ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل یک سیارک عجیب را با شش دنباله از غبار مشاهده کرده اند که از بدنش چون پره های یک چرخ بیرون آمده است.

به گزارش افکارنیوز ، دیوید جویت ستاره شناس دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس گفت: وقتی که این سیارک را مشاهده کردیم عملا شگفت زده و متعجب شدیم؛ چرا که سیارکها معمولا دنباله ندارند.

این سیارک که از آن با عنوان" P/۲۰۱۳ P۵" یاد می شود اولین بار در ماه آگوست با استفاده از از تلسکوپ پن استارز ۱" Pan-STARRS ۱" در آسمان به عنوان یک نقطه نور تیره در آسمان مشاهده شد.

در ماه سپتامبر ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ هابل آن را در کمربند اصلی سیارکی بین مریخ و مشتری مشاهده کردند.

این سیارک نه تنها شش دنباله دارد بلکه پس از رصد ۱۳ روزه نشان داده که تغییر شکل هم داده است.

دانشمندان تصور می کنند فشار ناشی از فوتونها، ذرات کوچکی از نور یا تشعشع الکترومغناطیس در نور خورشید موجب شده است که این سیارک سریعتر بچرخد و سطح خود را تغییر دهد.

جسیکا اگاروال از موسسه مکس پلانک در آلمان گفت: مدلهای رایانه ای نشان می دهد که دنباله های غباری این سیارک احتمالا از سطح سیارک برخاسته است.

وی اضافه کرد که سیارک" Pan-STARRS ۱" ممکن است هنگام چرخش با سرعت بالاتر دنباله های غباری خود را از دست بدهد.

ستاره شناسان قصد دارند رصد این سیارک را برای نشانه های احتمالی متلاشی شدن ادامه دهند، آنها بر این باور هستند که متلاشی شدن این سیارک امری قابل پیش بینی و انتظار است اما دانشمندان ستاره شناس تاکنون چنین چیزی رصد نکرده بودند.

نتایج این تحقیقات در مجله مقالات فیزیک نجومی منتشر شده است.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات