تحقیقات جدید حاکی از آن است که زمین احتمالا ۲۰۰ میلیون سال پس از تولدش، به سیاره آبی تبدیل شده است.

به گزارش افکارنیوز ، " جودیت کوگن" از دانشگاه بون آلمان، می گوید گفته می شود ۶۰۰ میلیون سال نخست زندگی زمین که" هادئن" خوانده می شود، زمین غیر قابل سکونت و دوزخی بوده است.

با این حال کوگن و همکارانش توانستند سنگهایی را در گرینلند بیابند که نشانه های شیمیایی از گوشته زمین از حدود ۴.۱ میلیارد سال پیش دارد - یعنی زمانی حدود ۴۰۰ میلیون سال پس از شکل گیری زمین.

بر اساس مدل ها، در آن زمان فلزاتی مانند طلا و پلاتین که قادر به حل شدن در آهن مذاب هستند احتمالا در هسته غنی از آهن و در حال شکل گیری زمین فرو رفته اند.

از آنجا که این فلزات در گوشته زمین بسیار فراوان هستند دانشمندان این نظریه را مطرح کرده اند که احتمالا سیارک و شهاب سنگ ها در حدود ۳.۹ میلیارد سال پیش با زمین برخورد کرده اند و جای فلزاتی که هسته ذوب شدند را دوباره در گوشته پر کردند.

اعتقاد بر این است که این رویداد فرضی که اکنون Late Veneer خوانده می شود، موجب شده زمین به حداکثر میزان آب خود البته به شکل یخ دست یابد.

نمونه های سنگی کوگن حاکی از آن است تا ۴.۱ میلیارد سال پیش، گوشته سیاره ما دارای مواد معدنی آهن دوست مانند طلا و پلاتین بوده یعنی Late Veneer و شکل گیری اقیانوس های زمین احتمالا بسیار پیش تر از تصورات پیشین روی داده است.

کوگن معتقد است این رویداد حدود ۴.۳ میلیارد سال پیش روی داده است چرا که سنگهای آن دوره که وی موفق به کشف آنها شده در زمانی که شکل گرفته اند که گوشته زمین غنی از مواد معدنی آهن دوست بوده است.

وی می گوید تحقیقاتش آغاز حیات بر روی زمین را نیز به عقب می برد و نشان می دهد که حیات پیش از تصورات کنونی بر روی زمین آغاز شده است.

نتایج این تحقیقات درنشریه Nature Geoscience منتشر شده است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات