دکتر منتظری متخصص داخلی گفت: «فصل تابستان و گرما همواره مشکلات بسیاری را به همراه خود می آورد. تعطیل شدن مدارس و وقت گذراندن نوجوانان و بچه مدرسه ای ها در خیابان از ویژگی های تابستانی است که نیاز توجه به یک سری از مسائل را جدی تر می کند. »

  دکتر منتظری متخصص داخلی گفت: « آفتاب سوختگی در سطوح مختلف و در درجه بندی های مختلف یکی از مواردی است که در فصل تابستان باید مراقب آن بود. افرادی که پوست های روشن تری دارند بیشتر دچار آفتاب سوختگی می شوند. در کودکان می تواند این آفتاب سوختگی تا حدی پیشرفت کند که باعث بروز تاول در سطح پوست صورت به خصوص در ناحیه زیر چشم و گونه شود. برای جلوگیری از چنین پیش آمدی، بعد از هر بیرون رفتن و یا در صورت طولانی بودن مدت زمان گذراندن زیر آفتاب، شستن صورت و یا هر قسمت دیگری که در معرض آفتاب قرار دارد با آب سرد می تواند از بروز آفتاب سوختگی شدید جلوگیری کند. »

به گفته این متخصص، استفاده از ضد آفتاب ها در صورتی که امکان تمدید هر دو ساعت یک بار آن ها وجود داشته باشد نیز می تواند کمک کننده باشد. در غیر این صورت می تواند تأثیر عکس گذاشته و ایجاد کننده لکه های پوستی باشد.

متخصص داخلی ادامه داد: « آفتاب سوختگی علی رغم اسم ساده ای که دارد در برخی موارد می تواند منجر به مرگ شود. در چنین نوع آفتاب سوختگی ها پوست چروک شده و درد شدید را ایجاد می کند. بروز سرگیجه و حالت تهوع شدید نیز در دیگر علائم آفتاب سوختگی های خطرناک است. در صورت بروز هر یک از این علائم باید در اولین زمان به یکی از مراکز درمانی مراجعه کرد. در صورت فاصله داشتن از مراکز درمانی ترکیب آب و شیر خنک می تواند اثرات آفتاب سوختگی های خطرناک را کاهش دهد. »

وی در ادامه ضمن بیان فشار بیشتری که در فصل گرم روی ماهیچه ها وارد می شود ادامه داد: « نوع دیگری از مشکلات همیشگی فصل گرما، دردهای مفصلی اندام تحتانی به ویژه پاها است. که در اکثر موارد به سراغ کودکانی می آید که بیشتر وقت خود را در این فصل به بازی در خارج از منزل می پردازند. در این فصل بالا رفتن حرارت سطح زمین فشار بیشتری را هنگام راه رفتن و دویدن به مفاصل و ماهیچه های پا وارد می کند. از طرف دیگر گرم بودن هوا به خودیه خود در تابستان ماهیچه ها را تحت تأثیر قرار داده، باعث می شود انرژی بیشتری را برای حرکت نیاز داشته باشند. همین موضوع باعث بروز خستگی زودرس و گرفتگی های عضلانی در ماهیچه های پشت ساق پا و سایر ماهیچه ها می شود. بهترین راه برای پیشگیری از این مشکل تابستانی استفاده از روغن زیتون و ماساژ دادن ماهیچه هایی است که دچار اسپاسم شده اند. »

دکتر منتظری، حشرات را یکی از میهمانان ناخوانده فصل گرما دانست که در برخی موارد می توانند خطرناک باشند. وی در این باره ادامه داد: « حشرات، بر عکس انسان از بالا رفتن دما احساس بدی ندارند. پشه و مگس شایع ترین نوع حشرات فصل تابستان هستند که معمولاً همه از حضور آن ها در محیط زندگی خود ناراضی هستند. در صورت گزیده شدن به وسیله هر کدان از این حشرات سطح ملتهب پوست را با آب سرد و صابون شست و شو داده و در صورت ایجاد تورم بیش از حد و یا قرمز شدن اطراف محل نیش به پزشک مراجعه کنید. در فصل تابستان این حشرات می توانند ناقل ویروس های خطرناکی باشند. »

وی در پایان کم آبی را شایع ترین و ساده ترین مشکل قابل پیشگیری فصل گرما دانست و ادامه داد: « کم آبی شایع ترین مشکل هوای گرم در تمام دنیا است که راه حل آن کاملاً واضح و مشخص است و نکته مهم اینجا است که هیچ نوشیدنی مانند آب نمی توانند کمبود آب بدن را جبران کند. نوشابه ها و آب میوه های غیر طبیعی نمی توانند آب از دست رفته از بدن را تأمین کنند. کم آبی شدید در بدن می تواند باعث بروز حملات قلبی شود که اثرات آن مادام العمر با فرد باقی خواهد ماند. روزانه هشت لیوان آب بنوشید تا بدن خود را از بروز کم آبی ایمن کنید. »
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات