همراه با معرفی برگزیدگان:

عکس>  عکاسی- همشهری آنلاین: نمایشگاه بزرگ عکس سفره های حسینی متشکل از عکس های چهارمین و پنجمین دوره مسابقات سفره های حسینی، عصر روز پنجشنبه ۱۶ آبان ماه افتتاح شد.

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایشگاه با حضور « علی مرادخانی » معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «محمدمهدی رحیمیان» عضو شورای سیاستگذاری و رییس هیات داوران مسابقات سفره های ایرانی اسلامی، «حسن غفاری» ، « افشین شاهرودی » ، « فرهاد سلیمانی » و «منصوره معتمدی» اساتید عکاسی و داوران این مسابقات و هنرمندان عکاس چون حسن قائدی، محسن سجادی، احسان کمالی، عبدالله حیدری، امیر عنایتی، فاطمه عرفانیان، پدرام اجتماعی، لقمان رحیمی، مهران مافی بردبار، بیتا هادیان و… افتتاح شد.

«علی مرادخانی» معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: باور کنید که دوست دارم تمام برنامه های هنری را بخش خصوصی برگزار کند و ما فقط هدایت کننده برنامه های هنری باشیم.

در داخل کشور سرمایه گذاران مستعدی برای ورود به حوزه هنر وجود دارند که ما باید در مقابل تسهیلات و فرآیندهای تشویقی نیز برای آن ها پیش بینی کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون این گونه بوده که توجه دولت به هنر عکاسی نسبت به سایر بخش های هنر تجسمی کمتر بوده است، بیان کرد: بازدید بنده از این نمایشگاه و البته بازدید هفته گذشته از نمایشگاه عکس پردیس ملت نشان می دهد دولت به این بخش از هنرهای تجسمی توجه نگاه ویژه ای دارد.

هنرهای تجسمی طیف گسترده ای از شاخه های هنری را شامل می شود که باید در این زمینه بررسی و اولویت سنجی شود تا به نسبت هر بخش توجه ویژه ای شود.

مرادخانی خاطرنشان کرد: توجه دولتی به معنای ورود دولت به برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های عکاسی نیست، بلکه همانطور که پیش از این نیز گفتم برنامه دولت حمایت و هموارسازی مسیر جهت ورود بخش خصوصی برای قبول مسئولیت این امور است.

هدایت بخش خصوصی به سمت اجرای برنامه های هنری

وی با تاکید بر اینکه در مدت زمان کوتاهی شاهد خواهیم بود که برنامه های مختلف گسترده ای در بخش هنرهای تجسمی توسط بخش خصوصی و با حمایت دولت اجرا خواهد شد، اظهار کرد: باید بخش خصوصی را به سمت ورود به این حرکت ها هدایت کنیم و امکانات بخش دولتی را در راستای اجرای برنامه ها توسط بخش خصوصی صرف کنیم.

مرادخانی اعلام آمادگی کرد: معاونت امور هنری این آمادگی را دارد در زمینه فعالیت های هنری از هنرمندان حمایت کند و در صورتی که نیاز به حمایت مالی باشد باید بررسی کنیم که چه کاری می توان انجام داد.

وی با بیان اینکه باید روی فعالیت های بخش هنر سرمایه گذاری شود، خاطرنشان کرد: برگزاری حراج تهران و کریستیز در فضای بین الملل این نوید را می دهد که هنر ایران قابلیت عرضه جهانی دارد و همین نگاه به هنر در آینده می تواند درهای بسیاری را بر روی هنر ایران باز کند.

زمینه ای فراهم شود تا اقبال عمومی به نمایشگاه های هنری رواج پیدا کند

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به صحبت خود با دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه عکس سفره های حسینی در خصوص استقبال عمومی و تعداد بازدیدکنندگان، بیان کرد: دوستان برگزارکننده این نمایشگاه می گفتند استقبال خوب بوده است ولی همان طور که می دانید معمولا اقبال عمومی به این نمایشگاه ها نسبت به دیگر بخش های هنری کمتر است در صورتی که باید زمینه ای فراهم شود تا هر اقدام هنری در هر ژانری مشتری و علاقه مند خود را داشته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه باید اقتصاد هنر در تمام زمینه های هنری فعال شود، گفت: به ویژه آثار هنری که در حوزه های ارزشی خلق می شوند بسیار تاثیرگذارند و این آثار مورد توجه دیگر کشورها نیز هستند.

به طوری که شنیدم عکاس یکی از این آثار به کشور دیگری دعوت شده تا مدتی در آنجا به فعالیت هنری خود ادامه دهد.

«محمدصالح حجت الاسلامی» نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند برپایی این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه ۸۶ تابلوی عکس از مراسم نذری امام حسین (ع) از اقصی نقاط ایران و عراق، از عکاسان برتر، تقدیر شده و راه یافته به نمایشگاه چهارمین و پنجمین دوره مسابقه عکاسی از سفره های حسینی، روی دیوار می رود. در مجموع ۸۶ عکس از ۶۶ عکاس در این نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

در ادامه این مراسم، منصوره معتمدی به عنوان یکی از اعضای هیات داوران ششمین مسابقه عکاسی از سفره های افطاری، بیانیه هیات داوران این دوره مسابقات را قرائت کرد. پس از آن، جوایز، تندیس و لوح تقدیر برگزیدگان و شایستگان تقدیر ششمین مسابقه سفره های افطاری، توسط معاون هنری ارشاد و اساتید عکاسی اهدا شد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات