پژوهشگران می گویند نوجوانان چاق نسبت به همسالان خود بیشتر در خطر کاهش شنوایی در تمامی فرکانس ها، هستند.

چاقی یکی از مشکلات اساسی جوامع امروزی و به خصوص جوامع شهری است. محققان هر روز بیماری ها و مشکلات جدیدی را شناسایی می کنند که به نوعی با چاقی اشخاص در ارتباط است.

ارتباط امکان ناشناوایی در نوجوانان با چاقی را تازه ترین تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد.

« چاقی در نوجوانان با بروز کاهش شنوایی حسی به تمامی فرکانس ها یا گستره فرکانسی که انسان توانایی شنیدن آن ها را دارد، مرتبط است. »
دکتر آنیل لالوانی مجری این تحقیقات از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در نیویورک، با بیان این مطلب، می گوید: کاهش شنوایی حسی، به دلیل آسیب دیدگی سلول های مویی گوش داخلی ایجاد می شود.

بر اساس این تحقیقات، نوجوانان چاق بیشتر در شنوایی فرکانس های پایین با مشکل مواجه می شوند؛ یعنی ۱۶/۱۵ درصد از نوجوانان چاق دچار کاهش شنوایی فرکانس پایین هستند، درحالی که این مشکل در ۸۹/۷ درصد در نوجوانانی که چاق نبودند دیده شد.

افرادی که دچار کاهش شنوایی در فرکانس پایین هستند نمی توانند صداهایی را در فرکانس هاس دو هزار هرتز و پایین تر بشنوند. این افراد ممکن است بتوانند صداهایی را در فرکانس بالاتر که گستره شنوایی معمولی است را بشنوند.

اغلب این افراد هنوز می توانند صدای حرف زدن انسان را بشنوند اما ممکن است در شنیدن صدا ها در جاهای شلوغ دچار مشکل شوند.

به گفته دانشمندان این نتایج از نظر سلامت عمومی اهمیت بسزایی دارد. چرا که تحقیقات پیشین نشان داده بود ۸۰ درصد از نوجوانان دچار کاهش شنوایی، از مشکلات شنوایی خود بی اطلاع هستند و نوجوانان چاق باید تحت غربالگری منظم شنوایی قرار داشته باشند.

نتایج این تحقیقات درنشیه Laryngoscope منتشر شده است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات