بعضی از انواع درد معده علامت جدی بیماری خاصی نیست و به سرعت از بین می رود. با این حال بروز این نوع اختلالات گوارشی گاه باعث نگرانی بیماران و اطرافیان می شود.

به گزارش افکارنیوز ، به چند نوع علامت معده درد اشاره شده است که به شما کمک می کند دردهای معمولی معده را از مشکلات جدی آن تشخیص دهید.

صدای پیچ دار در قسمت مرکزی معده که با غذا خوردن بدتر می شود و با رفتن به دستشویی تسکین پیدا می کند. این درد ممکن است جزو علایم سندروم روده تحریک پذیر باشد در این حالت سیستم گوارش به غذایی که از آن عبور می کند حساسیت پیدا می کند. در اغلب موارد، علت این سندروم مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی تحریک کننده است که پزشکان پرهیز از آن را توصیه می کنند اما درصورت وخیم تر شدن وضعیت جسمی بهتر است به پزشک مراجعه کنید. علایمی نظیر وجود خون در مدفوع، کاهش ناگهانی وزن و تغییرات مداوم در اجابت مزاج را جدی بگیرید. زیرا این علایم ممکن است نشانه سرطان روده باشد. ظاهر شدن ناگهانی علایم همراه با تب، استفراغ و اسهال ممکن است به دلیل مسمومیت غذایی باشد.

در این حالت بهتر است کمی آب بنوشید و دراز بکشید.

درد قسمت تحتانی معده که با رفتن به دستشویی آرام می شود و اغلب اسهال با خون دیده می شود. این درد در بیشتر موارد جزو علایم کولیت است. این بیماری زمانی رخ می دهد که برجستگی دیواره روده عفونی می شود. در صورت شدت پیدا کردن علایم یا همراه بودن آن با تب به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال عفونت حاد وجود دارد. در خانم ها نیز اگر این احساس درد تا ناحیه لگن ادامه یابد و به مدت ۲ هفته طول بکشد و همراه با کاهش وزن باشد، مراجعه به پزشک ضروری است تا از نظر ابتلا به فیبروز، آندومتریوز یا سرطان تخمدان و رحم معاینه شوند.

درد در ناحیه زیر یا پشت جناغ سینه که با گرسنه شدن وخیم تر می شود گاهی نیز همراه با حالت تهوع است که، اغلب هنگام شب رخ می دهد: ورم معده، نوعی التهاب دیواره معده است که بر اثر استفراغ، مصرف زیاد آسپرین، و… به وجود می آید. این درد با پرهیز از مصرف مواد غذایی پرادویه از بین می رود. اما اگر درد به مدت بیش از ۲ هفته ادامه پیدا کرد و اشتهای فرد کم شد باید به پزشک مراجعه کرد زیرا احتمال زخم معده یا سرطان وجود دارد.

درد در قسمت بالای معده یا مری: سوزش سردل با راه یافتن اسید گوارشی به داخل جداره حساس مری ایجاد می شود. مصرف قرص های ضد اسید و پرهیز از مصرف غذاهای سنگین مفید است. اگر درد دارید و به سختی غذا را می بلعید این علایم را جدی بگیرید. زیرا این علایم ممکن است نشانه سرطان باشد. اگر این درد همراه با کاهش وزن باشد، به پزشک مراجعه کنید.

احساس ناراحتی و درد در زیر دنده ها، بروز درد ناگهانی و شدید به ویژه پس از خوردن غذاهای چرب و خامه دار: احتمال سنگ در کیسه صفرا وجود دارد. این سنگ های ریز در کیسه صفرا گیر می کند. این نوع درد باید فروکش کند اما اگر طول بکشد و همراه با تب باشد باید به پزشک مراجعه کنید. اگر به صورت ناگهانی دچار ناراحتی سنگ کیسه صفرا شده اید، این احتمال وجود دارد که در آینده نیز به این ناراحتی دچار شوید. اگر سابقه سنگ کیسه صفرا دارید و یا دچار یرقان و تب بالا شده اید به پزشک مراجعه کنید.

درد شدید در پهلو، سمت راست یا چپ بدن: احتمالاً مشکل کلیه دارید. اگر تب دارید، ممکن است دچار عفونت کلیه شده باشید. اگر دفع ادرار دشوار است، ممکن است نشانه سنگ کلیه باشد. در صورت ابتلا به عفونت کلیه، پزشک آنتی بیوتیک و مسکن تجویز می کند. درد ناشی از سنگ کلیه به قدری شدید است که انتقال بیمار به بیمارستان ضرورت پیدا می کند. اگر این علایم همراه با وجود خون در ادرار، تب و درد مداوم بیش از ۲ هفته باشد، ممکن است علایم عفونت کلیه یا سنگ مثانه باشد.

درد شدید معده که طی ساعت ها به قسمت پایین و سمت راست معده حرکت کند و اغلب نیز همراه با حالت تهوع و تب باشد. این علایم ممکن است نشانه آپاندیسیت باشد، از آن جا که تشخیص دادن آن قدری سخت است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در صورت تشخیص شاید نیاز به برداشتن این عضو باشد. اما معده درد و تورم همراه با علایم ذکر شده و ضربان شدید قلب می تواند نشانه ترکیدن کیسه آپاندیسی و التهاب صفاق باشد. بدون معطلی باید به پزشک مراجعه کنید.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات