این پژوهش در مورد زنان است و مطالعات ما روی زنان بوده است.

به گزارش افکارنیوز ، اخیراً پژوهش های گسترده نشان داده اند که زنان قد بلند در دوران پس از یائسگی ریسک زیادتری برای ابتلا به سرطان دارند. دکتر توماس ای. روهان، استاد و متخصص بهداشت و سلامت عمومی در دانشگاه آلبرت انیشتن نیویورک، می گوید: ما دریافتیم که در خانم های میانسال وابستگی قابل توجهی بین بلندی قد و خطر ابتلا به سرطان وجود دارد که البته در مورد چند نوع خاص نیز ارتباط قوی تری وجود دارد. » سرطان های خاص در این مورد عبارتند از سرطان روده بزرگ، و مقعد (کولورکتوم) سینه، رحم، تخمدان، تیروئید، سرطان پپوست از نوع ملانوما و تومورهای بدخیم مغز استخوان.

مردان هم همین وضعیت را دارند


دکتر جین گرین، متخصص اپیدمولوژی بالینی در دانشگاه آکسفورد انگلستان در مورد ارتباط بین بلندی قد و ابتلا به سرطان، می گوید: «این پژوهش در مورد زنان است و مطالعات ما روی زنان بوده است. اما وقتی به نتایج مطالعات روی مردان نیز توجه می کنیم می بینیم که نتایج در این مورد بسیار به هم شبیه است. به نظر نمی رسد این ارتباط به زمان انجام پژوهش، محل زندگی افراد، یا نژاد افراد وابستگی داشته باشد. »

پژوهشگران اظهار می دارند که دقیقاً دلیل رابطه بین بلندی قد و ابتلا به سرطان را نمی دانند و در این مورد در حال بررسی هستند. برخی محققان می گویند که شاید بلندی قد به این خاطر شانس افزایش ابتلا به سرطان را افزایش می دهد که افراد بلند قد دارای سلول های بیشتری هستند و سلول ها همانطور که تقسیم می شوند تغییر هم می کنند و سبب ایجاد سرطان می شوند اما طبق گفته دکتر گرین در واقع این توصیف علمی نیست و کنار گذاشته شده است.

قد بلند بودن خطرناک است؟


با توجه به تحلیل های گروه دکتر روهان که متکی بر پژوهش از ۷۰۱/۱۴۴ زن بین سنین ۵۰ تا ۷۰ سال مشارکت کننده در طرح بهداشت زنان و برنامه پژوهشی بزرگ دراز مدت موسسه ملی بهداشت در سال ۱۹۹۱ تاکنون است، هر ۱۰ سانتیمتر افزایش قد در زنان ۱۳ درصد ابتلا به تمامی سرطان ها را افزایش می دهد.

روهان و همکارانش سایر عوامل خطر شناخته شده، تاثیرگذار در ابتلا به سرطان همچون وزن بدن، مشخصات نژادی، سیگار کشیدن، مصرف الکل و استفاده از درمان هورمونی را در مطالعات خود مدنظر قرار دادند. در واقعف این پژوهش یکی از مفصل ترین مواردی است که ثابت می کند قد بلند بودن به طور مستقل هم می تواند شانس افراد را در افزایش ابتلا به سرطان بالا ببرد.

شاید تغذیه مقصر است


بلندی قد تا حدودی هم توسط عوامل محیطی تعیین می شود. دکتر روهان می گوید: «در سال های اولیه زندگی نکته مهم و تاثیرگذار در این مسئله نوع تغذیه است. در قرن اخیر، روندی دراز مدت باعث افزایش قد انسان ها شد که به بهبود در تغذیه در اوایل دوران کودکی و نیز پیشرفت بهداشت نیز نسبت داده شده است. »

بلندی قد در بزرگسالی با نوشیدن شیر هم ارتباط دارد. جدا از رسیدن کلسیم بیشتر تغذیه مناسب نیز می تواند گردش خون بیشتر را باعث شود اما حالا برخی محققان می گویند شاید همین تغذیه ای که باعث افزایش قد شده باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان هم باشد.

نیمه پر لیوان را ببینید


در عین حال دکتر گرین می گوید که افراد بلند قد نباید در مورد خطر سرطان نگران باشند. وی می گوید ارتباط بلندی قد با خطر ابتلا به سرطان مسئله قابل توجهی است اما در مورد آن باید منطقی بود و در واقع قد بلند بودن شاید این خطر را افزایش دهد اما خطر برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. دکتر گرین می گوید: «همیشه به نیمه پر لیوان بنگرید. »

سیب سبز/ شماره ۹۸/ نیمه اول مهر ماه ۹۲/ منبع: abcnews/ نسیبه رجبی/ صفحه ۱۳۱
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات