دانشمندان اعتقاد دارند که سرانجام موفق به کشف علت گسترش سرطان شده اند و این امر می تواند در ارائه درمان تأثیرگذار باشد.

دانشمندان در پی پیشرفت مهمی که می تواند جان میلیون ها نفر را نجات دهد موفق به شناسایی مکانیسمی شده اند که به تأثیر « تعقیب و گریز» شناخته می شود و طی آن سلول های بیمار و سالم یکدیگر را در سرتاسر بدن دنبال می کنند.

به گزارش مهر، این اکتشاف توسط محققان کالج دانشگاه لندن ممکن است به درمان متحول کننده ای منتهی شود که این عمل تعقیب و گریز را متوقف کرده و تومورها را در یک جا نگاه می دارد.

محققان مدعی شده اند که متوقف کردن تأثیر تعقیب و گریز کار نسبتاً ساده ای است.

سرطان سالانه جان تعداد بسیاری از مردم را در سراسر دنیا می گیرد اما اکثر مرگ و میر ناشی از این بیماری در نتیجه شکل گیری تومور اولیه نیست، بلکه بیماران جان خود را در نتیجه سلول های ثانویه از دست می دهند که از سلول های بدخیم اولیه نشأت گرفته اند و می توانند حرکت کنند و اعضای حیاتی بدن را چون مغز و ریه تحت استعمار خود در آورند.

این اتفاق از آن جهت رخ می دهد که این سلول ها سلول های سالم را تعقیب می کنند، هیچ کس نمی داند که این اتفاق چگونه رخ می دهد اما اکنون دست کم رخ دادن آن کشف شده است. اگر مسئله به واقع همین باشد ساخت داروهایی که در این تعامل مداخله کند کار نسبتا ساده ای است.

نتایج این تحقیقات که در مجله بیولوژی سلول نیچر منتشر شده از دو نوع سلول جنینی برای شبیه سازی نقش سلول های سرطانی و سالم بهره برده است.

یافتن این توضیح که چرا سلول های سرطانی خود را به سلول های سالم می چسباند، کلید رسیدن به این نتیجه بود.
دانشمندان آنچه رخ می دهد را با استفاده از انواع سلول ها شبیه سازی کردند و رفتار آن ها را رصد کردند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات