دانشمندان دانشگاه آکسفورد، عینک های هوشمندی طراحی کرده اند که به نابینایان در مشاهده اجسام کمک می کند.

به گزارش افکارنیوز ، این عینک ها از دوربین های ریز و یک رایانه جیبی برای ثبت اطلاعات و آگاه کردن افراد از اجسام پیش رو استفاده می کنند.

در آینده همچنین نابینایان خواهند توانست نمایشگر، دستگاه های خودپرداز را مشاهده کرده یا منوی رستوران های را بخوانند.

این عینکهای بیونیکی مانند یک عینک عادی بوده و با قیمت کمتر از ۱۰۰۰ پوند تا آخر سال آینده به بازار عرضه خواهند شد.

بیشتر افرادی که به عنوان نابینا شناخته شده اند هنوز می توانند نور را دریافت کنند و این عینکها بر این واقعیت سرمایه گذاری کرده اند.

دوربینهای ریز درون چارچوب عینک اطلاعاتی را که چشم باید ببیند، دریافت کرده و آنرا به رایانه کوچکی در جیب کاربر ارسال می کنند. این اطلاعات در آنجا پردازش شده و به شکل ساده برای نمایش بر روی عدسی ها در می آیند.

هرچه فاصله فرد یا جسم به کاربر نزدیکتر باشد، درخشش شکل بیشتر خواهد بود.

اگرچه این دستاورد ممکن است چیز زیادی بنظر نرسد اما می تواند به کاربران اجازه خرید مستقل یا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ارائه کند.

توسعه بیشتر نرم افزار رایانه ای این عینک به کاربر امکان شناسایی ایستگاههای اتوبوس و شماره آنها را خواهد داد.

حتی ممکن است در آینده افراد نابینا بتوانند صورت غذای رستورانها را با استفاده از اطلاعات پردازش شده دوربین های عینکشان بخوانند.

امکانات دیگر شامل هدایت فرد به سمت در خروجی در ساختمان های بزرگ و نمایش دستگیره در بر روی عدسی عینک ها به منظور باز کردن در باشد.

در حال حاضر یک مطالعه آزمایشی بر روی این عینک ها انجام شده و قرار است نسخه ابتدایی آن بر روی گروه بزرگی از بیماران در سال جاری آزمایش شود.

اگرچه این عینک ها برای افراد کاملا نابینا کارایی نداشته اما میلیون ها انسان نیمه بینا یا دارای مشکلات بینایی می توانند از آن بهره لازم را ببرند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات