سلامت>  عمومی- گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: متخصصان نسبت به افزایش گرایش زنان ایرانی به قلیان و پایین آمدن سن شیوع استفاده از قلیان در ایران هشدار می دهند.

این در حالی است که اقدام جدی از سوی متولیان بهداشت و سلامت کشور علیه این روند انجام نمی شود. به گفته متخصصان ضرر استفاده از قلیان صدها برابر بیشتر از سیگار است. دکتر اردا کیانی، فوق تخصص ریه و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد: قلیان به شدت به ریه آسیب می رساند. وی افزود: مصرف قلیان اثرات زیانبارتری از سیگار دارد به طوری که میزان دود استنشاق شده مصرف یک ساعت قلیان معادل ۱۰۰تا ۲۰۰برابر میزان دود ناشی از یک عدد سیگار است.

او به همشهری گفت: دود حاصل از مصرف قلیان حتی بعد از عبور از میان آب درون جام، حاوی مقدار زیادی ترکیبات سمی ازجمله منواکسیدکربن، فلزات سنگین و مواد شیمیایی سرطان زاست. علاوه براین، منابع گرمازا همچون زغال یا چوب نیم سوز که معمولا برای سوزاندن تنباکو به کار می روند حاوی مقادیر زیادی سم است. دکتر کیانی هشدار داد:

استفاده از قسمت دهانی و شیلنگ قلیان به طور مشترک، خطر انتقال بیماری های واگیر دار همچون سل و هپاتیت را افزایش می دهد و سبب گسترش عفونت های دهانی و ریوی می شود. این فوق تخصص ریه گفت: اثرات اعتیاد آوری قلیان بسیار بیشتر از سیگار است و به همین دلیل احتمال بروز بیماری های مزمن تنفسی، سرفه های مداوم، خس خس سینه و تنگی نفس، هم در افراد ی که قلیان می کشند و هم دراطرافیان آنها وجود دارد.

دکتر کیانی گفت: متأسفانه در شرایط فعلی هم میزان گرایش مصرف قلیان در خانم ها افزایش یافته و هم سن شیوع آن کاهش یافته است که این خود به مراتب آسیب های جدی را برای دختران و زنان ایرانی به همراه دارد که پیر شدن ریه ازآن جمله است به طوری که کسی که ۲ تا ۳ بار قلیان در هفته می کشد، در سن ۴۰سالگی ریه ای معادل یک فرد ۷۰ساله خواهد داشت.

او با بیان اینکه قلیان عوارض ریوی را بیش از سیگار افزایش می دهد، برخطرات مصرف مستقیم و غیرمستقیم قلیان برای زنان باردار تأکید کرد و هشدار داد: زنان باردار چه آنها که قلیان مصرف می کنند و چه آنها که در معرض دود قلیان قرار دارند، به شدت در معرض سموم ناشی از قلیان قرار دارند و این سموم برای جنین آنها نیز خطرناک است.

این فوق تخصص ریه اظهار داشت: برخی تصور می کنند اگر از شیر به جای آب درون جام قلیان استفاده کنند، عوارض قلیان کاهش می یابد درحالی که چنین نیست و اینها همه باورهای غلطی است که در جامعه جا افتاده است. دکتر فرزاد اشراقی، متخصص مغز و اعصاب نیزدرباره خطرات مصرف سیگار و قلیان روی سیستم مغز و اعصاب هشدار داد. او گفت: سیستم مغز و اعصاب هم از خطرات زیانبار قلیان و سیگار در امان نیست البته آسیب های مصرف قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است.

او افزود: افزایش فشار خون، انسداد عروق ریز و بزرگ مغز، تصلب شرایین، افزایش فشار خون، خونریزی های مغزی و در نهایت سکته مغزی از عوارض خطرناک مصرف سیگار و قلیان است. دکتر اشراقی به همشهری گفت: تحقیقات جدید نشان داده است که اختلالات شناختی و حافظه در کسانی که سیگار و قلیان مصرف می کنند به مراتب زودتر از بقیه بروز می کند. علاوه براین، احتمال فراموشی زودرس در افرادی که سیگار و قلیان نمی کشند اما در معرض دود ناشی از آن هستند، بیشتر از بقیه است. به بیان دیگر، اطرافیان افراد سیگاری زودتر از بقیه دچار زوال عقل می شوند. او افزود: این باور غلطی است که مردم گمان می کنند که خطر قلیان کمتر از سیگار است درحالی که تنباکو آثار زیانبار بیشتری روی سیستم مغز و اعصاب مرکزی دارد.

این استاد دانشگاه گفت: مصرف سیگار و قلیان برای زنان بالای ۳۰سال با سابقه میگرن که قرص ضد بارداری نیز استفاده می کنند به شدت خطرناک است به طوری که می تواند فرد را تا مرز سکته مغزی ببرد. دکتر احسان جمشیدیان، متخصص قلب و عروق نیز به همشهری گفت: متأسفانه تفکر غلطی در بین جوانان شکل گرفته است که تصور می کنند آسیب های قلیان کمتر ازسیگار است درصورتی که آسیب های قلیان برای سیستم قلب و عروق به مراتب زیانبارتر ازسیگار است.

او گفت: هر قلیان حداقل معادل یک پاکت سیگار، نیکوتین، منواکسیدکربن و مواد سمی وارد خون می کند که این خود سبب فشار خون مزمن، بیماری های عروق کرونر، بیماری های تصلب شرایین و سکته های مغزی می شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات