خیلی از افراد تصور می کنند اگر آب بیشتری بخورند در طول روز تشنگی کمتری خواهند داشت اما از نظر کارشناسان تغذیه این باور برای روزهای گرم سال نادرست است.

میترا ذراتی متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه سلول ها برای اینکه مواد زائد خود را دفع کنند به آب احتیاج دارند، گفت: با توجه به اینکه با افزایش ساعات روزه داری مواجه هستیم کم آبی می تواند مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد تصور می کنند اگر آب بیشتری بخورند در طول روز تشنگی کمتری خواهند داشت، تصریح کرد: مصرف آب به تنهایی نمی تواند آب مورد نیاز بدن را تامین کند و برای پیشگیری از کم آبی در وعده سحر باید از میوه ها استفاده شود.

ذراتی همچنین اظهار داشت: اگر آب همراه با فیبرهای مانند میوه جات و سبزیجات باشد این آب به تدریج در بدن آزاد می شود و مانع از کم آبی می شود.

وی در ادامه افزود: مصرف میوه و سبزیهایی مانند هلو و کاهو به شکل سالاد در کنار غذا، قارچ که فوق العاده آب بالایی دارند از بهترین موادی هستند که می توان برای ذخیره آب در بدن استفاده کرد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه کاهش پروتئین ها مانع از کم آبی می شود، توصیه کرد: افراد پروتئین هایی مانند گوشت را کمتر استفاده کنند چون گوشت اوره تولید می کند و اوره برای دفع شدن نیازمند آب است، ادرار را زیاد می کند در نتیجه آب بدن از دست می رود بنابراین بهتر است از مواد نشاسته ای در کنار میوه جات و سبزیجات استفاده شود تا آب مورد نیاز در طول روز تامین شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف لبنیات مخصوصا شیر و ماست نیز تا حدودی می تواند آب بدن را تامین کند، خاطر نشان کرد: تامین آب بدن در ماه رمضان ازمهم ترین مورد برای سلامتی بدن است چرا که اگر این آب تامین نشود دچار بیماری یبوست و در نتیجه مشکلات گوارشی و ایجاد خستگی و حتی مشکلات روحی روانی را می تواند به همراه داشته باشد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات