یکی از ساده ترین توصیه های بهداشتی برای حفظ سلامتی، نوشیدن یک فنجان آب گرم و مقداری آب لیموترش است.

به گزارش افکارنیوز ، اینکه هر روز صبح، روزتان را چطور شروع می کنید، به شکلی بسیار باور نکردنی اهمیت دارد. مهم نیست که شما مادر هستید یا مربی، نویسنده، فروشنده و یا یک مربی ورزشی! مهم این است که چگونه روز خود را آغاز کنید.

طبق فلسفه آیورودا (طب سنتی هند) ، انتخاب های روزانه و عاداتی که انجام می دهید، تعیین کننده میزان مقاومت یا ضعف بن شما در برابر بیماری هاست؛ بنابراین به توصیه های طب سنتی، صبح را با انجام کارهایی شروع کنید که بدن تان را هر چه بیشتر با ریتم طبیعت همراه می کند و مزاج شما را متعادل می سازد و نظم وجودی تان را پرورش می دهد.

شاید فکر می کنید هر روز صبح باید ایمیل هایتان را چک کنید، بچه ها را به کلاس هایشان برسانید و چون نباید دیر به سر کارتان برسید، دیگر وقت نخواهید داشت آداب صبحگاهی خاصی را انجام دهید، اما اگر می توانید، برای انجام یک کار ساده نیز وقت بگذارید که باعث افزایش سلامتی شما می شود. صبح ها قبل از شروع هر کاری، یک فنجان آب گرم و لیموترش بنوشید. این کار بسیار ساده است، ولی فواید بیشماری دارد که بهتر است آن را امتحان کنید.

نوشیدن یک فنجان آب گرم و لیموترش:

۱. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند:


لیموترش سرشار از ویتامین C و پتاسیم است. ویتامین C در جلوگیری از ابتلا به بیماری سرماخوردگی، نقش بسیار مهمی دارد. پتاسیم نیز سیستم عصبی و مغزی را تحریک و فشارخون را کنترل می کند.

۲. مقدار PH خون را تظیم می کند:


شاید باور نکنید که لیموترش، از جمله مواد غذایی قلیایی به شمار می آید. لیموترش در واقع اسیدی است، ولی اسیدسیتریک موجود در آن، پس از متابولیسم در بدن، خاصیت اسیدی خود را از دست می دهد و به مواد قلیایی تبدیل می شود. براساس یافته های مربوط به سلامتی، یک بدن قلیایی، بسیار سالم تر از یک بدن اسیدی است!

۳. باعث کاهش وزن می شود:


لیموترش مملو از فیبر پکتین است که احساس گرسنگی را کاهش می دهد. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که یک رژیم قلیایی را دنبال می کنند، سریع تر وزن کم می کنند. همچنین تجربه نشان داده است وقتی روز خود را با یک شیوه غذایی صحیح آغاز می کنید، در طول روز هم انتخاب های سالم تری خواهید داشت.

۴. به هضم غذا کمک می کند:


آب گرم، حرکات دودی دستگاه گوارش را تحریک می کند. (حرکات دودی، به انقباض های ماهیچه ای گفته می شود که در دیواره روده اتفاق می افتد و باعث حرکت مواد غذایی در سیستم گوارشی می شود. ) همچنین لیموترش سرشار از ویتامین و املاح معدنی است که کمک می کنند سموم، راحت تر از بدن دفع شود.

۵. یک ادرارآور طبیعی و ملایم است:


آب لیموترش با افزایش میزان ادرار، به طور طبیعی باعث می شود مواد زاید، بهتر از بدن دفع شود و دستگاه ادراری، سالم تر باقی بماند.

۶. پوست را پاکسازی می کند:


ویتامین C موجود در لیموترش، از ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند و باعث می شود اثر زخم روی پوست، سریع تر بهبود یابد. همچنین با دفع سموم از خون، باعث می شود پوست شفاف تری داشته باشید.

۷. موجب آبرسانی به سیستم لنفاوی می شود:


این نوشیدنی شفابخش، مانع از کم آبی و خستگی مفرط غدد فوق کلیوی می شود. هنگامی که بدن دچار کم آبی باشد، دیگر قادر نیست فعالیت های خاص خود را به خوبی انجام دهد. در اثر کم آبی شدید، غدد فوق کلیوی از کار می افتد و در نتیجه سمومی در بدن انباشته می شود که موجب ایجاد استرس، اضطراب و سایر بیماری ها می گردد. غدد فوق کلیوی به دو غده کوچکی گفته می شود که در بالای کلیه ها قرار دارند و به همراه غده تیروئید، مسئول تولید انرژی در بدن هستند. آنها همچنین هورمون مهمی به نام آلدوسترون ترشح می کنند. آلدوسترون هورمونی است که با متعادل نگه داشتن میزان غلظت مواد معدنی مانند سدیم، سطح آب بدن را تنظیم می کند. غده فوق کلیوی همچنین تنظیم کننده پاسخ های استرسی بدن است. با توجه به توضیحات فوق، به طور حتم نمی خواهید بدن تان دچار کم آبی شود!

با توجه به خواص بسیاری که ذکر شد، به مدت یک ماه، هر روز صبح یک فنجان آب گرم و لیموترش مصرف کنید. این کار حتی باعث می شود در طول روز هم احساس بهتری داشته باشید. دستورالعمل تهیه آن بسیار ساده است: یک فنجان آب گرم (داغ نباشد) را با آب نصف لیموترش مخلوط کنید و بنوشید.

راز/ شماره ۳۴/ نیمه دوم مهر ماه ۹۲/ منبع: Chalk board magazine/ مژگان میرپوریان/ صفحه ۶۴
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات