اگر همیشه آنلاین هستید، اکنون زمان آن فرارسیده که به خود استراحت دهید، چرا که یک تحقیق جدید هشدار داده است که افرادی که زمان زیادی در رسانه های اجتماعی سپری می کنند به حافظه خود صدمه وارد می کنند.

به گزارش افکارنیوز ، برخلاف باورهای عمومی، مغز درحال استراحت در واقع درحال انجام کار مهم است و در عصر لبریز شدن داده ها و اطلاعات سپری کردن برخی از اوقات به صورت آفلاین ایده خوبی محسوب می شود.

این ایده از سوی اریک فرانسن محقق موسسه رویال فناوری KTH استکهلم مطرح شده که تحقیقات خود را روی حافظه کوتاه مدت و راه های درمان عصبهای بیمار متمرکز کرده است.

وی اظهار داشت که مغزی که مدام در حال بررسی و گذراندن وقت در رسانه های اجتماعی است به سادگی از اطلاعات لبریز می شود و در نتیجه اطلاعات کمتری در حافظه ذخیره می شود.

مشکل در یک سیستم مغزی شکل می گیرد که به آن حافظه کاری گفته می شود و اکثر مردم از آن با عنوان حافظه کوتاه مدت یاد می کنند. ما به این سیستم مغز هنگام برقراری ارتباط نیاز داریم

فرانسن گفت: حافظه کاری ما را قادر می سازد اطلاعات را پالایش کرده و آنچه را که برای ارتباطات نیاز داریم پیدا کنیم. این حافظه به ما این امکان را می دهد که فعالیت آنلاین داشته باشیم و آنچه را که در جریان این فعالیت می خواهیم ذخیره کنیم. اما از سوی دیگر باید تأیید کرد که این حافظه یک منبع محدود است.

براساس اظهارات این پژوهشگر، حافظه کاری می تواند سه تا چهار مورد را در خود داشته باشد. وقتی تلاش می کنیم اطلاعات حافظه کاری را بیشتر کنیم، ظرفیت پردازش اطلاعات ما با شکست مواجه می شود. وقتی که کاربران در شبکه های اجتماعی چون فیس بوک هستند، ذخیره موضوعات آنلاین در مغز دشوار تر می شود.

وی افزود: در حقیقت وقتی تلاش می کنیم اطلاعاتی چون سخنرانی را پردازش کنید باید از همان سیستم حافظه کاری بهره بگیرید، بنابراین ظرفیت حافظه کاری خود را کاهش می دهید. وقتی که تلاش می کنیم موضوعاتی را در این حافظه ذخیره کنید در پردازش اطلاعات ضعیف تر می شوید.

اریک فرانسن گفت: با این کار شما زمان را از مغز خود می ربایید و مغز دیگر نمی توانند کارهای مربوط به حفظ و نگاهداری خود را انجام دهد. مغز برای هر دو کار یعنی فعالیت و استراحت طراحی شده است. مغز طوری طراحی شده است که در حالت کمتر فعال هم قرار بگیرد، ما تصور می کنیم که این حالت بیهوده است اما تثبیت حافظه و انتقال اطلاعات به حافظه در این حالت شکل می گیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات