انسانهای پیر بیشتر وجود خواهد داشت اما نمی توان آنرا یا تفاوت میان کشورها یا این حقیقت که زنان به این دلیل که بیشتر از مردان در طول زندگی خود تغییر می کنند، بیشتر به بیماریهای عصبی مبتلا می شوند برای آغاز زودرس این بیماری ها مسئول دانست.

وی مدعی شده که در عوض تغیرات محیطی و اجتماعی در زندگی مدرن مسئول این بیماری همه گیر است.

آمریکا در اولین فهرست کشورهای غربی با بالاترین افزایش در مرگ های عصبی در سالهای بین ۱۹۷۹ و ۲۰۱۰ قرار دارد.

براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، انگلیس در این فهرست جایگاه چهارم را داشته و مردان در آن سهم ۳۲ درصدی و زنان سهم ۴۸ درصدی دارند.

بر اساس این آمار، یک همه گیری پنهان از مرگ در بزرگسالان زیر ۷۴ سال وجود دارد.

کل مرگهای عصبی در میان مردان و زنان در ۱۶ کشور تحت پژوهش افزایش چشمگیری داشته که در تضاد شدیدی با کاهش عمده مرگ در اثر عوامل دیگر قرار دارد.

به گفته پریچارد، تغییرات بوجود آمده در ۳۰ سال اخیر مانند حضور انفجاری دستگاههای الکترونیکی، افزایش تابش غیریونیزه پس زمینه در اثر وجود رایانه های شخصی، ریزموجها، تلویزیون و تلفن همراه، افزایش چهار برابری آلودگی پتروشیمی زمینه حمل و نقل جاده ای و هوایی، افزونی های شیمایی موجود در مواد غذایی و غیره عامل زودرس شدن بیماریهای عصبی بوده است.

این پژوهش در مجله Public Health منتشر شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات