در پسرها بیشترین میزان افزایش قد از سن ۱۳ تا ۲۰ سالگی و در دختران از ۱۱ تا ۱۸ سالگی است.

یک کارشناس تغذیه گفت: تحقیقات نشان داده ویتامین آ، پروتئین و روی بیشترین تأثیر را در افزایش قد دارند.

به گزارش ایسنا، ناهید برخورداری کارشناس تغذیه با بیان این مطلب اظهار کرد: دو عامل ژنتیک و محیط تعیین کننده میزان قد هستند. از بین این دو عامل، ژنتیک نقش مهمتری را ایفا می کند. تغذیه مناسب، تمرینات ورزشی و سلامت عمومی فرد با میزان رشد قد ارتباط مستقیم دارند.

وی افزود: رشد قد فرایندی طبیعی و عمدتاً موروثی است که می توان از طرق مختلف به پیشرفت این روند کمک کرد. فرد باید این روش های طبیعی را روزانه و بطور مداوم به کار گیرد تا در درازمدت به نتیجه مطلوب برسد.

برخورداری با بیان این که رشد قد از زمان تولد تا پایان دوران بلوغ ادامه دارد، عنوان کرد: در طول این مدت از طریق رژیم های غذایی مناسب و تمرینات خاص ورزشی می توان میزان رشد را افزایش داد.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: در پسرها بیشترین میزان افزایش قد از سن ۱۳ تا ۲۰ سالگی و در دختران از ۱۱ تا ۱۸ سالگی است.

وی انجام تمرینات ورزشی را از جمله روش های موثر در افزایش قد دانست و گفت: تمرینات ورزشی مخصوص افزایش قد باید صبح زود انجام شود. این تمرینات شامل حرکات کششی، یوگا، آویزان شدن از بارفیکس، شنا و غیره است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به نقش تغذیه در میزان افزایش قد گفت: در کنار ورزش، تغذیه مناسب نیز در رشد قد مؤثر است.

برخورداری توصیه کرد: یک رژیم غذایی مناسب باید هر۶ گروه غذایی (میوه جات، سبزیجات، پروتئین ها، حبوبات، چربی ها و غلات) را شامل شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات