سلامت>  عمومی- گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: کارشناسان می گویند با وجود ۱۵۰هزار مورد حیوان گزیدگی در سال، بیماری هاری در کمین همه است به همین جهت رعایت بهداشت و نکات ایمنی برای نگهداری و حمل حیوانات خانگی نظیر سگ، گربه و همستر ضروری است.

بی توجهی به سلامت، بی اعتنایی به حق مسلم مردم است. این بی توجهی گاه از سوی مسئولان است و گاه از سوی مردم. در هرحال این بی اعتنایی از سوی هرکه باشد، هزینه های جبران ناپذیر بسیار دارد که حتی ممکن است مرگ را نیز به دنبال داشته باشد. داستان حمل سگ، گربه و همستر و حیواناتی از این دست در کوی و برزن، کوچه وخیابان، راهروها و آسانسورهای مجتمع های مسکونی، داستانی است که همیشه موافقان و مخالفان خاص خود را داشته و دارد. طرفداران نگهداری حیوانات می گویند باید با حیوانات دوست بود و رفیق اما مخالفان می گویند:

نگهداری از حیوانات شرط دارد و باید شرایط آن رعایت شود. کارشناسان بهداشتی هم می گویند: با آموزش اصول بهداشتی و ایمنی به افرادی که حیوانات را نگهداری می کنند، می توان از خطرات احتمالی که، هم خود آنها و هم سایر مردم را ممکن است درگیر کند، کم کرد.

حیوان گزیدگی و به دنبال آن احتمال ابتلا به بیماری هاری یکی از مشکلاتی است که این روزها مسئولان و کارشناسان بهداشتی در سراسر کشور به دفعات درباره آن سخن می گویند و به مردم هشدارهای لازم را می دهند به طوری که چند روز قبل رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بیماری هاری گفت و اینکه در ۹۰درصد موارد سگ هایی که افراد را مورد حمله قرار داده اند، سگ های صاحب دار بوده اند. او گفت: تنها سال گذشته ۱۵۰هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور اتفاق افتاده است و بیشترین حیوان گزیدگی ها در کشور مربوط به سگ و سپس مربوط به گربه بوده است.

او تصریح کرد: هرگونه خراشیدگی ناشی از حیوان گزیدگی در افراد درصورت درمان نشدن بموقع می تواند منجر به ابتلا به بیماری هاری شود و همه موارد هاری نیز منجر به مرگ خواهد شد. شیرزادی گفت: وزارت بهداشت برنامه هایی برای آموزش افرادی که سگ نگه می دارند، ارائه می کند تا حیوانات خود را مهار کنند چراکه درصورت گازگرفتگی افراد توسط سگ، صاحب سگ باید پاسخگو باشد.

سخنان این مقام مسئول در وزارت بهداشت قابل تامل است، هم برای افرادی که از حیوانات نگهداری و حتی آنها را در محیط های مختلف حمل می کنند و هم برای سایر مردم که بدانند اگر دچار حیوان گزیدگی شده اند، چه اقدامی باید انجام دهند. دکتر هومن ملوک پور، جراح و دامپزشک به همشهری گفت: اگر حیوانات خانگی از قبیل سگ و گربه علیه بیماری هاری واکسینه نشوند، می توانند خطرآفرین باشند بنابراین ضروری است افرادی که از این نوع حیوانات نگهداری می کنند، اصول اولیه بهداشتی را رعایت کنند. او افزود: انجام واکسیناسیون حیوان به فاصله هر ۶ ماه یک بار علیه بیماری هاری ضروری است.

دکتر ملک پور توصیه کرد: اگر فردی دچار گزش شد و نمی دانست که آیا حیوانی که او را گزیده علیه هاری واکسینه شده است یا خیر، باید هر یک ربع یک بار محل گزش را با آب و صابون شست وشوی کامل دهد و سپس در نخستین فرصت به نزدیک ترین مرکز واکسیناسیون بیماری هاری مراجعه کند که سرم بیماری هاری برای او تزریق شود. او گفت: زمانی واکسن داخلی بیماری هاری به صورت رایگان توزیع می شد اما در حال حاضر این واکسن از طریق بازارهای داخلی وارد می شود.

این درحالی است که چندی قبل، جلیل شجاعی، مسئول بخش هاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه در کشور بیش از ۱۵۰هزار حیوان گزیدگی ثبت می شود، گفت: سالانه ۳۰۰میلیارد تومان برای درمان حیوان گزیدگی در کشور هزینه می شود که با کنترل این موارد، می توان این هزینه ها را صرف امور درمانی کرد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات