با افزایش هزینه قبض های انرژی، تیمی از دانشمندان آمریکایی راه حل جدیدی ارائه کرده اند که بجای ساختمان، خود فرد را گرم می کند.

به گزارش افکارنیوز ، چهار دانشجوی مهندسی موسسه فناوری ماساچوست با ایده سرد و گرم کردن افراد بجای کل محیط اطرافشان، به ساخت دستبندهای ترموالکتریکی پرداخته اند.

منشا این ایده، مفهومی است که بر اساس آن سرد یا گرم کردن بخشهایی از بدن می تواند بر چگونگی احساس کلی گرما و سرما در انسان تاثیر بگذارد.

قرار دادن یک پارچه سرد بر روی سر می تواند تب بالا را تسکین داده در حالیکه یک جفت گرم کننده دست می تواند به گرم کردن اسکی بازها و کوهنوردان کمک کند.

این ابداع موسوم به «Wristify» از این ایده استفاده کرده و با نظارت بر دمای هوا و پوست، پالسهای متناسب امواج گرم یا سرد را به مچ دست برای کمک به حفظ دمای مناسب ارسال می کند.

این محققان برآورد کرده بودند که اگر این دستبند بتواند تغییر در درجه حرارت یک ساختمان را تا یک درجه سلسیوس متوقف کند، حدود ۱۰۰ کیلووات بر ساعت در ماه صرفه جویی خواهد شد.

تیم سازنده این دستبند توانستند جایزه اول رقابت سالانه طراحی علوم-مواد موسسه فناوری ماساچوست موسوم به MADMEC را بدست آورده و کمک مالی برای ساخت یک نمونه پیش ساخت کاربردی را دریافت کنند.

این رقابت سالانه که اکنون در هفتمین سال خود قرار داشته، توسط دپارتمان مهندسی و علم مواد این موسسه برگزار می شود. موضوع امسال این رقابت، راه حلهای علم مواد برای سازگاری با محیط زیست بود.

محققان در فرآیند تولید ۱۵ پیش ساخت و پیش از دستیابی به محصول نهایی خود دریافتند که پوست انسان بسیار به تغییرات ریز و سریع در دما حساس بوده که این امر بر کل بدن تاثیر می گذارند.

آنها دریافتند که باید بخشی از بدن (در اینجا مچ دست) را با سرعت حداقل ۰.۱ سانتیگراد بر ثانیه گرم یا سرد کنند تا کل بدن چندین درجه گرما یا سرمای بیشتر را حس کند.

محصول نهایی شبیه یک ساعت مچی بوده و یک باتری پلیمر لیتیومی می تواند برای هشت ساعت نیروی آنرا تامین کند.

بخش ساعت این پیش ساخت از یک گرماخور ویژه مبتنی بر آلیاژ مس تشکیل شده که دمای دستگاه را با پراکنده کردن حرارت کاهش می دهد.

در کنار آن یک سیستم کنترل خودکار قرار داشته که شدت و طول پالسهای حرارتی منتقل شده به گرماخور را مدیریت می کند.

دماسنجهای یکپارچه همچنین دمای خارجی و بدن را برای تنظیم شدن بر اساس آنها می سنجند.

این محققان با پول جایزه قصد دارند نمونه پیش ساخت خود را بیشتر توسعه دهند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات