سلامت>  عمومی- تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت ها، خونریزی های داخلی مغز و همچنین سکته مغزی از مهم ترین علل مرگ مغزی است.

در این میان برخی افراد به واسطه آشنایی با مرگ مغزی و اهدای عضو برای انجام این عمل خداپسندانه و اهدای اعضای خود درصورت مواجهه با حوادث اقدام به دریافت کارت اهدای عضو کرده اند که البته بسیار مهم است تا نزدیکان این افراد هم در جریان این امر خداپسندانه قرار گیرند تا در زمان فوت او، برای اهدای عضو غافلگیر نشوند. البته بنا بر قانون جمهوری اسلامی ایران و بیشتر کشورهای جهان، برای اهدای عضو رضایت اولیای دم ضروری است و حتی با وجود داشتن کارت اهدای عضو درصورت عدم رضایت اولیای دم اهدا صورت نخواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، با همه اینها کارت اهدای عضو نشان دهنده آرزوی قلبی برای اهدای اعضای بدن است و همین امر می تواند با نشان دادن خواسته فرد به اولیای دم، تصمیم گیری را برای آنها در آن زمان آسان تر کند و البته نقش اساسی تر این کارت کمک به فرهنگسازی بیشتر در زمینه اهدای عضو است. بر این اساس با توجه به اینکه اخذ رضایت از اولیای دم برای اهدای عضو ضروری است توصیه می شود برای اهدای عضو حتماً افراد دارای کارت، آن را همواره همراه داشته باشند. البته دارندگان کارت هر زمان که از داشتن آن یعنی از اهدای عضو خود منصرف شوند می توانند با اعلام به مسئولان تقاضای خود را لغو کنند. در ادامه، پزشکان واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به برخی پرسش های مطرح درخصوص اهدای عضو پاسخ می دهند:

چه اعضا و بافت هایی قابل اهدا هستند؟

اعضای قابل اهدا عبارتند از قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه ها. علاوه بر این اعضا، برخی از بافت های بدن نیز قابل پیوند هستند. به عنوان مثال با اهدای قرنیه می توان بینایی رابه فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده بازگرداند. تاندون و غضروف باعث بازسازی اعضای آسیب دیده مربوطه می شوند.

پیوند استخوان می تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود. دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می رود. پیوند پوست نجات بخش بیماران با سوختگی شدید است. پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان های خون است. برخلاف عضو، بافت می تواند تا ۲۴یا حتی ۴۸ساعت بعد از مرگ فرد اهدا شود و حتی می توان آن را برای مدت های طولانی ذخیره کرد.

آیا فرد زنده هم می تواند اهداکننده باشد؟

بله، در بعضی شرایط امکان پذیر است. کلیه یکی از معمول ترین اعضای اهدایی افراد زنده است، زیرا یک فرد سالم با یک کلیه هم قادر است به زندگی طبیعی خود ادامه دهد. قسمتی از کبد یا ریه و در موارد نادر قسمتی از روده کوچک نیز قابل اهداست.

آیا درصورت مرگ طبیعی نیز امکان اهدای عضو وجود دارد یا خیر؟

بله ؛ بعد از مرگ کامل به صورت طبیعی تا ۴۸ساعت نسوجی مانند قرنیه، دریچه قلب، استخوان و تاندون قابل اهدا هستند.

آیا اهدا کنندگان عضو از نظر بیماری های خاص غربالگری خواهند شد؟

همه اهداکنندگان عضو از نظر ایدز، هپاتیت، ویروس های مشابه و یکسری بدخیمی ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

آیا داشتن کارت اهدای عضو برای اهدای اعضا پس از مرگ کفایت می کند؟

وجود داشتن کارت اهدای عضو درصورت عدم رضایت اولیای دم اهدای عضو صورت نخواهد گرفت.

آیا به همراه داشتن کارت اهدای عضو به صورت مدام ضروری است؟

با درنظر گرفتن لزوم رضایت اولیای دم برای اهدای عضو توصیه می شود فرد دارنده کارت اهدا خانواده خود را از رضایت قلبی برای این امر مطلع سازد و درصورت اطلاع خانواده از این امر لزومی به همراه داشتن مداوم کارت نیست.

چه کسی می تواند جزو اهداکنندگان عضو باشد؟

همه می توانند در امر اهدای عضو پیشقدم شوند و محدودیت سنی منظور نشده است. تنها عاملی که می تواند مانع اهدای عضو شود شرایط بالینی فرد اهداکننده است که در زمان فوت وی، توسط پزشک متخصص تشخیص داده خواهد شد. براساس این گزارش، داوطلبان می توانند جهت ثبت نام و دریافت کارت اهدای عضو به پایگاه اینترنتی www. ehda. ir مراجعه کنند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات