رفلکسولوژی یا بازتاب درمانی ازجمله تکنیک های طب مکمل است که برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه درمانی درمانگران با فشار دادن نقاط خاصی از کف پا و دست برای درمان و تسکین بسیاری از بیماری های اقدام می کنند.


مجله سیب سبز:  رفلکسولوژی یا بازتاب درمانی ازجمله تکنیک های طب مکمل است که برای درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری های روحی و جسمی مورد استفاده قرار می گیرد. در این شیوه درمانی درمانگران با فشار دادن نقاط خاصی از کف پا و دست  برای درمان و تسکین بسیاری از بیماری های جسم و روح اقدام می کنند. این شیوه درمانی در کنار تکنیک های دشوار، روش های ساده ای دارد که با یادگیری آنها می توانید برخی از نیازهای ابتدایی خود برای تسکین و بهبود درد را در خانه و محل کار برطرف کنید. به عنوان مثال می توانید هنگام سردرد، دندان درد، تنگی نفس یا دردهای مفصلی از این تکنیک ها کمک بگیرید. به این ترتیب با شناختن نقاط بازتاب درمانی و یادگیری شیوه های آن می توانید برای مدت زمان طولانی از مصرف مسکن های شیمیایی بی نیاز شوید.

۱. سینوس های تان را تقویت کنید

ابتلا به درد در ناحیه سینوس به دلایل مختلفی در انسان ایجاد می شود که از مهم ترین آنها  می توان به سرماخوردگی، قرار گرفتن در مسیر باد، ابتلا به آلرژی، تغییر دمای ناگهانی محیط و دود سیگار اشاره کرد که موجب بروز التهاب، فشار و درد در ناحیه سینوس می شود، بنابراین باید دقت داشته باشید که برای پیشگیری از ابتلا به سینوس علاوه بر رعایت نکات ذکر شده از تکنیک های بازتاب درمانی به طور پیوسته و مستمر استفاده کنید. برای این منظور نقطه مربوط به سینوس در کف دست ها را روی نقشه (دایره های آبی رنگ) پیدا کنید و با فشار انگشت شست این نقطه را تحریک کنید. مراقب باشید فشاری که به این ناحیه وارد می کنید قابل کنترل و مهار شده باشد و موجب وارد آمدن آسیب به انگشتان تان نشود. در این حالت می توانید به مدت ۲ تا ۳ دقیقه روی نقطه مورد نظر تکنیک را اجرا کنید و به این ترتیب  به تقویت انرژی در مجاری سینوس ها بپردازید.



۲. گلو درد  را مهار کنید

در این بخش از انگشت شست تان کمک بگیرید و با کمک آن روی نقطه مشخص شده در تصویر در نقطه مربوط به گلو بگذارید و با اعمال فشاری متوسط این نقطه را تحریک کنید. شما با این کار انرژی را به کمک مردین های بدن به سمت گلو هدایت می کنید و علاوه بر بهبود خونرسانی و غذارسانی به این ناحیه مقاومت بافت این ناحیه را هم بالا می برید. برای بازتاب درمانی این نقطه می توانید به مدت ۳۰ ثانیه نقطه موردنظر را فشار دهید و به مدت ۳۰ ثانیه آن را رها بگذارید. این تکنیک را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه تکرار کنید و مراقب باشید بیش از حد به این نقطه فشار وارد نکنید.

۳. توان یادگیری را افزایش دهید

برای افزایش میزان انرژی مغز و بهبود کارایی آن  کافی است از انگشت شست تان کمک بگیرید و با کمک آن روی نقطه مشخص شده در تصویر روی سرانگشتان هر دست فشار وارد کنید. برای این کار می توانید از انگشت شست خود کمک بگیرید یا با کمک یک توپ توپر برای ماساژ نقطه مشخص شده اقدام کنید. تنها کافی است نقطه موردنظر را با کمک انگشت شست یا توپ تحت فشار قرار دهید. اما باید مراقب باشید فشاری که به سرانگشتان تان وارد می کنید منطقی و به اندازه باشد تا موجب آسیب رسیدن به سرانگشتان تان نشود. این تکنیک  علاوه بر فوایدی که به آن اشاره شد حسن دیگری هم دارد و آن خونرسانی و غذارسانی بهتر به اندام های درونی  است. به این ترتیب با تقویت مغز خونرسانی به آن را تقویت شده و به طور غیرمستقیم بر عملکرد قلب، دستگاه گوارش و سیستم عصبی بدن کمک می کنید.

۴. بینایی تان را تقویت کنید

برای تقویت بینایی به ویژه برای افرادی که مجبورند از عینک استفاده کنند تکنیکی در بازتاب درمانی وجود دارد که می تواند به تمرکز انرژی ها در چشم و بهبود عملکرد آن کمک کند. برای این منظور کافی است انگشت سبابه را روی نقطه مربوط به چشم که در تصویر به نمایش درآمده بگذارید و برای ۵ ثانیه فشار دهید و دوباره ۵ ثانیه آن را رها کنید و این روند را چندین بار (۵ تا ۶ بار) تکرار کنید. البته دقت داشته باشید که علاوه بر آنکه باید این تکنیک را روی نقاط مشخص شده روی دست اجرا کنید، باید همین تکنیک را روی همین نقاط در پشت دست دوباره تکرار کنید تا بتوانید نتیجه بهتری از تکنیک فشار درمانی به منظور افزایش قدرت دید و تقویت چشم به دست آورید. به یاد داشته باشید که هرگز این شیوه درمانی را به عنوان یک روش قطعی و کامل برای درمان چشم و بیماری های آن انتخاب نکنید. در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما دچار ضعف بینایی، نزدیک بینی یا دوربینی شده، باید حتما او را نزد متخصص چشم پزشکی ببرید و از دستورات او و بازتاب درمانی در کنار هم برای بهبود شرایط دید بیمارتان استفاده کنید.

۵. به سمت ریه های تان انرژی بفرستید

برای افزایش انرژی ریه کافی است این تکنیک را روزی دو بار بر نقاط مشخص شده روی کف دست یا پای تان تکرار کنید. برای اجرای این شیوه کافی است توپ کوچک و توپری را برداشته و آن را روی نقطه ای که در تصویر مشخص شده، قرار دهید و با کمک دست دیگر با فشاری اندک آن را در این ناحیه حرکت دهید. این تکنیک را می توانید به صورت انفرادی برای هر دست تکرار کنید یا توپ را بین کف هر دو دست گرفته و به طور همزمان هر دو نقطه روی کف دست ها را درگیر کرده و روی آنها  به طور همزمان کار کنید. این شیوه به شما کمک می کند انرژی ها را به سمت ریه های تان متمرکز کنید و عملکرد این اندام حیاتی را بهبود ببخشید.

۶. درد سیاتیک را بکشید

در مواردی که به دلیل استرس، فشار کاری، فعالیت بدنی یا رعایت نکردن رژیم غذایی دچار درد عصب سیاتیک می شوید، می توانید با اجرای این تکنیک به کاهش درد و تسکین آن کمک کنید. در این روش از یک توپ توپر کمک بگیرید و به مدت ۳۰ ثانیه توپ را در نقطه مربوط به عصب سیاتیک حرکت دهید و بعد ۳۰ ثانیه نقطه موردنظر را رها کنید و این کار را در ۴ تا ۵ دقیقه دوباره تکرار کنید. می توانید این حرکت را روزی سه تا چهار بار تکرار کنید. با اجرای این تکنیک به تخلیه انرژی های منفی عصب سیاتیک کمک می کنید و تجمع اخلاط زاید موجود در این ناحیه را از بین می برید. به این ترتیب با انتقال انرژی از طریق مردین های بدن به بهبود دردهای سیاتیک کمک می کنید.

چه کسانی نباید بازتاب درمانی کنند

متخصصان بازتاب درمانی بهره گیری از این تکنیک را برای درمان بسیاری از بیماری های روحی و جسمی مناسب می دانند اما در مواردی خاص افراد را از دریافت این نوع درمان برحذر داشته اند.

• در ۳ ماهه اول بارداری از دریافت این نوع درمان خودداری کنید.
• افراد مبتلا به بیماری های عفونی از دریافت این نوع درمان پرهیز کنند.
• در صورتی که زخم، سوختگی یا عفونتی در پا یا دست وجود دارد، فشار درمانی انجام نشود.
• اگر بیمار به مصرف موادمخدر اعتیاد دارد نباید تحت فشاردرمانی قرار بگیرد.
• در صورتی که دچار خونمردگی یا کبودی، التهاب در وریدها یا ناراحتی در ناحیه پا هستید قبل از اجرای تکنیک ها در این مورد با متخصص خود مشورت کنید.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات