سلامت>  بیماری- ایلام- مجتبی کاور: شهرستان دهلران با داشتن ۴ کانون شهری، ۶ دهستان و ۶۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۷۰ هزار نفر هنوز فاقد دکتر چشم پزشک است و مردم این شهرستان برای کوچک ترین درمان چشم پزشکی و حتی گرفتن نمره چشم خود به ناچار مجبورند به استان های همجوار بروند.

 این در حالی است که در تابستان ها دمای هوای دهلران تا ۵۳درجه سانتی گراد بالا می رود، هجوم ریزگردها و نبود برخی از متخصصان در این شهرستان باعث شده مشکلات عدیده ای برای شهروندان در این فصل به وجود بیاید. طی روزهای اخیر یک نوع ویروس چشمی به نام «آدنو» به سرعت هرچه تمام تر شیوع یافته است و خیلی از شهروندان دهلرانی را راهی بیمارستان کرده؛ ویروسی که تشخیص و تجویز داروی آن خارج از تشخیص پزشک های عمومی این شهرستان بوده و برخی از پزشکان شهرستان فقط اقدام به تجویز داروهای معمولی چشمی برای بیماران خود می کنند.

در این میان افرادی که دارای وضعیت مالی مناسب هستند راهی استان های همجوار همچون خوزستان می شوند اما کسانی که بضاعت مالی ندارند این روزها با داروهای تجویز شده پزشک های عمومی سطح شهر روزگار سپری می کنند و به خاطر این ویروس یک تا ۲هفته خانه نشین می شوند تا شاید شرایط بینایی شان بهبود پیدا کند. یکی از شهروندان دهلرانی در این خصوص به خبرنگار همشهری گفت: شب بدون هیچ گونه چشم دردی خوابیدم ولی صبح که از خواب بیدارشدم چشمم به شدت خارش داشت و وقتی جلوی آینه رفتم تا چشمم را نگاه کنم یک دفعه شوکه شدم؛ چرا که داخل چشم راستم به حدی قرمز شده و تاول زده بود که وحشت کردم.

نسیم انصاری ادامه داد: بلافاصله به درمانگاه رفتم که پزشک عمومی تنها قطره ای عادی برایم تجویز کرد. بعد از چندروز استفاده از آنها چشمم بهبود پیدا نکرد و به ناچار برای درمان به استان خوزستان رفتم. وی افزود: متخصص چشم این استان با تجویز دارویی جدید به بهبود چشمم کمک کرد. وی اظهار داشت: علاوه بر خودم، شوهر و فرزندم هم به این بیماری دچار شدند و حدود ۲هفته طول کشید تا وضعیت بینایی شان بهبود یابد. این شهروند اضافه کرد: متأسفانه در شهرستان دهلران هنوز یک چشم پزشک وجود ندارد و مردم مجبورند برای کوچک ترین درمان چشم پزشکی خود به استان خوزستان بروند که می طلبد مسئولان در این راستا چاره اندیشی کنند؛ چراکه بعد مسافت تا مرکز استان و هزینه های سرسام آور ایاب و ذهاب مشکلات زیادی را با توجه به تورم موجود درجامعه برای خانواده ها به همراه دارد.

حسین کاوری، یکی دیگر از شهروندان دهلران نیز در این خصوص گفت: صبح که از خواب بیدارشدم احساس کردم چشمم سنگین شده و وقتی که چشمم را نگاه کردم به حدی قرمز شده بود که احساس کردم چشمم را از دست داده ام. وی با بیان اینکه بلافاصله برای درمان راهی تهران شدم افزود: پس از مراجعه به چشم پزشک علت قرمزی را جویا شدم که گفت یک ویروس چشمی است که بعد از گذشت حدود یک تا ۲هفته و با استفاده از دارو حل خواهد شد. وی ادامه داد: اگر به موقع به متخصص مراجعه نمی کردم معلوم نبود که چه بلایی بر سر چشمم می آمد. دکتر شهریار رسولی، رئیس بیمارستان شهدای شهرستان دهلران اما در این خصوص گفت: بیمارستان شهدای دهلران چارت چشم پزشکی ندارد. وی عنوان کرد: با توجه به نیاز شهرستان با معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان در این خصوص صحبت هایی شده است که قرار شده در هفته ۲روز چشم پزشک در بیمارستان شهدا مستقر شود تا بیماران را ویزیت کند. گفتنی است به گفته برخی متخصصان به دنبال افزایش آلودگی هوا و رعایت نکردن نکات بهداشتی فردی ویروس چشمی آدنو شیوع می یابد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات