عکس>  عکاسان- همشهری آنلاین: «من می خواهم صحنه هایی را به تو نشان دهم که مثل سیلی به صورتت بخورد و امنیت تو را خدشه دار کند و به خطر بیندازد. می توانی نگاه نکنی، می توانی خاموش کنی، می توانی هویت خود را پنهان کنی، مثل قاتل ها، اما نمی توانی جلوی حقیقت را بگیری، هیچ کس نمی تواند. »

این ها را کاوه گلستان گفته که سال های زیادی از عمر خود را صرف گرفتن تصاویر ماندگار از رویدادها و واقعیت هایی کرده است که بسیاری از آن ها چندان شیرین نیستند.

۱۳ فروردین ماه دهمین سال روز درگذشت کاوه گلستان عکاس، خبرنگار و فیلم بردار ایرانی است.

کاوه گلستان فرزند ابراهیم و فخری گلستان و برادر لیلی گلستان ۱۷ تیر ۱۳۲۹ در آبادان دیده به جهان گشود. یک سال بعد همراه خانواده به تهران آمد و در ۱۳ سالگی برای ادامه ی تحصیل به یک موسسه ی شبانه روزی در انگلستان رفت.

او کار حرفه یی عکاسی را در ۲۱ سالگی با اولین مأموریت مطبوعاتی اش که تهیه ی عکس و گزارش جنگ در ایرلند شمالی بود شروع کرد. در سال ۱۳۵۲ به عکاسی از کودکان گوشه و کنار ایران برای انتشارات فرانکلین پرداخت و کتاب « قلمکار» را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرد.

سال ۱۳۵۵ از جمله مهم ترین سال ها در تاریخ فعالیت گلستان بود؛ او در این سال همکاری خود را با روزنامه ی « آیندگان» آغاز کرد و عکس هایی درباره ی مسائل اجتماعی مانند کارگرهای ساختمانی، روسپی ها و کودکان عقب افتاده و روانی تهیه کرد. گلستان از این سه گزارش تصویری نمایشگاهی به نام « از روسپی و کارگر و مجنون» در دانشگاه تهران برپا کرد. این نمایشگاه بعد از یک هفته از طرف ساواک توقیف شد.

وی در سال ۱۳۵۷ هم زمان با حرکت مردم ایران، به عکاسی گسترده از رویدادهای انقلاب ایران پرداخت و در همان سال کار خود را در مجله ی « تایم» ، « تهران مصور» و نشریات دیگر شروع کرد و ادامه داد. یک سال بعد به خاطر عکس هایش از انقلاب ایران موفق به دریافت جایزه ی « رابرت کاپا» شد و همراه محمد صیاد از عکس های انقلاب، کتابی را به نام « شورش» چاپ کرد.

او در سال ۱۳۵۹ هم زمان با آغاز جنگ با حضور فعال در جبهه ها به ثبت عکس هایی ماندگار از این رویداد پرداخت و در سال ۱۳۶۰ کتاب « جنگ» را به همراه آلفرد یعقوب زاده منتشر کرد. گلستان در طول این سال ها به همکاری با آژانس های معتبر عکاسی پرداخت و مجموعه ی کتاب های « انقلاب نور» را منتشر کرد.

چاپ عکس های گلستان از رویدادهای انقلاب اسلامی و جنگ ایران و عراق در بسیاری از مطبوعات معتبر کشورهای غربی، نامش را در میان خبرنگاران عکاس بین المللی به نامی آشنا تبدیل و جوایزی را نصیب او کرد.

گلستان در سال ۱۳۶۲ به لندن رفت و در آنجا آژانس عکس « ریفلکس» (Reflex photo agency) را با چند عکاس دیگر تأسیس کرد. او طی ۱۰ سالی که در لندن بود هر سال، برای عکاسی از جنگ و دیگر رویداد ها گاهی ۱۰ تا ۱۲ بار به ایران سفر می کرد.

در دهه ی ۷۰ شمسی فعالیت خود را با کار در تلویزیون « آسوشیتدپرس» (AP) ادامه داد و در سال ۱۳۷۳ تدریس عکاسی را در دانشکده های هنری تهران آغاز کرد.

گلستان در سال ۱۳۷۸ به عنوان فیلم بردار در تلویزیون بی بی سی مشغول به کار شد. او ۱۳ فروردین ۱۳۸۲هنگام انجام مأموریت و تصویربرداری در خط مقدم جنگ در شهر مرزی « کفری» در ۱۳۰ کیلومتری « کرکوک» بر اثر انفجار مین جان خود را از دست داد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات