درد پاشنه به علل متفاوتی ایجاد میشود ولی شایعترین علت آن فاسئیت پلانتار Plantar fasciitis است. فاسئیت پلانتار بیماری بسیار شایعی است بطوریکه حدس زده میشود حدود ده درصد از افراد به نوعی در طول زندگی خود درگیر این بیماری میشوند.

به گزارش افکارنیوز ، درد ناحیه کف پا از علائم شایع ظهور خار پاشنه است اما گاهی اوقات خار پاشنه پا بدون هیچ گونه علامتی خود را نشان می دهد. خار پاشنه در واقع یک زایده استخوانی است که در ناحیه استخوانی پاشنه پا به وجود می آید. استفاده از کفش های نامناسب موجب بروز ۳۰ نوع بیماری می شود که خار پاشنه پا یکی از آنهاست. در کنار این موضوع زیاد ایستادن افراد نیز از علل عمده بروز این بیماری است.

درد در ناحیه کف پا از علائم شایع ظهور این بیماری است اما گاهی اوقات خار پاشنه پا بدون هیچ گونه علامتی خود را نشان می دهد. جلوگیری از فشار بر ناحیه کف پا، استفاده از کفش های مناسب با کفی طبی و خودداری از ایستادن بیش از اندازه می تواند از بروز خار پاشنه پا جلوگیری کند. گذاشتن کفی های طبی در کفش در کاهش درد پا بسیار موثر است، البته کاربرد شوک های ویوتراپی نیز برای درمان و تسکین درد این بیماری تاثیر فراوانی دارد.

مچ پای انسان مرکب از هفت استخوان می باشد که بزرگ ترین آن استخوان پاشنه بوده و تا حدودی بیشترین وزن بدن را نیز تحمل می کند و در بخش ابتدای کف پا، پیش از قوس آن قرار دارد. ساختارش نسبتا به شکل مکعب مستطیل است و در اطراف آن بست ها (رباط ها) و عضله های زیادی واقع شده اند. چنانچه در این استخوان، یک زایده خرد پدیدار گردد، دردناک شده و نهایتا راه رفتن را مختل می سازد. علل بروز این بیماری، وارد آمدن فشار یا آسیب به بافت پاشنه پاست که به التهاب و استخوانی شدن بست های کف پا منجر می گردد و عوامل تشدیدکننده آن عبارتند از:

الف) دویدن (راه رفتن زیاد از دویدن کمتر ضرر دارد) .
ب) ایستادن به مدت طولانی.
ج) چاقی.

عموما خار پاشنه، خود را با درد می نمایاند. فرد ابراز می دارد چیزی همچون سوزن درون پاشنه پاست که بر اثر فشار مثل راه رفتن، درد ایجاد می کند. خوب همان گونه که گفته شد، عضله های فراوانی پیرامون استخوانی است که بر اثر فشار به زایده تیز استخوانی برخورد می کند و درد به وجود می آید. گهگاه با وسیع شدن زایده، درد خود به خود نیز ایجاد می گردد که در حال استراحت هم باقی هست. در برخی حالات که هنوز بیماری پیشرفت چندانی ندارد هم می تواند بدون علامت باشد.

در پی ایجاد خار پاشنه، بر اثر درد به هنگام راه رفتن، فرد سعی می کند فشار زیادی به پای مبتلا وارد نسازد، در نتیجه لنگان لنگان راه می رود و این لنگش به مرور زمان، در صورت عدم درمان، موجب پیدایش ناراحتی هایی در قسمت تحتانی کمر و زانو می شود. بنابراین خار پاشنه را باید حتما مداوا کرد.

به منظور پیشگیری از تشدید بیماری یاد شده باید از پرداختن به فعالیت هایی که سبب وارد آمدن فشار پیاپی به پا می گردد خودداری کرده و از کفش های طبی با کفی مخصوص خار پاشنه پا استفاده کنید. باید در نظر داشت که چنانچه این عارضه، معالجه نشود، به خاطر لنگیدن مدام موجب مشکلاتی در بخش تحتانی کمر یا زانو می گردد.

راهکارهای درمانی


یک کفی ویژه خار پاشنه پا در کفش تان بگذارید تا از فشار پا روی پاشنه کاسته شود.

چنانچه کف پایتان صاف است و قوس طبیعی خودش را ندارد، از کفی های خاص به منظور حفظ قوس کف پا بهره برید.

دستگاه الکتروترابی در فیزیوتراپی برای کاستن از درد و ورم بسی اثربخش است. اگر درمان با شیوه های مزبور امکان پذیر نشود، باید از عمل جراحی برای خارج کردن خار پاشنه مدد گرفت.

داروها


۱ برای رفع درد خفیف، می شود از داروهایی چون استامینوفن یا آسپرین بهره جست.

۲ تزریق استرویید به داخل ناحیه ملتهب به منظور تقلیل التهاب صورت می گیرد.

گفتنی است در زمانی که دچار درد شدید تا سر حد امکان روی پاشنه پا فشار نیاورید و خصوصا اگر در اوایل مداوا، اضافه وزن دارید سعی کنید از وزن تان بکاهید. بهترین اقدام، پیشگیری است. از کارها و فعالیت هایی که موجب وارد آمدن فشار پی در پی به پا می شود، بپرهیزید و سعی کنید استراحت کنید. سخن آخر این است که خار پاشنه با پوشیدن کفش راحت و با درمان حمایتی بهبود می یابد و اگر خوب نشد، نهایتا باید به جراحی روی آورد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات