در قدم بعدی اما بهتر است شما به جز کار کردن بیرون منزل مسئولیت هایی در داخل خانه را هم به عهده بگیرید. مثلا کمک کردن به درس های فرزندتان، درست کردن یک وعده از غذا یا کمک به همسرتان در تغییر چیدمان منزل اما یادتان باشد شما تازه به جمع خانواده وارد شده اید و هنوز تا یک مرد با احساس شدن فاصله دارید.

روزنامه هفت صبح: برخی از آقایان با روش های مناسب ارتباط کلامی  در  منزل آشنایی کامل ندارند؛ با  چند راهکار ساده برای بروز احساسات کلامی در منزل آشنا شوید

برخی از آقایان فکر می کنند وظیفه آنها در زندگی مشترک، کار کردن و پول آوردن به خانه است. اگر جزو این گروه هستید مطمئن باشید زندگی تان را در مسیر غلطی راهبری می کنید. واقعیت این است که حتی پول دوست ترین زنان هم از اینکه شوهرانشان بیشتر از پول احساس خرج زندگی شان کنند بیشتر خوشحال می شوند.

  البته شاید برخی مردان از آغاز به دلیل بلد نبودن این مهارت به دام کار زیاد افتاده باشند. شاید هم پرداخت اقساط، تعویض منزل یا خودرو، فراهم کردن رفاه برای خانواده، تامین آینده فرزندان، ارتقای شغلی و… بهانه این آقایان برای فرار از زندگی به سمت کار باشد.

غایب ها

در هر حال باید بدانید که شما با در پیش گرفتن این سبک زندگی، روز به روز از خانه، همسر و فرزندان خود، دور و دور تر می شوید، کم کم از نظر احساسی و عاطفی و ذهنی با آنها فاصله می گیرید و خودتان می خواهید که خانواده، شما را به عنوان یک منبع در آمد در نظر بگیرند.

  این دسته از آقایان، مردان غایب نامیده می شوند. مردانی که آنقدر خود را درگیر کار می کنند که فرصت انتقال احساسات شان به خانواده را از دست می دهند و همین باعث می شود جایگاه آنها در خانه تغییر هویت بدهد.

خاموش ها

مردان دیگری را نیز می توان در این طبقه قرار داد. آنهایی که شاید این همه مشغله نداشته یا از محیط خانواده دور نیستند، ولی از نظر عاطفی، احساسی و ذهنی فاصله زیادی با همسران شان و فرزندانشان دارند. ما آنها را مردان خاموش می نامیم. آنها کسانی هستند که بی احساس نیستند اما مهارت گفت وگو را نیاموخته اند و از همین رو مهارت بروز احساسات را ندارند.

حرف زدن و بروز احساسات به صورت کلامی برای آنها از کندن یک کوه هم سخت تر است. این مردها معمولا برای فرار از مورد خطاب قرار گرفتن مشغول تعمیر لوازم منزل می شوند یا اینکه در حال تماشای تلویزیون یا پای کامپیوتر یا در حال خواندن روزنامه و کتاب هستند.

شاید جالب باشد اما گاهی این مردها شنونده های خوبی هم هستند اما آنها از مهارت های ارتباطی فقط بخش گوش دادن را یاد گرفته اند و در نتیجه مهارت های حسی را هم یاد نگرفته اند یا تمرین نکرده اند یا انگیزه ای برای انجام آن ندارند.

حالا اگر شما جزو هر کدام از این دو دسته هستید: مردان غایب یا مردان خاموش بهتر است بدانید برای همسران شما یک جمله عاشقانه، یک شاخه گل، حتی یک همدردی یا بیان چند جمله درباره روزی که سپری کرده اید حکم طلا را دارد. ما برای شما چند راهکار ساده داریم تا کم کم به سمت خانواده برگردید و در داد و ستد احساساتی با خانواده سهمی داشته باشید.

به خانه برمی گردیم

مردان غایب که معمولا خانه را با خوابگاه اشتباه گرفته اند کافی است در قدم اول طوری برنامه ریزی کنند که روزی یک ساعت زودتر به خانه بر گردند و حداقل روزی یک ساعت همراه با خانواده باشند.

در قدم اول لازم نیست که خیلی حرف بزنید یا یک میزگرد خانوادگی را هدایت کنید. همین که خانواده حضورتان را احساس کند کافی است.

در قدم دوم که می تواند یکی، دو هفته بعد برداشته شود شما می توانید برای آخر هفته ها یک برنامه وی‍ ژه برای خانواده تدارک ببینید.

پیشنهاد یک برنامه دسته جمعی یا اگر یک زندگی دو نفره دارید پیشنهاد یک پیک نیک دو نفره بسیار کارساز است. شما حتما نگاه متعجب افراد خانواده را احساس خواهید کرد.

در قدم بعدی اما بهتر است شما به جز کار کردن بیرون منزل مسئولیت هایی در داخل خانه را هم به عهده بگیرید. مثلا کمک کردن به درس های فرزندتان، درست کردن یک وعده از غذا یا کمک به همسرتان در تغییر چیدمان منزل اما یادتان باشد شما تازه به جمع خانواده وارد شده اید و هنوز تا یک مرد با احساس شدن فاصله دارید.

در قدم بعد کافی است از محل کار روزی یکی، دو بار به همسرتان زنگ بزنید و فقط حال او را بپرسید. اظهار دلتنگی یادتان نرود. خریدن شاخه گل و هدیه برای بچه ها و بیان کلمات ساده احساسی مثل اینکه تو برای من چقدر مهم هستی، دوست تان دارم و… هم شدیدا توصیه می شود. خب! مردان غایب ورود شما را به جمع خانواده خوش آمد می گوییم.

کار سخت مردان خاموش

مردان خاموش کار به مراتب دشوار تری را پیش رو دارند زیرا آنها عمیقا مردان بی احساسی نیستند اما سکوت شان به بی احساسی شما تعبیر می شود و طرف مقابل هم کاملا حق دارد این طور فکر کند.

اگر جزو این گروه آقایان هستید کافی است مهارت حرف زدن تان را تقویت کنید و کمی به خود افشاگری روی بیاورید. البته برای شما که عادت کرده اید با گفتن جملات کلی از زیر بار هر نوع مکالمه ای فرار کنید قرار حرف زدن و بروز احساسات تان مثل کندن کوه است.

  در قدم اول بفهمید که می توانید تغییر کنید و از الگوهای تربیتی و رفتاری گذشته ذهن خود را رها کنید. اینجا نقش همسران شما مهم تر است. همسران شما نقش اصلی ترغیب کننده را دارند. اما شاید آنها دیگر از سکوت شما حسابی کلافه شده باشند پس خودتان ابتکار عمل را به دست بگیرید.

از امروز در پاسخ به سوال ها هر قدر هم کلی باشد جواب دادن هر نوع جواب کلی ممنوع است. اگر همسرتان از شما پرسید امروز چطور بود گفتن کلمه هایی مثل خوب بود. بد نبود و… ممنوع است. حداقل چهار جمله در جواب چنین سوال هایی بگویید.

در قدم بعدی پیشقدم شوید و درباره روزی که گذرانده اید حداقل ۱۰ جمله بگویید. حالا که حرف زدن اینقدر سخت است گل خریدن که دیگر خیلی سخت نیست!

بسیاری از مردان خاموش کسانی هستند که معمولا در مواجهه با مادران یا همسران شان بعد از گفتن دو یا سه جمله سرزنش شده اند و برای همین راه سکوت را ناخودآگاه برگزیده اند.

این نکته ساده را با همسرتان در میان بگذارید و از او بخواهید اگر تغییر شما را می خواهد دست از گفتن جملات سرزنش آمیز بردارد.

در نهایت هفته ای یک ساعت برای شروع با همسرتان قرار گفت وگو بگذارید. در این یک ساعت هر گله گذاری که دارید به هم بگویید. گاهی همین گلایه ها مانع بروز احساسات می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات