عکس>  فتوژورنالیسم- همشهری آنلاین: شهر زیبا و تاریخی پرپینیان در جنوب فرانسه امسال شاهد برپایی بیست و پنجمین دوره ی جشنواره ی فتوژورنالیستیVisa Pour L' Image شد که در میان مسابقات پرشمار مربوط به عکاسی مستند و خبری در اروپا از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

مفاهیم: فتوژورنالیسم چیست؟

به گزارش هنرآنلاین؛ امسال این جشنواره با نمایش آثار دو تن از عکاس ایرانی هم همراه بود و برای عکاسی ایران اهمیتی دوچندان پیدا کرد.

همچون سال های قبل پرپینیان در آخرین روزهای تابستان میزبان شمار زیادی از عکاسان و علاقه مندانی شد که برای بازدید از آثار فتوژورنالیست ها و عکاسان مستند راهی این شهر کوچک شده بودند. مطابق روال دوره های گذشته برنامه های متنوعی چون نمایشگاه های عکس، نمایش فیلم، برگزاری نشست های تخصصی، گفتگو با ادیتورها و عکاسان برجسته، اهدای جوایز برخی مسابقات و بازدیدهای دانش آموزی برای این دوره هم تدارک دیده شده بود.

امسال مجید سعیدی، فتوژورنالیست ایرانی که برای آژانس عکس گتی ایمجز کار می کند، به همراه آلفرد یعقوب زاده، عکاس خبری ایرانی مقیم فرانسه، دو تن از ۲۳ عکاسی بودند که آثارشان در بخش اصلی جشنواره به نمایش درآمد. نمایش این آثار از نه تا ۲۴ شهریورماه ۹۲ برای بازدید عموم برپا شد ولی همچنان تا ۲۹ شهریورماه برای بازدید تورهای دانش آموزی دایر است.

مجموعه عکس مجید سعیدی درباره افغانستان و زندگی روزمره مردم این کشور جنگ زده است که در سال های اخیر در تلاش برای بازگشت به زندگی عادی و برقراری صلح بوده است. این عکاس خبری ایرانی در سال های اخیر به طور ویژه روی این مجموعه متمرکز بود و با این آثار به جوایز مختلفی دست یافته و در نمایشگاه های دیگری در سایر نقاط جهان نیز حاضر بوده است که از جمله ی مهمترین آنها می توان به کسب یکی از جوایز ورلدپرس فتوی ۲۰۱۳ اشاره کرد.

اما آلفرد یعقوب زاده هم با مجموعه ای که برای مجله Smithsonian کار کرده است در میان عکاسان نمایشگاه اصلی امسال حضور داشت.

مجموعه او درباره آیین" کومب ملا" در هند است، آیین بزرگی که طی آن هندوها در رودخانه های گنگ و جمنا در الله آباد آب تنی می کنند چرا که اعتقاد دارند آب این رودخانه های مقدس برایشان پاکی و رستگاری می آورد. آلفرد یعقوب زاده به گفته خود این مجموعه را طی حدود چهار هفته اقامت در این منطقه عکاسی کرده است.

امسال هم همچون دوره های گذشته این فستیوال تنها به برپایی نمایشگاه خلاصه نشد و محلی برای شماری از مهمترین مسابقات عکاسی خبری هم بود تا برندگان خود را بشناسند. نوریکو هایاشی، عکاس ۳۰ ساله ژاپنی آژانس پانوس، با مجموعه ای به نام «ازدواج نامقدس» موفق به کسب جایزه هشت هزار یورویی فیچر یا نگاه ژرف شد.

مجموعه ی او درباره رسم عجیب دزدیدن دختر مورد علاقه برای ازدواج از سوی خواستگار پسر در قرقیزستان است که علی رغم وجود منع قانونی هنوز در برخی مناطق روستایی این کشور وجود دارد و هر سال حدود ۱۵ هزار دختر قرقیز به این طریق مجبور به ازدواج می شوند.

دومین جایزه هشت هزار یورویی امسال یعنی جایزه برترین گزارش خبری هم نصیب laurent van der stockt، عکاس ۴۹ ساله بلژیکی، شد.

مجموعه عکس او که به صورت رپرتاژ برای گتی ایمجز تهیه شده است درباره بحران درگیری های مسلحانه در سوریه است که از دو سال گذشته تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کشته و میلیون ها مجروح و آواره برجای گذاشته است. با استناد به سایت مسابقه برنده جایزه هشت هزار یورویی برترین رسانه خبری روزانه هم که امسال برای بیست و سومین بار اهدا می شد هنوز اعلام نشده است.

هشتمین جایزه هشت هزار یورویی شهر پرپینیان که از سال گذشته به یاد RÉMI OCHLIK (عکاس ۲۸ ساله ی فرانسوی که اسفندماه ۹۰ در جریان درگیری های نظامی در شهر حمص سوریه کشته شد) به این نام خوانده می شود، به خاطر مجموعه عکسی که Sara Lewkowicz با موضوع خشونت خانوادگی عکاسی کرده است به این عکاس مجله تایم اهدا شد.

این مجموعه درباره خشونت و بدرفتاری هایی است که معمولا در خانه ها اتفاق می افتند و اغلب از دید و رسیدگی عموم پنهان می ماند. او در این مجموعه مشخصا به سراغ خانواده هایی در آمریکا رفته است.

اما سیزدهمین دوره جایزه بهترین فتوژورنالیست زن سال هم که از سوی شرکت کانن اهدا می شود امسال از آن مری کالورت عکاس آژانس خبری زوما شد.

او در این مجموعه جسورانه گوشه ای از خشونت های جنسی و تبعیض های جنسیتی در میان سربازان ارتش آمریکا را به تصویر کشیده است. این جایزه شامل هشت هزار یورو وجه نقد به عنوان حمایت از تکمیل یا اصلاح یک پروژه ی عکاسی است که پس از تایید و ارزیابی داوران از عکس های کنونی مجموعه و بیانه ی عکاس برای ادامه ی کار بر روی آن پروژه اهدا می شود.

نهمین بورس حمایتی آژانس گتی ایمجز امسال به پنج عکاس مختلف رسید. Matt Eich با مجموعه ای درباره زندگی همراه با خشونت و خلافکاری اهالی فرقه ی باپتیست در می سی سی پی آمریکا، Marco Gualazzini با مجموعه ای درباره گروه های مسلح شورشی در جمهوری دموکراتیک کنگو، Samuel James با مجموعه ای درباره تلاش مردم بومی در دلتای نیجر به عنوان نفت خیزترین منطقه آفریقا برای بقای زندگی، Tomas Van Houtryve با مجموعه عکس هایی کمتر دیده شده از زندگی مردم کره شمالی و بالاخره Eugene Richards با مجموعه ای پیرامون مشکلات و پیامدهای روانی ناشی از جنگ عراق در سربازان آمریکایی بازگشته از خاورمیانه برندگان امسال این جایزه ارزشمند بودند.

امسال هم همانند چند دوره اخیر تورهای ویژه دانش آموزی از فرانسه و اسپانیا بخشی از برنامه های فستیوال پرپینیان بود. طبق اعلام مسئولین این فستیوال سال گذشته حدود هشت هزار دانش آموز از نمایشگاه های این رویداد عکاسی خبری بازدید کردند و امسال نیز بازدید از نمایشگاه اصلی این فستیوال از ۲۵ تا ۲۹ شهریورماه به عنوان هفته آموزش به بازدید تورهای دانش آموزی و آشنایی هر چه بیشتر نسل نوجوان با کارکردهای عکاسی خبری اختصاص یافت.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات