سلامت>  بیماری- همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت می گوید در اولین مورد شیوع فلج اطفال پس از ۱۴ سال در سوریه تا به حال دست کم ۲۲ نفر مظنون به ابتلا به این بیماری در این کشور تشخیص داده شده اند.

به گزارش رویترز  اولیور روزنبور، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت ، اعلام کرد اغلب این بیماران که در ایالت دیر الزور در شرق سوریه شناسایی شده اند، کودکان زیر دو سال دچار فلج حاد شل هستند که می تواند نشانه فلج اطفال باشد.

روزنبور گفت بیش از ۱۰۰ هزار کودک زیر پنج سال در این ایالت شرقی ممکن است در معرض خطر دچار شدن به فلج اطفال باشند.

فلج اطفال بیماری ویروسی بسیار مسری است که علاجی ندارد اما می توان با واکسیناسیون، معمولا با سه دوز واکسن، از بروز آن پیشگیری کرد.

به گفته روزنبور مسئله اصلی کنونی انجام فوری واکسیناسیون در منطقه است که مقدمات آن در حال انجام بوده است، اما هنوز بحث درباره تدارکات آن ادامه دارد.

هفته پیش نیز سازمان جهانی بهداشت از شناسایی دو مورد مشکوک به فلج اطفال در سوریه برای نخستین بار از سال ۱۹۹۹ به بعد خبر داده بود.

روزنبور گفت آزمایش های اولیه بر روی این ۲۲ مورد از لحاظ فلج اطفال مثبت شده است، و با اعلام نتایج نهایی آزمایش ها در هفته آینده بوسیله آزمایشگاه مرجع سازمان جهانی بهداشت در تونس ، به احتمال بسیار زیاد وجود ویروس بیماری در این افراد ثابت خواهد شد.

به نظر می رسد اغلب این  ۲۲ بیمار یا واکسینه نشده بودند یا فقط یک دوز واحد واکسن خوراکی فلج اطفال را دریافت کرده بودند.

سازمان جهانی بهداشت می گوید با توجه به گریز روزانه ۴۰۰۰ آواره از سوریه به کشورهای مجاور، برنامه های واکسیناسیون باید در این کشورها که خودشان هم  دچار نقصان پوشش واکسیناسیون در برابر فلج اطفال به اجرا درآید.

ویروس پولیو، عامل فلج اطفال، به دستگاه عصبی حمله می کند و در طول چند ساعت باعث فلج بازگشت ناپذیر می شود. این بیماری فقط در سه کشور نیجریه ، پاکستان و افغانستان به طور محلی شیوع دارد، اما موارد تک گیر ان از سایر کشورها هم گزارش می شود.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت از هنگام شروع پیکاری برای ریشه کنی فلج اطفال در جهان شمار موارد بیمار از حدود ۳۵۰ هزار مورد در سال ۱۹۹۸ به ۲۲۳ مورد گزارش شده در سال ۲۰۱۲ رسیده است. شمار موارد گزارش شده فلج اطفال در سال میلادی جاری (۲۰۱۳) به جز موارد سوریه تا به حال ۲۹۶ مورد بوده است.

سازمان کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز اعلام کرد که هواپیمایی اجاره ای پر از واکسن و غذا را برای مقابله تهدید شیوع سایر انواع بیماری ها و سوءتغذیه در میان کودکان سوری فرستاده است.

این هواپیمای باربری در بیروت به زمین نشسته است و محموله آن که با کامیون به سوریه حمل خواهد شد، شامل واکسن سرخک، اوریون و سرخجه و همچنین" ابرغلات" ، یک غذای غنی شده برای کودکان است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات