محققان یک خودروی بدون راننده ضد تصادف ساخته اند که در جاده های شلوغ نیز می تواند با ایمنی حرکت کند.

به گزارش افکارنیوز ، این خودروی بدون راننده که توسط پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون ساخته شده است، توانسته است در طول یک سفر چالشی ۵۳ کیلومتری از کرنبری پاسادنا به فرودگاه بین المللی پیتسبورگ در آمریکا حرکت، از ترافیک و ازدحام بزرگراه ها عبور کرده و با خیال راحت خطوط (لاین) بزرگراه را تغییر دهد.

ظاهر این خودروی منحصر به فرد کادیلاک SRX از بیرون بسیار شبیه دیگر خودورهای کادیلاک SRX ۲۰۱۱ است.

محققان به منظور رعایت احتیاط یک نفر را در صندلی راننده این خودرو قرار دادند اما تمامی رانندگی توسط یک نرم افزار ابتکاری که بر اطلاعات ورودی از رادار ها، لیدار و دوربین های فروسرخ متکی است، انجام شده است.

پروفسور راج راجکومار مدیر مرکز تحقیقات حمل و نقل دانشگاه کارنگی ملون و مجری این تحقیقات گفت: فناوری خودروهای خودکار به سرعت در حال پیشرفت است.

وی اظهار داشت: بسیاری از خودروسازان و شرکت ها از جمله گوگل دست به انجام تلاش هایی در این زمینه زده اند. این خودرو جدید بسیار منحصر به فرد است چرا که می تواند از رانندگی، تغییر خطوط در بزرگراه ها، حرکت در جاده های شلوغ بیرون شهر و عبور ایمن از چراغ های راهنمایی و رانندگی را خودش انجام می دهد.

برخلاف دیگر خودروهای خودکار این خودروی جدید به حسگرهای گرانقیمت و اضافی مجهز نیستند.

این خودرو فقط از رادار و لیدار - تکنیکی قدرتمند در سنجش از راه دور لیزری –استفاده می کند که به طور نامحسوسی درون خودرو تعبیه شده اند. رایانه های آنها نیز در زیر کف خودرو تعبیه شده اند.

علاوه بر کنترل فرمان، سرعت و ترمز، این سیستم خودکار موانع موجود در جاده از جمله هشدارهای ترافیکی و بشکه ها، عابرین پیاده و دوچرخه سواران را تشخیص داده و به گونه ای ایمنی از کنار آنها عبور می کند.

این سیستم همچنین به هشدارهای صوتی شبیه صدای انسان مجهز است که از وجود موانع و اعلام وضعیت خودرو به سرنشینان خود خبر می دهد.

این خودروی کادیلاک SRX به منظور ایجاد هماهنگی با چراغ های راهنمایی و رانندگی و دیگر خودروهای مجهز به سیستم ارتباط بی سیم، ارتباط برقرار می کند. هدف اصلی از ساخت این خودروی بدون راننده کاهش تصادفات و آسیب و مرگ و میرهای ناشی از تصادف است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات