اگر بهانه شما هم برای استفاده از محصولات آرایشی به ویژه انواع کرم پودر و پنکک همین است، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش افکارنیوز ، استفاده از لوازم آرایشی. مهمی از عادت های آرایشی روزانه بیشتر خانم ها است و در بسیاری از مواقع نیز همه تقصیرها را گردن پوست شان می اندازند و برای مخفی کردن مشکلاتی مثل آکنه، لکه های پوستی، سیاهی دور چشم و… سراغ کرم پودرهای مختلف می روند. اگر بهانه شما هم برای استفاده از محصولات آرایشی به ویژه انواع کرم پودر و پنکک همین است، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

۱. آب: بهترین شوینده برای صورت


اولین گام برای داشتن پوستی سالم و زیبا شستشوی مناسب آن با آب ولرم است؛ اینکه برای چه نوع پوستی باید از چه نوع شوینده ای استفاده کنید. متخصصان پوست توصیه می کنند که به جای صابون از پن برای شستشوی صورت استفاده شود زیرا پن ها برخلاف صابون حالت قلیایی ندارند و آسیبی به پوست نمی رسانند. اگر هم می خواهید از صابون استفاده کنید باید سراغ انواع ملایم آنها مثلاً صابون گلیسیرین یا شیر و عسل بروید. البته پوست بسیاری از خانم ها به دلایل مختلف مستعد بروز آکنه است. بنابراین به این افراد توصیه می شود از شوینده های مناسب پوست های چرب که در داروخانه ها به فروش می رسند، استفاده کنند.

۲. حوله را فاکتور بگیرید


بیشتر افراد عادت دارند بعد از شستن صورت از حوله مشترک خانواده که معمولاً هم در دستشویی آویزان است، استفاده اما این کار باعث بروز حساسیت، آکنه و البته خشکی پوست می شود. بهترین راهکار این است که اجازه دهید صورت تان در معرض هوا قرار گیرد و خشک شود اما استفاده از دستمال های کاغذی نرم و استاندارد و حوله های نرم مخصوص صورت هم گزینه مناسبی است.

۳. مرطوب کننده ها را دست کم نگیرید


برخلاف باور عموم مردم، همه مرطوب کننده ها حاوی روغن و چربی نیستند و استفاده از آنها به معنی آبرسانی پوست است نه افزودن چربی. شاید بد نباشد بدانید عدم استفاده از این کرم ها باعث بروز خشکی و افزایش چین و چروک های پوست می شود؛ در حالی که استفاده از مرطوب کننده مناسب باعث شادابی و طراوت چهره و کاهش التهاب پوستی خواهد شد و جوش ها را نیز از بین می برد. بنابراین برای داشتن پوستی سالم و زیبا بعد از شستن صورت حتماً از یک مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید. استفاده از مرطوب کننده لب نیز مانع از پوسته پوسته شدن و ترک خوردن لب ها می شود و تاثیر زیادی در زیبایی چهره دارد. نکته جالب اینکه روغن زیتون یک مرطوب کننده گیاهی لب به حساب می آید.

۴. کرم روز و کرم شب یادتان نرود


خیلی ها استفاده از کرم های روز و شب را یک کار لوس و غیر ضروری می دانند؛ در حالی که به گفته متخصصان پوست استفاده از این محصولات از بروز خشکی پوست پیشگیری می کند، روند پیری پوست را به تاخیر می اندازد و باعث صاف و شفاف شدن پوست می شود. همچنین کرم های روز و شب خاصیت مرطوب کنندگی بالایی دارند اما تفاوت اصلی آنها این است که کرم های روز اغلب سبک و حاوی ضد آفتاب هستند؛ اگرچه هرگز نمی توانند جایگزین ضد آفتاب شوند اما کرم های شب غلیظ تر از کرم های روز بوده و مواد مغذی و ویتامین های مفید زیادی برای پوست دارند و بهترین زمان استفاده از آنها بعد از ۳۰ سالگی است. از طرفی افرادی که پوست چرب و آکنه ای دارند باید از کرم های روز خیلی ملایم و سبک و اصطلاحاً فاقد چربی استفاده کنند اما مصرف کرم های شب به این افراد توصیه نمی شود. بنابراین بهتر است به تجویز پزشک سراغ کرم های حاوی اسید میوه یا کرم های لایه بردار مثل ترتینویین بروند. برای تشخیص اینکه چه نوع کرمی مناسب شماست، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

۵. ضد آفتاب راز زیبایی


استفاده از ضد آفتاب برای همه افراد در هر سنی ضروری است؛ به طوری که مصرف آنها در همه فصول، حتی در هوای ابری به افراد توصیه می شود. یادتان باشد که کرم های ضد آفتاب قادرند تا ۹۰ درصد از آثار زیانبار نور خورشید پیشگیری کنند اما نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد، مقدار و دفعات مصرف این محصولات است. در واقع باید کرم ضد آفتاب را یک ربع تا نیم ساعت پیش از قرار گرفتن در معرض خورشید و هر بار به اندازه یک بند انگشت روی پوست بزنید و هر دو تا سه ساعت یک بار آن را تجدید کنید. همچنین هر نوع پوستی به یک ضد آفتاب خاص نیاز دارد و برای خرید یک محصول مطمئن باید از یک متخصص پوست مشاوره گرفت. برای تشخیص نوع پوست خود کافی است صورت تان را با یک پاک کننده ملایم بشویید و پس از خشک شدن یک تکه کاغذ را روی پیشانی، گونه ها و چانه خود بکشید و سپس به آن نگاه کنید.

اگر روی کاغذ لکه های روغنی کم و بیش وسیعی مشاهده شود، پوست شما چرب است، اگر اثر مختصری از چربی روی کاغذ بیفتد نشانه این است که پوستی معمولی دارید و اگر کاغذ با اصطکاک روی پوست حرکت کند و هیچ اثری از چربی روی آن نباشد، نشانه خشک بودن پوست شماست. اما اگر کاغذی که بر روی پیشانی و چانه و بینی کشیده می شود چرب ولی کاغذی که روی گونه ها کشیده می شود هیچ گونه اثر چربی نداشته باشد، پوست شما از نوع مختلط است.

نکته طلایی ۱: اگر یک ضد آفتاب ۳۰ گرمی فقط برای صورت مورد استفاده قرار بگیرد، باید تقریباً بعد از ۱۵ بار استفاده تمام شود. پس اگر هر روز از خانه بیرون می روید و ضد آفتاب می زنید اما بعد از چند هفته هنوز هم کرم تان تمام نشده است به این معناست که به درستی از ضد آفتاب استفاده نمی کنید.

نکته طلایی ۲: محققان می گویند اشعه های ناشی از مانیتور مثل نور خورشید عمل می کند. بنابراین اگر مجبور هستید ساعت های طولانی روبروی کامپیوتر بنشینید، باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

نکته طلایی ۳: کرم های ضد آفتاب حتماً باید روی پوست و بدون کرم مالیده شوند تا تاثیرگذار باشند اما استفاده از کرم های آرایشی روی این محصولات (پس از گذشت ۱۵ دقیقه) مانعی ندارد.

نکته طلایی ۴: اگر می خواهید مشکلات پوستی از قبیل اکنه، لکه های تیره و روشن و همچنین چند رنگ بودن پوست تان را مخفی کنید از ضد آفتاب های رنگ کمک بگیرید. این کرم ها خاصیت پوشانندگی تقریباً بالایی دارند و می توانند جایگزین کرم پودرهای سنگین و شیمیایی شوند؛ محصولاتی که به شدت به پوست تان آسیب می رسانند.

۶. ماسک خانگی جادویی


تحقیقات بسیار زیادی در مورد ماسک های خانگی با کرم های میوه ای انجام شده و تاثیر مثبت بسیاری از آنها نیز به اثبات رسیده است. برای داشتن پوستی زیبا توصیه می کنیم این ماسک ها را امتحان کنید. چون بعد از ۳ تا ۴ بار استفاده بی خیال کرم های آرایشی می شوید و نیازی به آنها نخواهید داشت.

لوسیون موم برای پوست های کدر


یک قاشق غذاخوری موم را درون ظرفی ریخته و آن را روی بخار آب قرار دهید تا ذوب شود. سپس ۶۰ گرم روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به آن اضافه کنید تا همه مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. بعد از گذشت حدود ۲۰ دقیقه این ماسک طبیعی را از روی حرارت بردارید، دو قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا ماسک تان سرد شود. استفاده از این ماسک دو بار در هفته باعث شادابی و رفع تیرگی پوست خواهد شد.

ماسک زردچوبه برای آکنه ای ها


در یک ظرف شیشه ای یک تا دو قاشق غذاخوری ماست را با ۳ قاشق غذاخوری آرد بادام و یک هشتم قاشق غذاخوری زردچوبه و یک قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط کنید تا مواد کاملاً یکدست شوند حالا ماسک ضد جوش تان آماده است و با دو بار استفاده هفتگی از آن همه جوش ها از بین می روند.
نکته طلایی: این ماسک حتماً باید داخل ظروف شیشه ای دربسته و در یخچال نگهداری شود و پس از یک هفته خاصیتش را از دست می دهد و فاسد می شود.

سیب زمینی و خیار علیه سیاهی زیر چشم


سیاهی زیر چشم از جمله مشکلاتی است که بسیاری از خانم ها با آن مواجهند. برای رفع این سیاهی ها نیازی نیست از کانسیلرها یا کرم پودرهای مضر استفاده کنید. فقط کافی است روی یک بار و به مدت ۳ هفته یکی از روش های زیر را امتحان کنید.

۱. گذاشتن پوست خیار تازه روی پوست به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه
۲. گذاشتن چای کیسه ای خنک شده روی پلک و پوست زیر چشم به مدت ۲۰ دقیقه
۳. استفاده از ورقه های سیب زمینی خام روی نواحی تیره پوست به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

همین آرایش، پوست را پیر می کند!

دکتر فریده مهتی پور، متخصص پوست و مو و زیبایی


از جمله مشکلات پوستی که خانم ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، پیری زودرس، خشکی، لک ها و چین و چروک های آن است که در بسیاری از مواقع به واسطه استفاده از محصولات آرایشی به ویژه کرم پودرها و پنکیک ها ایجاد می شوند. در واقع این کرم ها در مرحله اول به قسمت سلول های سطحی پوست آسیب می رسانند و در مراحل بعدی می توانند باعث بسته شدن منافذ پوستی و بروز آکنه شوند.

همچنین درماتیت (التهاب پوستی) تماسی آلرژیک، یک مشکل شایعی است که به واسطه مواد آرایشی پوست دیده می شود و عوارضی مانند قرمزی، تورم، خارش، جوش های چرکی، و… را ایجاد می کند.

درماتیت تماسی تحریکی را نیز نباید نادیده بگیریم. در واقع پوست سالم یک سد دفاعی عالی برای بیشتر موادی است که در لوازم آرایشی یافت می شود. حالا اگر پوست خیلی خشک یا زخمی باشد، شکاف یا محل باز زخم این سد دفاعی را از بین می برد و سلامت پوست را به خطر می اندازد.
البته نگهدارنده هایی که در ساخت مواد آرایشی استاندارد استفاده می شوند، تا حد زیادی از رشد قارچ ها و باکتری ها که باعث عفونت پوستی می شوند، جلوگیری می کنند اما استفاده مداوم از این محصولات بروز چین و چروک و پیری زودرس پوست را به همراه دارد. بنابراین توصیه می شود که مصرف کرم های آرایشی را تا حد ممکن کاهش دهید و در صورت استفاده حتماً از انواع استاندارد با پایه گیاهی و سبک استفاده کنید و پیش از خواب نیز صورت تان را با پاک کننده های مناسب و شوینده های مخصوص تمیز کنید.

تندرستی/ شماره ۱۲۵/ مهر ماه ۹۲/ پریسا اصولی/ صفحه ۳۴
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات