یک تحقیق تازه نشان می دهد که اکثر ما بیش از ۱۲ ساعت در روز می نشینیم و اگر به این مدت، هفت ساعت را هم که صرف خواب می کنیم اضافه کنیم هر روز ۱۹ ساعت را در حالت نشسته یا بی تحرک به سر می بریم.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، تحقیقات تازه نشان می دهد آنهایی که در طول روز یکجا می نشینند، نسبت به کسانی که راه می روند و می ایستند دو سال کمتر عمر می کنند. این بی تحرکی را تکنولوژی به انسان ها تحمیل کرده و مضرات آن به گونه ای است که شواهد نشان داده ورزش هم نمی تواند آسیبی را که ساعت ها نشستن به بدن وارد کرده کاملا از بین ببرد.

تمی از محققان انگلیسی، تاثیر ایستادن را در مقایسه با نشستن بر روی گروهی از آدم ها مورد مطالعه قرار داده اند.

تیم دکتر جان باکلی و محققان دانشگاه چستر در انگلیس از ده نفر که در یک بنگاه معاملات ملکی کار می کردند خواستند برای انجام بعضی کارهایشان، سه ساعت در روز بایستند.

در این تحقیق از همه داوطلبان خواسته شد که دستگاهی به خود وصل کنند که میزان تحرک را اندازه گیری می کند. آنها همچنین دستگاههایی برای سنجش ضربان قلب و فشار خون در طول شب و روز به خود وصل کردند.

کسانی که داوطلب این آزمایش شدند در ابتدا واکنش های متفاوتی داشتند. مطمئن نبودند بتوانند سه ساعت ایستادن در طول روز را تحمل کنند. نگران کمر درد بودند. فکر می کردند که ممکن است کفش پایشان را اذیت کند یا خسته شوند. ولی به هر حال تا آخر در این تحقیق ماندند.

محققان دانشگاه چستر اطلاعاتشان را در روزهایی که داوطلبان ایستاده بودند با روزهایی که آنها همه وقت نشسته بودند مقایسه کردند. وقتی که به نتایج دقت کردند تفاوت ها واقعا چشمگیر بود. همانطور که این محققان پیش بینی کرده بودند، میزان گلوکز خون بعد از خوردن یک غذا در روزهایی که این افراد سه ساعت ایستاده بودند خیلی زودتر به حالت طبیعی برگشته بود. یک خانم که آرتروز یا ورم مفاصل داشت، متوجه شد که ایستادن علائم بیماری اش را کاهش داده است.

همچنین دستگاه سنجش ضربان قلب نشان می داد که آنها نسبت به حالت نشسته کالری بیشتری مصرف می کنند.

دکتر جان باکلی می گوید که میزان ضربان قلب ده بار در دقیقه بیشتز بوده است و این یعنی بدن هفت دهم کالری در دقیقه بیشتر سوزانده است.

دکتر باکلی می گوید ممکن است این به نظر زیاد نیاید. اما معنایش سوزاندن پنجاه کالری بیشتر در روز است. و اگر سه ساعت در روز و پنج روز در هفته بایستید هفتصد و پنجاه کالری بیشتر از مواقع نشسته سوزانده اید. در طول یکسال شما سی هزار کالری بیشتر سوزانده اید و این به معنای سوزاندن بیش از سه کیلو و ششصد گرم چربی در سال است.

تحقیق دانشگاه چستر که بی بی سی آن را منتشر کرده است، می گوید روزی سه ساعت ایستادن در یکسال مثل شرکت در ۱۰ ماراتن است.

این تحقیقات نشان می دهد با آنکه بیرون رفتن و ورزش کردن به طور قطع فایده های زیادی به بدن ما می رساند، بدن ما همچنان به طور مداوم و غیر محسوس نیاز به تحرک ماهیچه هایش دارد. ماهیچه هایی که در زمان ایستادن تقویت می شوند. همین حرکت های ساده کمک می کند ما کنترل قند خون خود را به دست بگیریم.

نشستن طولانی شیوه برخورد بدن و سیستم گوارش ما با قندها را تغییر می دهد. وقتی غذا می خوریم بدن ما ذرات غذا را به گلوکز تبدیل می کند و گلوکز به خون و دیگر سلول ها منتقل می شود. گلوکز سوختی حیاتی برای بدن ماست، ولی میزان بالای آن خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

همه ما نمی توانیم در حالیکه ایستاده ایم کار کنیم. ولی دانشمندان معتقدند حتی کارهای ساده ای مثل صحبت با تلفن در حالت ایستاده، یا رفتن پیش همکاری برای صحبت به جای نشستن و فرستادن یک ایمیل و ساده تر از همه اینها بالا رفتن از پله می تواند کمک کننده باشد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات