تا چند روز آینده

یک ماهواره اروپایی که نقشه میدان گرانشی زمین را با جزئیات کامل بررسی می کند تا چند روز آینده روی زمین سقوط می کند اما دانشمندان هنوز از محل سقوط آن اطمینان ندارند.

به گزارش افکارنیوز ، این ماهواره از ماه گذشته با تمام شدن سوخت خود به آرامی حرکتی را به سمت اتمسفر زمین آغاز کرده است.

ماهوراه GOCE طی ۴ سال گذشته از میدان گرانشی زمین نقشه های بسیار جزئی فراهم کرده است. اما این ماهواره ماه گذشته از روز ۲۲ اکتبر با اتمام سوخت خود روزانه ۴ کیلومتر سقوط کرده و به زمین نزدیک شده است و تا چهارشنبه این ماهواره در ۱۸۱ کیلومتری زمین قرار داشت و هر ۸۸ دقیقه یکبار دور زمین می چرخید.

حدود ۲۵ تا ۴۵ قطعه از این فضاپیما به زمین می رسد و بزرگترین تکه آن وزن ۹۰ کیلوگرمی دارد.

رون فلوبرگهاجن مدیر مأموریت GOCE اظهار داشت که پیش بینی سقوط و برخورد این ماهواره با زمین چندان کار ساده ای نیست. ما به طور دقیق از بهترین پیش بینی های مهندسی استفاده می کنیم.

این سقوط تنها یکی از نمونه های ساخت دست انسان است که در مدار زمین درحال حرکت هستند، برخی از این نمونه ها چند دهه سال قدمت داشته و پس از آن روی زمین سقوط می کنند.

اگرچه ۱۰۰ تن زباله فضایی تنها در طول سال جاری به زمین رسیده است اما هیچ گزارشی مبنی بر صدمه دیدن یک فرد به واسطه سقوط زباله های فضایی گزارش نشده است.

ماهواره GOCE در طول مأموریت دو ساله خود موفق به تهیه دقیق ترین مدل از میدان گرانش زمین و نخستین نقشه با وضوح تصویری بالا از مرز بین پوسته و گوشته زمین شد.

مأموریت این ماهواره، اواسط ماه اکتبر (مهر ماه) همزمان با اتمام سوخت فضاپیما خاتمه یافت.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات