در دنیای فناوری همیشه کشف و کشوفات بسیاری روی می دهد. برخی از آنها ادعای انقلاب بزرگ در دنیای فناوری را داشتند. اما مورد استقبال کاربران قرار نگرفتند و همچون هزاران اختراعی که ناشناخته ثبت می شوند، در گوشه ای از دنیای مدرن در حال زندگی هستند.

به گزارش افکارنیوز ، در دنیای فناوری همیشه کشف و کشوفات بسیاری روی می دهد و هر سال اختراعات جدیدی در این زمینه به ثبت می رسند و کارخانه های مشهور هم پتنت (حق ثبت) آن را به نام خود می زنند. خدا هم نکند یکی دیگر از کمپانی ها از این اختراع در محصولات خود استفاده کند. آن وقت است که شکایت و شکایت کشی شروع می شود و هر کدام از طرفین می خواهد دیگری را محکوم و گاهی حتی ضایع کند. اگر پیگیر اخبار فناوری باشید، حتما می دانید سامسونگ و اپل سال ها با هم جنگیدند و آخرش هم هیچ نشد جز اینکه هنوز همان طرفداران و همان کاربران را دارند. بگذریم از این حرف ها، قصد ما رسیدگی به جنگ کارخانه ها نیست. می خواهیم در مورد اختراعات و فناوری هایی صحبت کنیم که با سر و صدای بسیار وارد عرصه شدند تا طوفان به پا کنند اما اکنون در سکوت و کم توجهی کاربران فقط هستند که باشند. برخی از آنها ادعای انقلاب بزرگ در دنیای فناوری را داشتند. اما مورد استقبال کاربران قرار نگرفتند و همچون هزاران اختراعی که ناشناخته ثبت می شوند، در گوشه ای از دنیای مدرن در حال زندگی هستند.

۱۰ نمونه از این فناوری ها را در ادامه معرفی کرده ایم.

تلویزیون های سه بعدی


اگر خاطرتان باشد، سال ۲۰۱۰ سال سه بعدی ها بود. تلویزیون، دوربین، موبایل و… . همه مردم دنیا ترغیب شده بودند تا تلویزیون های اچ دی خود را با انواع سه بعدی جایگزین کنند و به طور همزمان، از کیفیت عالی تصویر و بعد سوم بهره بگیرند. اما حقیقت این بود که از بیشتر تلویزیون های سه بعدی تصاویر دوبعدی گرفته می شد. برنامه های سه بعدی کمی تولید می شدند و استفاده از عینک های مخصوص برای تماشای بعد سوم باعث شدند تا کاربران بی خیال این فناوری بشوند. در ضمن، تماشای طولانی مدت این تصاویر موجب سردرد و حالت تهوع نیز می شد.
کینکت مایکروسافت


در سال ۲۰۰۹ میلادی، پروژه ناتال مایکروسافت شکل گرفت و ساخته شد. پروژه ناتال همین کینکت کنونی است که قصد داشت دسته های بازی را به طور کلی از بین ببرد و همه با فکر و بدن خود بازی کنند و لذت ببرند. اما این هدف به واقعیت نپیوست. کینکنت محصول بدی نیست اما موفق هم نبوده است. این دستگاه خیلی دقیق و درست دستورهای گیمر را اجرا نمی کند و به محض عبور شخص دیگری از جلوی حسگرهای آن، از بازی خارج می شود.
نینتندو Wii U


آخرین کنسول بازی نینتندو  با بقیه یک تفاوت اساسی دارد. دسته این کنسول یک صفحه نمایش بزرگ در وسط دارد اما برای همه قابل استفاده نیست. گیمر نمی تواند به تنهایی از آن استفاده کند و برای بازی های چند نفره طراحی شده است. به طور کلی، فلسفه کنسول «وی» همان طور که از نامش پیداست برای بازی های دسته جمعی است و افرادی که دوست دارند تنهایی بازی کنند چندان از این کنسول استقبال نخواهند کرد.
WAP

WAP، مخف واژه انگلیسی به مفهوم «پروتکل کاربردی بی سیم» است. WAP نوعی استاندارد بین المللی برنامه هایی است که از ارتباط بی سیم استفاده می کنند. برنامه اصلی شامل دسترسی به اینترنت از طریق PDA می باشد. یک مرورگر WAP تمام این سرویس ها را ارائه می کند. سایت های WAP می توانند نوشتاری باشند. اما این فناوری که قرار بود انقلابی در دنیای مرور اینترنت ایجاد کند اکنون در گوشه ای از دنیای فناوری بی صدا نشسته و طرفداری ندارد.

۳G

نخستین موبایل نسل سوم (۳G) در ماه مارس سال ۲۰۰۳ میلادی در انگلستان عرضه شد. این گوشی ادعا می کرد به خوبی از عهده برگزاری ویدئوکنفرانس ها و پخش مسابقات فوتبال با کیفیت عالی بر می آید. ۱۰ سال از آن زمان می گذرد و هنوز این فناوری به آن چیزی که می گفت نرسیده است و حداقل ما ایرانی ها که درک درستی از این فناوری نداریم. هنوز نسل سوم اتصالات موفقیت های ادعایی را به انجام نرسانده است که نسل چهارم هم وارد شده و ادعای سرعت و امکانات بیشتر دارد.

تبلت سرفیس RT مایکروسافت


مایکروسافت در ساخت تبلت سرفیس چیزی کم نگذاشته است. این تبلت از نظر طراحی نیز بسیار زیبا عمل کرده است. اما متاسفانه قیمت مناسب و سیستم عامل خوب با تعداد زیاد اپلیکیشن ها را فراموش کرده بود و همین موضوع باعث شد تا کاربران کمتری به خرید این دستگاه تشویق شوند. این تبلت از نظر نرم افزار و سرعت و پردازنده و دیگر امکانات هیچ مشکلی ندارد اما قیمت گران تر از آی پد آن باعث می شود خیلی به سمت آن کشیده نشویم.
قابلیت تشخیص صدا

فناوری تشخیص صدا در گوشی های هوشمند بسیار جالب است و استفاده آسانی نیز دارد. به طور مثال، به گوشی دستور می دهید برای همسر شما پیام بفرستد که مثلا دو ساعت دیگر خانه هستید. یا به او بگوید خبر مهمی برای او دارید. این قابلیت در مقایسه با فناوری تشخیص صدا در کامپیوترها در دهه ۱۹۰۰ میلادی بسیار عالی است. اما همچنان ایراداتی دارد و به همین دلیل نتوانسته است آن تحولی که در نظر داشت را اجرا کند.
تلویزیون گوگل

در سال ۲۰۱۰ میلادی، گوگل این سوال را با دنیا مطرح کرد که چه می شود اگر کاربران بتوانند بهتریت کیفیت تصویر و تجربه وب گردی عالی را به طور همزمان در تلویزیون خود داشته باشد؟ پاسخ این سوال بسیار هیجان انگیز بود اما نسل اول تلویزیون گوگل این ادعا را عملی نکرد. این تلویزیون با اینکه اینترنت را با اتاق های نشیمن کاربران آورد اما برای استفاده به وسایل جانبی متعددی نیاز داشت و به آن خوبی که گوگل تصور می کرد ظاهر نشد.
یخچال اینترنتی


ایده یخچال های اینترنتی جدید نیست و از دهه ۱۹۹۰ میلادی زمزمه های تولید آن را می شنیدیم. تا اینکه فریجیدر، نخستین یخچال خود با قابلیت اینترنت داخلی و اسکن بارکدها را تولید و عرضه کرد. به دنبال آن، الکترولوکس نیز یخچال نمایشگر را عرضه کرد. این یخچال ها بسیار جذاب بودند اما مشکلی وجود داشت: ایده یخچال اینترنتی کاملا مسخره بود و تولید آن مفهومی نداشت. چه کسی در یخچال دنیال وب گردی و اینترنت می رود؟
Segway


هنگامی که قرار بود این وسیله عرضه شود همه جا صحبت این بود که دستگاهی دارد به بازار می آید که انسان ها را جابه جا می کند و نیاز به ماشین و موتور سیکلت نیست. اما پس از عرضه همه مردم متوجه شدند این دستگاهی که ادعا می شد فقط یک اسکوتر برقی است. اسکوتر هوشمندی که روی آن می ایستید و شما را به سمت مقصد می برد. اما واقعا دستگاهی حوصله سربر است که استقبالی هم از آن نشد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات