شیوع کمبود ریزمغذی ها در کشور

سلامت>  عمومی- گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: چندی است که کارشناسان بهداشتی از کمبود ریزمغذی ها در کشور می گویند و بر ضرورت غنی سازی مواد غذایی تأکید دارند اما اینکه این مهم چگونه و تا چه میزان در کشور انجام می شود قابل تامل است.

اگر بپذیریم که امروزه قدرت کشورها به تعداد جمعیت نیست بلکه به تعداد افراد سالم در کشورهاست باید برای سالم بودن و سالم ماندن مردم، برنامه هدفمند و مستمر داشت. برنامه غنی سازی مواد غذایی یکی از برنامه هایی است که می تواند سلامت مردم را تضمین کند. غنی سازی مواد غذایی به معنای آن است که مواد مغذی به میزان مورد نیاز به یک غذای اصلی، پایه، ارزان و دردسترس تمامی مردم افزوده شود تا با این روش تاحدی کمبود ریزمغذی ها در کشور جبران شود.

دکترمنصوررضایی، متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با همشهری، شیوع کمبود ریزمغذی ها در ایران را تأیید کرد و گفت: به رغم اهمیت فوق العاده ریزمغذی ها برای انسان، کمبود این مواد مهم شیوع پیدا کرده است به طوری که درحال حاضر در کشور کمبود آهن، ید، ویتامین های A, B۲, B۹, D وکلسیم وجود دارد. او دلیل کمبود ریزمغذی ها در ایران را شرایط اقلیمی و غنی نبودن خاک اعلام کرد و افزود: علاوه براین، تغییر سبک زندگی، مصرف زیاد فست فودها، استفاده از میان وعده های نامناسب، به جای میوه و سبزی و نبود تنوع غذایی سبب تشدید کمبود ریزمغذی ها درایران شده است.

این متخصص تغذیه افزود: مردم از گروه غلات، فقط برنج و نان و از گروه پروتئین فقط گوشت مرغ و گوسفند را مصرف می کنند و از مصرف ذرت، جو و ماهی خبری نیست که این نیز کمبود ریزمغذی ها را تشدید کرده است. او گفت: بدن انسان برای انجام فعالیت های حیاتی به ۲ دسته مواد نیاز دارد؛ یکی از این مواد درشت مغذی ها هستند که شامل قند، چربی، پروتئین و مایعات است که سبب ایجاد انرژی برای حرکت شده و سیری شکمی را به دنبال دارد و دیگری ریزمغذی ها شامل ویتامین و املاح (موادمعدنی) است که بدن انسان البته در مقادیر کم به آنها نیاز دارد اما وجود این مقادیر کم برای انسان نقش حیاتی و سرنوشت ساز دارد.

با کمبود ریزمغذی ها فرد احساس گرسنگی نمی کند اما گرسنگی پنهان یا گرسنگی سلولی ایجاد می شود. این متخصص تغذیه، اصلاح عادات و الگوهای غذایی، مکمل یاری، غنی سازی و ارتقای سطح بهداشت عمومی را از راهکارهای برطرف کردن کمبود ریزمغذی ها در کشور دانست و گفت:

تجربه طرح غنی سازی نمک با ید در کشور نشان داد که با غنی سازی نمک توانستیم تا حدودی کمبود ید در کشور را کنترل کنیم اما این طرح باید ادامه پیدا می کرد که به دلیل مشکلات اعتباری امکان عملی شدن این طرح به طور گسترده فراهم نشد. او افزود: مطالعات نشان داده است بیش از ۵۰کشور دنیا ازجمله عربستان سعودی، نان خود را با اسید فولیک غنی می کنند چرا که می دانند اسید فولیک ماده ای بسیار ارزشمند برای همه از جنین تا سالمند است اما در ایران غنی سازی نان با اسید فولیک، باز به دلیل محدودیت های مالی به طور گسترده انجام نشد. رضایی گفت:

با توجه به کمبود بسیار زیاد ویتامین D درکشور، ضرورت غنی سازی لبنیات در کشور هم به شدت احساس می شود. او تصریح کرد: باید بپذیریم که کمبود ریز مغذی ها در ایران وجود دارد و یکی از راهکارهای عملی برای برطرف کردن آن، غنی سازی است البته به شرط آنکه این مهم حساب شده انجام و اعتبار لازم برای آن درنظر گرفته شود. این متخصص تغذیه بر غنی سازی نان، شیر و لبنیات در ایران تأکید کرد.

دکترسید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی هم به همشهری گفت: بدن انسان در کنار نیازهای متفاوتی که دارد، نیاز به ۵۰ریزمغذی دارد که عمده ترین آنها شامل ۱۳ویتامین، ۱۶ماده معدنی، ۲۰اسید آمینه و سایر ریزمغذی هاست اما متأسفانه به دلیل شرایط اقلیمی به طور بومی برخی از این ریزمغذی ها در خاک کشور وجود ندارد و بنابراین منابع غذایی که از طریق منابع گیاهی یا حیوانی در اقلیم کشور پرورش داده می شود فاقد ریزمغذی ها است.

علاوه بر این عادات بد غذایی نیز این مشکل را تشدید کرده است به گونه ای که درکشور بیش از ۸۰درصد مردم در زمینه ریزمغذی ها سوء تغذیه دارند و به گرسنگی پنهان دچار هستند و این درحالی است که گرسنگی پنهان، می تواند به تمامی بافت ها و سلول های بدن آسیب برساند. او افزود: درکنار آموزش فرهنگ صحیح تغذیه به مردم، غنی سازی نیز راهی است که می توان از طریق آن کمبودهای تغذیه ای را برطرف کرد. با غنی سازی مواد غذایی می توان با کمترین هزینه از گرسنگی های پنهان جلوگیری کرد البته لازمه آن عزم همه جانبه تمامی وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط است.

در این زمینه دکترحامدپورآرام، کارشناس اداره بهبود تغذیه جامع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همشهری گفت: مشکلات اعتباری غنی سازی نان به بهترین شیوه ممکن برطرف شده است به این ترتیب که هزینه غنی سازی به هزینه های تبعی آرد یعنی تمامی هزینه های تبدیل گندم به آرد اضافه شد و هم اکنون این برنامه درکشور درحال اجراست. او افزود: بحث غنی سازی نان در کشور با مشکلاتی مواجه شده بود اما هم اکنون تمامی کارخانجات آرد سازی کشور ملزم شده اند که این مهم را انجام دهند و برای نظارت بر این امر هم برنامه های جدید در دست اقدام است. پورآرام گفت: در آینده نزدیک برنامه های جدید برای توسعه غنی سازی نان در کشور اجرا خواهد شد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات