دانشمندان موفق به کشف شش کاندیدای جدید سیاره ای با مدارهای فوق سریع چهار ساعته شده اند که فاصله آنها با ستاره میزبانشان بقدری کم است که تقریبا در گردشهای پرسرعتشان با سطح آن برخورد دارند.

به گزارش افکارنیوز ، یک پژوهش جدید شکار سیاره نشان داده که این کاندیداهای سیاره ای در صورت تائید می توانند در میان نزدیکترین سیارات به ستاره خود باشند که تاکنون کشف شده اند.

بیشتر سیارات فراخورشیدی عظیم گازی با دوره های مداری کمتر یا معادل چند روز از ثبات برخوردار نیستند. این امر به دلیل تخریب مدار آنهاست که در اثر تاثیر نزدیکی با ستاره میزبان بوجود آمده است.

برای سیارات یخی یا صخره ای، این تخریب می تواند آنها را به ستاره میزبان نزدیک کرده و گرانش آنها دیگر نمی تواند در برابر گرانش ستاره مقاومت کرده و آنها را در جای خود نگهدارد.

محققان با توجه به این ملاحظات به اجرای پژوهشی بر روی اجسام با طول گذر بسیار کوتاه در مجموعه داده های کپلر پرداختند.

بررسی مقدماتی دانشمندان چند کاندیدای سیاره ای را به نمایش گذاشت که از دوره های کمتر از ۱۲ ساعت برخوردار بودند.

حتی با جرم تنها چند برابر زمین، این دوره های کوتاه بدین معنی است که شاید بتوان آنها را توسط تاسیسات زمینی موجود شناسایی کرد.

در صورت تائید، این سیارات می توانند در میان سیارات با کوتاهترین مدار شناخته شده تاکنون قرار بگیرند.

محققان اخیرا یک سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین موسوم به کپلر ۷۸b را شناسایی کرده اند که در فاصله ۷۰۰ سال نوری قرار داشته و از مدار حدود ۸.۵ ساعته در اطراف ستاره میزبانش برخوردار است. این مدار کوتاهترین طول گردش شناخته شده تاکنون در میان سیارات است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات