سلامت>  تحقیقات- همشهری آنلاین: پروازهای طولانی مدت، شیفت های متغیر کاری و بی خوابی ناشی از استرس همه از عوامل اصلی کم خوابی و بدخوابی های شبانه معرفی شده اند اما محققان دانشگاه مک گیل و کنکوردیای کانادا روشی جدید را برای غلبه بر این عدم تعادل ساعت طبیعی بدن شناسایی کرده اند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، گردش زمین باعث به وجود آمدن یک ریتم روزانه در تمامی موجودات روی زمین می شود. در انسان ها این ریتم روزانه، همان ساعت بدن است که با تاثیر بر مغز، روندهای اساسی بدن مانند خواب و بیداری، تغذیه و متابولیسم را تحت کنترل دارد.

تا به امروز فعالیت های درون مغزی ساعت بدن، پیچیده در نظر گرفته شده و هنوز نیز دانشمندان نتوانسته اند بر فرآیندهای مولکولی پشت پرده این ساعت اشراف یابند.

محققان طی یک بررسی کشف کردند که چگونه فرآیند زیستی اساسی موسوم به «سنتز پروتئین» توسط ساعت طبیعی بدن کنترل می شود.

محققان می گویند پروتئین سرکوبگری را در ساعت بدن شناسایی کرده اند که با حذف آن، عملکرد ساعت مغز به طور چشمگیری بهبود می یابد.

از آنجا که همه پستانداران ساعت های شبانه روزی مشابهی دارند، در این پژوهش، موش برای این مطالعه در نظر گرفته شد.

پژوهشگران دریافتند موش هایی که پروتئین موسوم به «۴E-BP۱» را ندارند، سریع تر از سایر موش ها بر اختلالات ساعت طبیعی بدنشان غلبه کردند.

علاوه بر این مشخص شد در موش های فاقد «۴E-BP۱» ، پروتئین کوچکی که در عملکرد مغزی و پپتید روده وازواکتیو (VIP) نقشی حیاتی را ایفا می کند، افزایش می یابد.

نتایج نشان می دهد که می توان عملکرد ساعت طبیعی بدن را با دستکاری های ژنتیکی اصلاح کرد و به همین ترتیب اختلالات ناشی از عدم هماهنگی این ساعت نظیر پیری را درمان کرد.

نتایج این پژوهش در مجله «Neuron» منتشر شده است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات