محققان پروتئین پلاکتی مهمی را شناسایی کرده اند که می تواند افق های جدیدی را در ساخت داروهای ضد سکته مغزی و سکته قلبی باز کند.

به گزارش افکارنیوز ، دکتر" استفن هولی" مجری این طرح و استادیار زیست شیمی و زیست فیزیک در دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی می گوید: " فکر می کنم در آغاز سفر هیجان انگیزی از اکتشافات دارویی برای طبقه نوینی از درمانهای ضد ترومبوزی (ایجاد لخته خون در عروق) هستیم.

در سیستم گردش خون انسان، پلاکت ها مانند یک شمشیر دو لبه عمل می کنند. بدون توانایی های انعقادی آنها حتی یک آسیب دیدگی کوچک می تواند به خون ریزی های مهلک و کشنده تبدیل شود.

از سوی دیگر، در طول سکته قلبی یا مغزی، پلاکت ها لخته ای را شکل می دهند که می تواند مانع از جریان خون در عروق و شریان ها شود و عارضه خطرناکی موسوم به تروموز را ایجاد کند که مانع از اکسیژن رسانی به بافت ها و مرگ شود.

هولی و همکارانش اهداف دارویی بالقوه ای را با استفاده از روش غربالگری که هرگز پیش از این در سیستم قلبی و عروقی به کار گرفته نشده بود، شناسایی کردند.

این شیوه که بررسی بر اساس فعالیت پروتئین نام دارد در تحقیقات سرطان استفاده می شود و به محققان امکان می دهد تا فعالیت های واقعی پروتئین ها را درون یک سلول ردیابی کنند.

این پژوهشگران نخست پلاکت های انسانی را پیش غربالگری کردند تا زمینه ترکیبات شبه دارویی را محدود کنند سپس با استفاده از یکی از این ترکیبات برای مشخص کردن پروتئین هایی که در فعالیت پلاکت ها نقش دارند، بررسی بر اساس فعالیت پروتئینی را صورت دادند.

این شناخت جدید از کلیدهای طبیعی روشن و خاموش پلاکت ها می تواند به ساخت داروهایی منجر شود که مانع از ایجاد لخته های خونی می شوند. در گام بعدی محققان امیدوارند پیش از ادامه تحقیقات بر روی انسان، نقش این پروتئین ها را در مدل های حیوانی آزمایش کنند.

نتایج این تحقیقات درنشریه Chemistry and Biology منتشر شده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات