خیلی ها از کله سحر شنبه به فکر پنجشنبه جمعه هستند! اما چه کسی می داند همین تعطیلات لذت بخش عملاً دشمن شماره یک تناسب اندام است. چه ربطی دارد؟ ربطش را در ادامه بخوانید.

به گزارش افکارنیوز ، بعد از یک هفته کار و تلاش حتماً به دنبال این هستید که در تعطیلات آخر هفته لباس راحتی بپوشید، استرس را از خودتان دور کنید و شاید برنامه غذایی معمول را از پنجره بیرون بیندازید. دلتان می خواهد خوش بگذرانید و چه تفریحی بهتر از رفتن به رستوران های مختلف و خوردن یک غذای خوشمزه! شاید هم آخر هفته خانه یکی از اقوام یا دوستان به ضیافت مفصلی دعوت شوید یا دلتان بخواهد اوقات فراغت آخر هفته را با تماشای فیلم جالبی پر کنید. همه این تفریح ها خوب است، به شرط اینکه مراقب باشید ضمن تفریح و سرگرمی کالری اضافه ای به بدن تان تحمیل نکنید. در اینجا توصیه هایی برایتان داریم که با کمک آنها می توانید از مشکلات غذایی آخر هفته دور بمانید و تمام تلاش هایتان برای دنبال کردن رژیم های لاغری بر باد نرود.

وقتی در رستوران هستید

هر وقت در روزهای آخر هفته به تنهایی یا همراه با دوستان می خواهید در رستوران غذای خوب و لذیذی بخورید؛ پس بهتر است به چند نکته دقت کنید تا این تفریح آخر هفته سبب چاقی و اضافه وزن تان نشود.

شریکی غذا سفارش ندهید


شاید دوست شما بخواهد دو نفری یک پیتزای مخصوص بزرگ بخورید. این پیشنهادهای شراکتی از نظر اقتصادی به صرفه ترند و هزینه آخری هفته شما را کاهش می دهند اما اگر به فکر سلامت و پیشگیری از اضافه وزن هستید، چنین پیشنهادی را قبول نکنید. شاید دوست شما وزن متناسبی دارد یا فعالیت بدنی اش بیشتر است. پس به توصیه متخصصان توجه کرده و رژیم غذایی خودتان را دنبال کنید. از روی منو به دنبال غذاهایی باشید که به نظر کم حجم و سالم تر هستند با یک پیتزای سبزیجات کوچک موافقید؟

با دوستان کم اشتها به رستوران بروید

مسری بودن چاقی مدتی است که توسط محققان به اثبات رسیده است اما خبر خوبی برایتان داریم. بعضی وقت ها تناسب اندام هم می تواند به دیگران سرایت کند. اگر با یک فرد کم اشتها به رستوران بروید و البته با او کمی هم رودربایستی داشته باشید، شما هم به احتمال زیاد کمتر غذا می خورید. دکتر سارا جین سالوی، روانشناس دانشگاه نیویورک می گوید: «افرادی که نسبت به کالری دریافتی بدن شان مراقب و هوشیار هستند، شما را هم تحت تاثیر قرار می دهند؛ در نتیجه مراقبید تا شما هم در مقابل چنین دوستی غذاهای چرب و پر کالری نخورید. »

آبمیوه به جای نوشابه


سالم ترین نوشیدنی در هر شرایطی آب است اما در بعضی از رستوران ها آبمیوه های طبیعی هم سرو می شود. این آبمیوه ها نسبت به سایر نوشیدنی های گازدار کمی گران ترند اما بهتر است به جای سفارش یک قوطی نوشابه گازدار که شیرین و مضر است، یک آبمیوه خنک و طبیعی سفارش دهید.

وقتی می خواهید عصرانه بخورید

وقتی تعطیلات آخر هفته را در خانه می مانید، شاید دلتان می خواهد کمی بی نظم شوید و برنامه معمول روزانه را کنار بگذارید.
این احتمال وجود دارد که برای پر کردن اوقات فراغت راهی جز غذا خوردن پیدا نکنید و بین وعده های اصلی غذایی مدام سراغ هله هوله های مختلف باشید. در این صورت توجه به چند نکته کوچک شما را از اضافه وزن آخر هفته نجات می دهد.

همه خوراکی ها را دم دست نچینید


شاید ترجیح می دهید یک میز داخل اتاق تان قرار دهید و روی آن را با انواع تنقلات مختلف پر کنید و هرازگاهی که دلتان خواست به یکی ناخنک بزنید اما اصلاً شک نکنید که این راه به هیچ وجه انتخاب درست و خوبی نیست. با این حساب بهتر است خودتان را مجبور کنید برای پیدا کردن خوراکی ها از جایتان بلند شوید، تحرک داشته باشید و برای رسیدن به آشپزخانه از اتاق بیرون بیایید. هر بار هم خوراکی کم حجمی انتخاب کنید که مجبور شوید مرتب بروید و بیایید. در این صورت یک جانشینی شما را پرخور و کم تحرک نمی کند.

غذای سبکی ترتیب دهید


یک ساندویچ مرغ کوچک که با نان سبوسدار تهیه شده میان وعده سالمی برای روزهای تعطیل است. کالری زیادی ندارد و می تواند همراه با کمی خیار و گوجه فرنگی شما را از مصرف سایر میان وعده های پر کالری خلاص کند. نان سبوسدار به شما کمک می کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید.

میان وعده های سالمی داشته باشید


به جای چسبیدن به چیپس و پفک یا سایر اسنک های شور، کمی هم خوراکی های سالم تهیه کنید و به دنبال چربی های مفید باشید. آجیل ها و مغزهای مختلف چربی های سالمی دارند که یک مشت از آنها گرسنگی شما را تا حدودی برطرف می کند. تخمه هم خوراکی سرگرم کننده ای است که نسبت به اسنک های کارخانه ای خواص بیشتری دارد و می تواند بخشی از اوقات تعطیلات شما را به خوبی پر کند. تخمه های کم نمک انتخاب های سالم تری هستند.

چیپس و سایر تنقلات ترد را کنار بگذارید


یکی از ویژگی های تنقلاتی مانند چیپس این است که قرچ قرچ صدا می کنند و همین صدا برایتان لذت بخش است اما اگر یک تکه میوه بخورید به طور حتم چنین صدایی را نمی شنوید. به همین دلیل پیشنهاد می شود به عنوان تنقلات همراه فیلم، سبزیجات یا غذاهای سالمی بخورید که کمی هم صدادار باشند؛ برای مثال هویج. ذرت بو داده هم اگر کم نمک و کم چرب باشد، یک خوراکی خوب و صدادار است که می تواند ضمن تماشای فیلم همراهتان باشد. هر سه فنجان ذرت بوداده ۱۰۰ کالری دارد.

وقتی می خواهید فیلم تماشا کنید

یکی از تفریح های خوب آخر هفته این است که فیلم جالبی تهیه کنید و به تنهایی یا همراه با دوستی سرگرم تماشای آن شوید اما اینجا هم ممکن است چاقی و اضافه وزن در کمین تان باشد. پس باید نکته هایی را رعایت کنید.

وقتی جایی دعوت می شوید

گاهی اوقات خانه یکی از دوستان یا اقوام دعوت می شوید و ضیافت شام مفصلی در انتظار شماست. به طور حتم برایتان بسیار دشوار است که به غذاهای خوشمزه روی میز ناهارخوری نه بگویید. بعضی وقت ها میزبان آن قدر تعارف می کند که باز هم جایی برای مقاومت باوقی نمی ماند. اینجاست که تمام تلاش های شما برای کاهش وزن در طول هفته گذشته به یک باره نابود می شود و تمام کالری هایی را که با زحمت سوزانده بودید به بدن تان بر می گردد. برای اینکه بتوانید در مهمانی ها هم در مقابله وسوسه غذاهای چرب و پر کالری سربلند بیرون بیایید، این چند پیشنهاد را به خاطر بسپارید:

در برابر تعارف های صاحبخانه مقاومت کنید


شاید بعضی وقت ها بتوانید بگویید: «خیلی ممنون، دیگر میل ندارم» اما همین جمله هم همیشه در مقابل اصرارهای صاحبخانه کارایی ندارد و مجبور می شوید باز هم غذا بخورید. در چنین شرایطی با لحنی ملایم اما قاطع بگویید که واقعاً برایتان غیر ممکن است و به هر ترتیب که شده از این موقعیت پر کالری و مضر فرار کنید؛ برای مثال می توانید به میزبان بگویید اگر خیلی دلش می خواهد می تواند مقداری از غذا را داخل ظرف یکبار مصرف ریخته و موقع رفتن تحویل تان دهد تا فردا برای ناهار بخورید اما برای امشب دیگر کافی است.

اول سراغ سالاد بروید


یکی از عادت های ما در مهمانی ها این است که اول سراغ غذاهای سنگین می رویم و وقتی سیر شدیم چشم مان به ظرف سالاد می افتد و یک بشقاب سالاد با سس مایونز می خوریم، بهتر است قبل از برداشتن یک تکه لازانیای چرب ابتدا کمی سالاد بدون سس همراه با روغن زیتون بخوریم.

به امید شام خوشمزه شکم تان را گرسنه نگه ندارید


هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که یک شب مهمان فردی باشید که آشپزی اش حرف ندارد. البته این موضوع یک جنبه منفی نیز دارد. چرا؟ چون شما از قبل می دانید که صاحبخانه دستپخت خوبی دارد و به همین دلیل ناخودآگاه خودتان را برای یک پرخوری درست و حسابی آماده می کنید. در نتیجه ممکن است این فکر به ذهن شما برسد که بهترین و ساده ترین راه برای اینکه به قول معروفی دلی از عزا در آورید، این است که ناهار را از برنامه غذایی آن روزتان حذف کنید و به جای آن یک شام مفصل و خوشمزه بخورید. اگر شما هم عادت دارید از این روش استفاده کنید، خبر بدی برایتان داریم، این روش کاملاً اشتباه است و حسابی شما را به دردسر می اندازد.

وقتی معده شما خالی باشد احساس گرسنگی بیشتری دارید؛ بنابراین بیش از حد انتظار و نیاز بشقاب تان را پر می کنید. بدین ترتیب بیشتر غذا می خورید و تمام نقشه هایتان نقش بر آب می شود. گاهی اوقات در مهمانی ها غذا دیرتر از معمول سرو می شود و اگر شما آخر شب غذای مفصلی به معده تان بفرستید، به طور حتم روز بعد از این پرخوری پشیمان می شوید چون بدن شما فرصتی برای کالری های دریافتی نداشته و همه آنها به اضافه وزن تبدیل می شوند. پس روزی که قرار است به مهمانی بروید، مطابق معمول ناهار بخورید و میان وعده سبکی داشته باشید. با این تدبیر می توانید در مقابل پرخوری شبانه مقاومت کنید.

نکته:

آخر هفته ها فیلم جدی نگاه نکنید چون…


۱. مطالعات اخیر پژوهشگران نشان می دهد وقتی شما به بو و مزه غذا توجه نمی کنید چون حواس تان کاملاً به فیلم است مرکز احساس سیری در مغز شما فعال نمی شود و به خوردن ادامه می دهید.

۲. به گفته متخصصان در چنین شرایطی تا ۴۴ درصد بیشتر مواد غذایی را دریافت می کنید و به راحتی آب خوردن اضافه وزن پیدا می کنید.

بنابراین توصیه می شود اگر گرسنه هستید و می خواهید فیلم تماشا کنید، ابتدا فیلمی کمدی را انتخاب کنید و همراه با آن کمی خوراکی سالم بخورید، سپس به تماشای فیلم های جدی بپردازید. در غیر این صورت بیشتر از نیازتان غذا می خورید.

اولین نفری باشید که غذا سفارش می دهید


فرقی نمی کند دسته جمعی به رستوان می روید یا دو نفری. به هر حال اگر می خواهید تحت تاثیر سفارش دیگران قرار نگیرید باید کمی سرعت عمل داشته باشید و اولین شخصی باشید که پیشخدمت را صدا می زند و سفارش اش را می گوید. در این صورت تحت تاثیر یک سفارش چرب و پر کالری مانند پاستای آلفردوی دوست تان قرار نمی گیرید و خودتان قبل از همه غذایی سبک و کم کالری انتخاب می کنید.

تندرستی/ شماره ۱۱۱/۳۰ خرداد ماه ۹۲/ آناهیتا درودیان/ صفحه ۳۰
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات