واژه شالازیون از یک کلمه یونانی به معنی تورم کوچک گرفته شده است.

شالازیون، تورمی کیستی در پلک میباشد که در اثر التهاب مزمن یکی از غده-های کوچک تولیدکننده چربی (غدد میبومین) که در پلک-های بالا و پایین قرار دارند به وجود می آید.

شالازیون معمولاً یک واکنش التهابی در برابر ترشحات چربی به دام افتاده میباشد و باکتری در ایجاد آن نقشی ندارد, هرچند ممکن است شالازیون به طور ثانویه دچار عفونت باکتریایی بشود.

شالازیون در مقایسه با گل مژه، دورتر از لبه پلک روی می دهد (گرچه می توان تورم تدریجی را در نزدیکی لبه پلک حس کرد) و نوک آن بیش تر به سمت داخل یا به طرف بینی است. شالازیون گاهی می تواند باعث تورم ناگهانی کامل پلک گردد.

اگر شالازیون بزرگ باشد ممکن است با مختل کردن شکل چشم و ایجاد آستیگماتیسم، باعث تاری دید شود. شالازیون ممکن است با یکی یا ترکیبی از روش های زیر درمان گردد:

- قطره آنتی بیوتیک و قطره یا تزریق استرویید

- کمپرس گرم: کمپرس گرم ممکن است به شیوه های گوناگون به کار گرفته شود. ساده ترین روش, قرار دادن پارچه حوله ای تمیز و خیس شده با آب گرم بر روی پلک بسته، به مدت ۱۰-۵ دقیقه، ۴-۳ بار در روز می باشد. برای دست یابی به حرارت کافی، پارچه حوله ای را چندین بار با آب گرم خیس کنید.

- ماساژ یا فشار دادن ترشحات غده ای

- جراحی: عمل جراحی شالازیون جهت خارج کردن ترشحات، معمولاً از پشت پلک انجام می شود

نکته: چنانچه شالازیون چندین بار در یک ناحیه ایجاد شود، چشم پزشک ممکن است برای بررسی از نظر مشکلات جدی تر، اقدام به نمونه برداری (بیوپسی) نماید.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات