یافته های جدید دانشمندان حاکی از آن است که استفاده از نور قرمز در شب باعث شادابی و کاربرد نور آبی و سفید باعث ناراحتی روحی می شود.

  گروهی از پژوهشگران آمریکایی پس از تحقیقاتی که پیرامون رفتار تعدادی همستر در شب انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که رنگ نوری که در محیط مورد استفاده قرار گرفت بر خلق و خو و روحیه این جانوران تاثیر قابل ملاحظه ای داشت.

بر اساس این مطالعه استفاده از نور آبی در شب بدترین تاثیر را بر روحیه همسترها باقی می گذاشت و آنها را گرفتار افسردگی می کرد و پس از آن، نور به رنگ سفید، نامطلوب ترین رنگ بود.

در مقابل، روشن کردن محیط اطراف با نور قرمز باعث آسایش و شادابی این جانوران می شد هر چند همسترهایی که در تاریکی مطلق قرار گرفتند روحیه ای بهتر داشتند.

این تحقیقات به بررسی سلول های حساس به نور در شبکیه چشم نیز پرداخت. این سلول ها نقشی در بینایی ایفا نمی کنند اما علایمی را به آن قسمت از مغز می فرستند که وظیفه آن، تنظیم ساعت زیستی یا طبیعی بدن است. این ساعت تعیین کننده زمان احساس خواب و بیداری در انسان هم هست.

دست اندرکاران در این پژوهش نتیجه گرفتند که این سلول ها همچنین علایمی را به بخش هایی از مغز ارسال می کنند که با روحیه و احساسات سروکار دارد.

به اعتقاد آنان، ممکن است دریافت نور سفید و آبی در طول شب به مغز علایمی را بدهد که قاعدتا باید در طول روز دریافت کند و این باعث فشار روحی و احساس ناخرسندی می شود. دلیل این است که سلول های حساس به نور در شبکه بیش از هر رنگی، تحت تاثیر طول موج نور آبی قرار می گیرند در حالیکه کمترین حساسیت را به نور قرمز دارند.

یکی از نویسندگان مقاله منتشر شده در ژورنال عصب شناسی گفته است که تقریبا در کلیه آزمایش ها، همسترهایی که شب را در تاریکی مطلق به سر بردند بهترین روحیه را داشتند و پس از آنها، همسترهایی بودند که در محیطی با نور قرمز قرار گرفتند.

برای اندازه گیری شادابی روحی همسترها، پژوهشگران از آب قند استفاده کردند زیرا یکی از نشانه های خرسندی همستر، نوشیدن آب قند است. در مقایسه با همسترهای که در نور سفید قرار گرفتند، همسترهایی که در نور قرمز بودند به دفعات بیشتری سراغ آب قند می رفتند.

اگرچه نتیجه به دست آمده از تحقیقات در مورد حیوانات همیشه به همان شکل قابل استفاده برای انسان نیست، اما به گفته پژوهشگران، نتیجه تحقیقات اخیر به خصوص برای کسانی که ناگزیر از شب کاری هستند می تواند مفید باشد.

اگرچه کار در تاریکی مطلق امکانپذیر نیست، اما شاید این افراد با کاهش شدت و میزان نور آبی و سفید، همچنین محدود کردن زمان استفاده از تلویزیون و کامپیوتر، بتوانند بهداشت روانی خود را بهتر رعایت کنند.

یکی از اعضای این گروه پژوهشی همچنین توصیه کرده است که کسانی که شب ها در اتاق خواب یا حمام خود ار روشنایی استفاده کنند، بهتر است به جای نور سفید، نوری با رنگ متمایل به قرمز را به کار ببرند.

نتایج این تحقیقات در نشریه عصب شناسی منتشر شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات