سلامت>  درمان- همشهری آنلاین: جنین ۱۳ هفته ای که دچار نشانگان (سندروم) نوار آمنیونی بود، در بیمارستانی در ترکیه در رحم مادرش عمل شد.

طی این جراحی نوار امنیوتیک که به پاهای جنین پیچ خورده بود با موفقیت باز شد.
به گزارش ایسنا، دکتر متین چاپار، متخصص زنان زایمان که این عمل را انجام داد، اظهار داشت: سندروم نوار آمنیونی در یک جنین از هزار و ۲۰۰ جنین به چشم می خورد.

وی با بیان اینکه نوار آمنیونی در نتیجه تا شدن پرده آمنیون که محتوی مایع آمنیون داخلی است به صورت رشته ای طناب مانند و یا پرده ای به وجود می آید، گفت: این باند در حالی که جنین در رحم مادر، بزرگ می شود، اعضایی از جمله دست، پا، صورت، سر و انگشت را احاطه کرده و باعث قانقاریا و یا سیاه مردگی آن عضو شده و آن را از بین می برد و در نتیجه، نوزاد به عوارضی مثل نداشتن دست، پا یا انگشت، لب شکری و یا کام شکافته دچار می شود. این مساله در نزدیک به ۸۰ درصد موارد باعث به دنیا آمدن نوزاد به شکلی مشکل دار می شود.

دکتر چاپار با بیان اینکه با معاینه ایکا که ۲۳ ساله است و ۱۳ هفته حامله بوده متوجه این مشکل شده اند، گفت: قبلا نیز یک جنین ۱۷ هفته ای را عمل کرده بودیم ولی عمل یک جنین ۱۳ هفته ای در رحم مادر برای اولین بار در دنیا و در ترکیه انجام شد. عمل را با بیهوشی موضعی انجام دادیم و طی آن از یک سوزن کلفت آمنیوسنتز و قیچی نازک ویژه استفاده کردیم تا این باند را که داخل پرده آمنیون بود در آوریم. بدین ترتیب از به دنیا آمدن این نوزاد به شکلی ناقص، جلوگیری کردیم.

وی اعلام داشت که مادر و جنین داخل رحمش هر دو سالم بوده و مادر از بیمارستان مرخص شده است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات