ما در ادامه چندین روش را معرفی می کنیم که می تواند شما را در بهبود بخشیدن به قدرت حافظه تان یاری رساند.

به گزارش افکارنیوز ، اگر شما جزء افرادی هستید که فکر می کنند حافظه ضعیفی دارند، ممکن است به این دلیل باشد که روش های مناسبی ندارید که دریافت اطلاعات و یا پردازش آنها را توسط مغزتان میسر سازد. با وجود این، حتی اگر از یک بیماری، آشفتگی یا زخمی رنج می برید، باید این مکان را داشته باشید که حافظه تان را تقویت کنید. ما در ادامه چندین روش را معرفی می کنیم که می تواند شما را در بهبود بخشیدن به قدرت حافظه تان یاری رساند.

۱. همیشه با دقت باشید.


اگر شما به چیزی که می خواهید مطالعه کنید، به اندازه کافی دقت نکنید؛ ذهن شما نمی تواند اطلاعات را کدبندی و بعد ضبط کند تا بتواند در آینده آن را بازیابد. حدود ۸ ثانیه وقت لازم است که کسی، به طور ارادی، بر اطلاعات خاصی تمرکز کند تا مطالب توسط قسمت های مربوط به مرکز حافظه در مغزش پردازش شود. به همین دلیل مهم است که در آن واحد بر یک چیزی تمرکز کنید و چند وظیفه را همزمان برعهده نگیرید. اگر مانند برخی افراد، احساس می کنید که به آسانی حواس تان پرت می شود، پس دنبال گوشه ای آرام بگردید، جایی که بدانید که تمرکزتان را از دست نمی دهید.

۲. مطمئن شوید با روش مناسبی که آموخته اید، اطلاعات را جمع آوری می کنید.


بسیاری از ما، جزو دانش آموزان بصری هستیم که معتقدند آن چیزی را که باید بشناسند، زمانی خوب یاد می گیرند که آن را بخوانند یا چیزهایی را بببنند. در حالی که برخی دیگر، دانش آموزان سمعی هستند و ترجیح می دهند که چیزها را از طریق شنیدن یاد بگیرند. این دسته افراد، با ضبط اطلاعات و سپس با گوش کردن آنها تا یادگیری کامل، می توانند مطالب را آسان تر حفظ کنند.

۳. تمام حواس خود را هوشیار نگه دارید.


فقط به چشمان تان اعتماد نکنید حتی اگر فردی باشید که چیزها را به صورت بصری یاد می گیرید و حفظ می کنید. چرا آنچه را که باید حفظ کنید، با صدای بلند نمی خوانید و یا به متن آهنگ نمی دهید؟ با این روش، از اینکه می بینید چگونه حافظه شما بهتر می شود، تعجب خواهید کرد. سعی کنید که اطلاعاتی را که باید به خاطر بسپارید، با رنگ ها، زمینه های بویایی و یا حتی چشایی ربط دهید. برخی افراد نیز دریافته اند در صورتی که مطالب را خودشان دوباره بنویسند، ساده تر به ذهن سپرده می شوند.

۴. اطلاعات را به ذهن بسپارید


زمانی که انبوهی از اطلاعات را باید به ذهن بسپارید، آنها را در ارتباط با مطالبی قرار دهید که قبلاً در ذهن تان ثبت کرده اید و می توانید به خاطر آورید.

۵. اطلاعات را سازمان دهی کنید.


اگر نیاز به نوشتن دارید، مطالب را در یک دفتر یادداشت یا تقویم بنویسید. اگر با موارد یا اطلاعاتی پیچیده تر مواجه شدید، یادداشت بردارید و بعد که فرصت کردید، آنها را در گروه های خاص طبقه بندی کنید. اگر هم لازم است، از کلمات و تصاویر برای کمک به حفظ اطلاعات بهره بگیرید.

۶. یاد بگیرید که یک موضوع پیچیده را درک و پردازش کنید.


زمانی که سعی می کنید تا موضوع پیچیده ای یا مطالب سختی را حفظ کنید، دقیقاً بر فهمیدن نظریه های اساسی موضوع تمرکز کنید؛ نه اینکه فقط قسمت های مجزا را حفظ کنید. باید بتوانید به شخص دیگری آنچه را که آموخته اید، با کلمات خودتان توضیح دهید.

۷. اطلاعاتی را که آموخته اید، تکرار کنید.

مهم است که آنچه را که یاد گرفته اید؛ هر روز، به طور منظم بازبینی کنید. اگر می توانید، چیزهایی را که قبلاً می دانستید، دوباره یاد بگیرید، این گونه اغلب متوجه می شوید که وجه جدیدی از اطلاعات را در می یابید.

۸. مثبت باشید و با انگیزه باقی بمانید.


مهم است شما به خودتان بگویید که می خواهید چیزهایی را یاد بگیرید که باید بعداً به خاطر آورید. همچنین یادتان باشد که قادر هستید چیزهایی را یاد بگیرید و آنها را حفظ کنید. اگر شما به خودتان بگویید که حافظه تان خوب نیست، این موضوع نه تنها به شما آسیب می رساند، بلکه حافظه شما نیز ضرر می کند و کمتر می تواند چیزها را حفظ کند. در حالی که با مثبت اندیشیدن، شما در واقع به بهبود حافظه تان کمک می کنید.

دنیای سلامت/ شماره ۹۶/ مهر ماه ۹۲/ ناصر مهران فرد/ صفحه ۶۲
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات