بدون شک خیلی از شما بارها و بارها درباره عوامل پیر کننده پوست و روش های مبارزه با آنها مطالبی خوانده یا شنیده اید؛ بنابراین بهتر است اول سراغ یکی از داغ ترین خبرها درباره احتمال شکست دادن روند پیری پوست برویم.

به گزارش افکارنیوز ، یک خبر خوب برایتان داریم و یک خبر بد. خبر بد اینکه اگر ۳۰ سال تان شده است، چه بخواهید و چه نه فرایند پیری پوست تان شروع شده است و اگر حواس تان نباشد خیلی هم تند پیش می رود. خبر خوب اینکه اگر مراقبت ها را از همین الان شروع کنید، حداقل می توانید چند سالی پیری پوست تان را عقب بیندازید. اگر در دهه ۴۰ زندگی تان هستید هم هنوز خیلی دیر نشده است.

بدون شک خیلی از شما بارها و بارها درباره عوامل پیر کننده پوست و روش های مبارزه با آنها مطالبی خوانده یا شنیده اید؛ بنابراین بهتر است اول سراغ یکی از داغ ترین خبرها درباره احتمال شکست دادن روند پیری پوست برویم. خبری منتشر شد که خیلی ها را امیدوار کرد. خبر ساده و کوتاه بود؛ مولکول جوانی کشف شد. آن هم کجا؟ وسط نوعی طالبی شیرین و آبداری که فقط در جنوب فرانسه به بار می آید. حالا ماجرا چه بود؟ یکی از متخصصان پوست و موی فرانسوی به نام دکتر ژان لوئیس سِبو که از قضا کلی هم برای خودش برو و بیایی دارد متوجه شد یک نوع طالبی که در منطقه ای دور افتاده در جنوب فرانسه به بار می آید خیلی دیرتر از دیگر انواع فاسد می شود. او که از این کشف حسابی سر ذوق آمده بود با بررسی های بیشتر متوجه شد این طالبی ها حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی ای با نام قلمبه سلمبه «سوپر اکسید دیسموتاز» یا SOD است. از آنجا که کسی هیچ حس مثبتی نسبت به این اسم سخت و غیر تجاری نداشت، آن را «مولکول جوانی» نامید. البته دکتر سبو شم اقتصادی فوق العاده قوی ای داشت؛ بنابراین بلافاصله این آنتی اکسیدان را از عصاره طالبی ها استخراج کرد و از آن برای تولید محصولات آرایشی بهداشتی مخصوص مراقبت پوست استفاده کرد و در مدت زمان بسیار کوتاهی یک پکیج مخصوص حاوی کرم روز، کرم شب، کرم دور چشم، کرم پاک کننده و ماسک احیا کننده سلول های پوست را وارد بازار کرد. ملت هم که منتظرند در هر کاری راه میانبری پیدا شود، حسابی از این محصولات استقبال کردند اما هر چه گذشت دیدند انگار قرار نیست خبری شود و هیچ فرقی به حال شان نمی کند و باز هر روز به تعداد چین و چروک های صورت شان اضافه می شود.

آنتی اکسیدان دقیقاً چه هست؟


برای اینکه بدانیم جریان از چه قرار است و آیا این ادعا واقعیت دارد یا نه ماجرا را با دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو در جریان گذاشتیم. دکتر دائر در پاسخ می گوید: «اکسیدان ها یا همان رادیکال های آزاد در واقع اتم هایی تک الکترونی هستند که در اثر واکنش اکسیژن با مولکول های مختلف و هنگام تنفس به وجود می آیند و بالقوه خطرناک و آسیب رسان هستند و حتی می توانند سلول های بدن را نیز از بین ببرند. در شرایطی که ایمنی بدن به اندازه کافی بالاست، مولکول هایی با عنوان آنتی اکسیدان با اثرهای مضر رادیکال های آزاد مقابله می کنند. بیشتر آنتی اکسیدان ها در مواد غذایی وجود دارند. بیش از ۴۰۰ نوع آنتی اکسیدان وجود دارد ولی مهمترین آنها عبارتند از: ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن، سلنیوم، روی، منگنز، فلاوونوئیدها، گزانتین و لیکوپن، آنتی اکسیدان ها غیر از نقش اثبات شده شان در پیشگیری از سرطان، بیماری های کرونری عروق قلب و سکته قلبی، در بازسازی سلول های پوستی آسیب دیده ناشی از عوامل خارجی مانند سیگار و اشعه ماوراءبنفش نور خورشید دخالت داشته و مانع پیری پوست می شوند. »

مولکول جوانی واقعیت دارد؟


با این حساب تکلیف ما با مولکول جوانی یا ابر آنتی اکسیدان موجود در طالبی فرانسوی چیست؟ پاسخ دکتر دائر کاملاً روشن است: «اثرهای مفید آنتی اکسیدان ها در مجموعه گسترده ای از سبزیجات و مواد غذایی گوناگون وجود دارند و مصرف متعادل و منطقی همه این مواد در مقابله با پیری پوست موثر است. حال اگر بخواهیم به نقش یکی از این عوامل؛ برای مثال مصرف طالبی یا خربزه، اهمیتی بیش از دیگر مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان بدهیم یا نقشی خارق العاده برای آن قائل باشیم، به نقش دیگر مواد آنتی اکسیدان بی اعتنایی کرده ایم و سایر عوامل دخیل در ایجاد پیری پوست را نیز در نظر نگرفته ایم. همچنین نباید فراموش کنید خوردن آنتی اکسیدان هاست که این مواد را وارد بدن می کند و نه مالیدن آنها یا عصاره شان به پوست. به عبارت دیگر، از نظر علمی امکان جذب مواد مغذی موجود در سبزیجات و میوه ها از راه پوست بسیار ناچیز و تقریباً منتفی است و اندازه مولکولی این مواد اجازه ورود و جذب پوستی آنها را به درون بدن نمی دهد؛ بنابراین مالیدن انها اثر مفیدی به دنبال ندارد. با این حساب هر محصول مدعی داشتن آنتی اکسیدان با درصد بالا و قادر به مقابله قاطع و تضمینی با اثرهای پیری پوست، محکوم به شکست است چون چنین ادعایی پذیرفتنی نیست. »

تندرستی/ شماره ۱۲۴/۲۸ شهریور ماه ۹۲/ سوادا مارکاریان/ صفحه ۱۶
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات