خوردن هندوانه راهی است مطمئن برای تامین انرژی بدن و از آنجا که این میوه بسیار آبدار است، می تواند کمبود آب بدن را نیز رفع کند؛ در حالیکه سایر نوشیدنی های کافئین دار و انرژی زا، چنین خاصیتی ندارند.

به گزارش افکارنیوز ، هندوانه علاوه بر اینکه میوه ای خوشمزه است، فواید زیادی هم دارد. به نظر خیلی ها فصل تابستان و هندوانه دو یار جدانشدنی هستند! هندوانه تقریباً در تمام کشورها یافت می شود و می توان گفت هیچ میوه ای نمی تواند به اندازه آن، تشنگی را برطرف کند.

خوردن هندوانه راهی است مطمئن برای تامین انرژی بدن و از آنجا که این میوه بسیار آبدار است، می تواند کمبود آب بدن را نیز رفع کند؛ در حالیکه سایر نوشیدنی های کافئین دار و انرژی زا، چنین خاصیتی ندارند.

اختلالات کلیوی


میزان بالای کلسیم موجود در هندوانه، موجب دفع و شستشوی مواد سمی ته نشین شده در کلیه می شود؛ علاوه بر این، مصرف این میوه می تواند در کاهش تجمع اسیداوریک در خون و به دنبال آن، کاهش احتمال ابتلا به ناراحتی های کلیوی و دفع سنگ کلیه نیز موثر باشد. از طرفی چون هندوانه بسیار آبدار است، منجر به تحریک به دفع ادرار می شود که این امر نیز در زدودن مواد سمی از کلیه، مفید است. همچنین آنتی اکسیدان های این میوه در طولانی مدت، موجب می شوند کلیه ها سالم تر بمانند.

تولید انرژی


هندوانه سرشار از ویتامین B و خوردن این میوه می تواند انرژی مضاعفی به شما بدهد و راه مناسبی برای تامین انرژی بدن قبل از انجام تمرینات ورزشی محسوب می شود.

آنتی اکسیدان های موجود در هندوانه


هندوانه منبع طبیعی قوی ترین آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، C و بتاکاروتن است. این آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مفید هستند؛ از جمله می توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، آسم، بیماری های قلبی، پوکی استخوان، روماتیسم مفاصل و سرطان پروستات اشاره کرد.

تحلیل عضلانی و شبکیه چشم


خوردن هندوانه می تواند از اثرات مخرب تحلیل شبکیه چشم و بروز علائم نابینایی مرتبط با افزایش سن پیشگیری کند. تحقیقات نشان می دهد که هندوانه حتی از هویج هم برای سلامتی چشم مفیدتر است و می توان اثر مفید آن را در کاهش بیماری های چشم، مانند نابینایی موقت و یا طولانی مدت مشاهده کرد.

فشارخون بالا


کاروتنوئید که از سخت شدگی دیواره سرخرگ و سیاهرگ جلوگیری می کند، همراه با میزان مناسب پتاسیم و منیزیم موجود در هندوانه، راه مناسبی برای کاهش فشارخون است.

پیشگیری از سکته قلبی


هندوانه در کاهش دمای بدن و فشارخون موثر است و بسیاری از مردم در نواحی گرمسیر در فصل تابستان، هر روز بعدازظهر برای پیشگیری از سکته قلبی، هندوانه می خورند. تابستان ها در هند، دست فروش هایی را می بینید که تقریباً در تمام خیابان ها مشغول فروش هندوانه هستند.

دیابت


بیماران دیابتی که انتظار می رود رژیم غذایی آنها شکر و انرژی کمی داشته باشد، اغلب به دلیل اینکه نمی توانند در وعده های غذایی خود کاملاً سیر شوند، از گرسنگی شکایت می کنند. هندوانه می تواند مکمل غذایی خوبی برای این گروه باشد.

علیرغم شیرین بودن مزه هندوانه، یک تکه بزرگ از آن، کالری کمی به شما می دهد، چون حدود ۹۹ درصد از کل وزن این میوه از آب و فیبر تشکیل شده است. از این گذشته، ویتامین های مختلف و مواد معدنی موجود در هندوانه مانند پتاسیم و منیزیم، به عملکرد صحیح انسولین در بدن کمک می کنند، بدین ترتیب میزان شکر خون را پایین می آورند.

آرژنین نیز از جمله موادی است که می توان در این میوه یافت که نقش موثری در افزایش اثر انسولین بر قند بدن دارد. بیماران دیابتی می توانند غذاهای زردچوبه دار و انواع استیک ها و سالادهایی را بخورند که از پوست هندوانه تهیه شده و میزان شکر آنها پایین است.

سلامت قلب


تحقیقات نشان می دهد لیکوپین (lycopene) کاروتنوئید فراوان موجود در هندوانه، عملکرد قلب را بهبود می بخشد و در کاهش سرطان های رحم، سینه، پروستات، ریه و روده بزرگ بسیار موثر است. کاروتن که به دارا بودن خاصیت آنتی اکسیدان و ضد پیری قابل ملاحظه ای معروف است، قلب شما را سالم نگه می دارد و از بروز بیماری های قلبی مرتبط با افزایش سن، پیشگیری می کند. فیبر موجود در هندوانه و انرژی کم آن، همراه با ویتامین c کاروتنوئید و پتاسیم (پتاسیم خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد) ، میزان کلسترول را کاهش می دهد و قلب را سالم نگه می دارد.

راز/ شماره ۲۷/ نیمه دوم خرداد ماه ۹۲/ فیروزه جمشیدی آسیابر/ صفحه ۷۰
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات