نلسون ماندلا که به خاطر مشکلات ریوی در بیمارستان بستری شده است، ظاهرا در حال بهبودی است و زادروز ۹۵ سالگی اش را گذرانده است.

آیا رازی برای عمر طولانی ماندلا وجود دارد؟ کارشناسان می گویند علت عمر طولانی ماندلا تا حدی ممکن است به نوع زندگیش مربوط باشد که وقف یاری رساندن به دیگران شده است.

ماندلا نقش اصلی را در پایان بخشیدن به آپارتاید- قوانین تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی - در سال ۱۹۹۰ داشت؛ او به عنوان  اولین  رئیس جمهور پس از دوره آپارتاید در سال های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ خدمت کرد.

ماندلا با وجود ناملایماتی زیادی که در زندگی تحمل کرد، از جمله ۲۷ سال گذراندن در زندان، به این سن بالا رسیده است.

ویکی میس، استاد روانشناسی در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، می گوید ماندلا ممکن است در طول دوران زندانی بودنش دچار کمبود مواد مغذی، و نیز ویتامین D   بوده باشد که تابیدن نور خورشید به پوست آن را در بدن ایجاد می کند.

به گفته میس، ماندلا با وجود این تحمل سختی ها، روحیه ای منفی نداشته یا به شکایت از سال های از دست رفته زندگیش نپرداخته است.

میس می گوید نگرش مثبت ماندلا، و نیز باورش به اینکه دارد به کشورش خدمت می کند، ممکن است باعث محافظت او در برابر استرس جسمی شده باشد و به او کمک کرده باشد تا با برخی از این سختی ها کنار بیاید.

میس می گوید: " ذهن اندامی شگفت آور و بسیار ظریف در بدن انسان است و برای کمک به بقای ما طراحی شده است. داشتن نگرش مثبت تحت شرایط منفی، و اعتقاد به اینکه سختی هایی که فرد تجربه می کند برای خیری بزرگتر است، گاهی می تواند برای کنار آمدن با مشکلاتی که ممکن است اثرات جسمی عمده ای در فرد به جای بگذارد، بسیار سودمند باشد. "

به گفته او ممکن است عمر طولانی تا حدی منشا ژنتیکی داشته باشد، اما هدفی که ماندلا برای زندگیش برگزیده بود، نیز ممکن است نقشی در عمر طولانی ایفا کند.

میس می گوید: " یکی از درس هایی که از این قضیه می توان گرفت این است: کار کردن با دیگران و به خاطر دیگران بسیار شرافتمندانه است و ممکن است به حفظ سلامت هم کمک کند. " او به مادر ترزا هم اشاره می کند که عمر ی طولانی داشت و به ۸۷ سالگی رسید.

با اینکه بسیاری فیلسوفان می گویند که داشتن هدف در زندگی و ارتباطات اجتماعی برای داشتن عمر طولانی مهم است، به گفته میس پژوهشگران تا به حال دقیقا درنیافته اند که چه عواملی ممکن است فرد را از اثرات پیری محافظت کند.

اما به گفته او شاید کار شرافتمندانه پادزهری برای جلوگیری از کوتاهی عمر باشد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات