سلامت>  عمومی- گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: دکتر رسول دیناروند در یک گفت وگوی تلویزیونی اظهار داشت: با تحت پوشش قرار گرفتن داروهای بیماران سرطانی ۵۰درصد هزینه ها از طریق بیمه ها و مابقی نیز توسط بیمار پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه ۲ تا ۳ قلم از داروهای بیماران هپاتیت C و بیماران مزمن در فهرست جدید قیمت داروها قرار گرفته است، گفت: در این فهرست جدید چند قلم از داروهای متفرقه هم اضافه شده است. دیناروند افزود: ۳۴ قلم دارو به فهرست قبلی بیماران صعب العلاج اضافه شده است و شاهد رفع برخی از مشکلات دارویی خواهیم بود. وی با اشاره به تغییر نرخ ارز و تأثیر آن در قیمت داروها گفت: قیمت انسولین نیز تحت پوشش ۹۰درصدی بیمه قرار گرفت.

تاریخ مصرف گذشته ها در بازار

فروش داروهای قاچاق خارج از فهرست دارویی کشور و همچنین فروش داروهای بدون نسخه تاریخ گذشته استوک خارجی که تاریخ انقضای آن دستکاری شده است، بخشی از مشکلاتی است که بازار دارو در کشور در سال های اخیر با آن مواجه بوده است. با توجه به خطر فروش داروهای قاچاق در برخی از داروخانه ها که امکان دارد باعث بروز عوارض جانبی در بیماران شود، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اخیرا تهمیداتی اندیشیده تا نظارت ویژه ای بر تخلفات برخی از داروخانه ها اعمال کند و به گفته رئیس سازمان غذا و دارو روش جدید نظارت بر داروخانه ها به زودی اجرا می شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هم در سخنانی تجویز داروهای خارجی گران قیمت برای بیماران از سوی برخی از پزشکان، به رغم وجود داروهای مشابه ایرانی و داروهای خارجی مشمول بیمه را از عمده مشکلات افراد مراجعه کننده به داروخانه ها دانست. رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز در مورد نظارت بر داروخانه ها و فروش ریتالین و الکل از سوی آنها گفت: متأسفانه برخی داروخانه ها خارج از فهرست دارویی و نسخه پزشک دارو به فروش می رسانند. وی ادامه داد: به همین دلیل توسعه نظارت ها بر داروخانه ها ازجمله برنامه هایی است که در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار دارد.

داروی قاچاق در برخی داروخانه ها

دکتر سیدجمال سعید واقفی عضو هیأت مدیره انجمن علمی داروسازان ایران با تأیید وجود داروهای غیرمجاز ازجمله الکل و ریتالین در برخی از داروخانه ها در مصاحبه با همشهری گفت: داروخانه ها برای خرید داروها از تولید کننده آن پروفورما می گیرند و وزارت بهداشت نیز آن را تأیید می کند و در نتیجه در همه داروخانه ها فروش آن با نسخه آزاد است اما داروهایی که در فهرست دارویی کشور نیستند به صورت قاچاق وارد می شود، این داروها بدون اجازه و نظارت وزارت بهداشت وارد می شود.

بعضی از داروخانه ها متأسفانه از این داروها می خرند، به عنوان مثال دارویی که اصل آن ۵۰هزار تومان بوده را ۴۰هزار تومان تهیه می کنند، اما مشخص نیست که این بسته دارویی که از طریق غیرمجاز به برخی از داروخانه ها فروخته شده، داروی مؤثری است یا اثری ندارد، یا مصرف آن باعث بروز عوارضی در فرد می شود، معلوم نیست داروهایی که در فهرست دارویی کشور نیستند تقلبی هستند یا خیر، تاریخ مصرفشان گذشته یا نگذشته است؛ در واقع این داروها هویت ندارند.

او با بیان اینکه نباید تصور کرد که داروسازان در این کار دست دارند، گفت: تعداد داروخانه هایی که به دلیل سود، اقدام به فروش داروهایی مشکوک می کنند زیاد نیست و اغلب داروسازان وجدان کاری دارند و بسیاری از داروخانه ها اقدام به خرید داروهایی خارج از فهرست مورد تأیید وزارت بهداشت نمی کنند. این کار یک سری از افراد منفعت طلب است که اکثر آنها نیز داروساز نیستند. این افراد صاحب داروخانه هستند اما داروساز نیستند. آنها با استخدام داروساز برای اداره داروخانه خود را موجه جلوه می دهند.

این داروساز با بیان اینکه فروش داروهای تاریخ گذشته ازجمله اقدامات غیرقانونی و بسیار خطرناک است که باید نظارت ویژه ای روی آن صورت بگیرد، گفت: یکی دیگر از اقداماتی که انجام می شود این است که سودجویان در خیلی از موارد اقدام به خرید استوک داروهای یک شرکت خارجی با نصف قیمت می کنند، داروهای استوک به داروهایی می گویند که یک تا ۲ ماه بیشتر به تاریخ انقضایشان نمانده است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات