محققان دانشگاه کمبریج موفق به ساخت یک جوهر الکترونیکی مبتنی بر گرافن شده اند که راه را برای دستگاه های الکترونیکی و حسگرهای چاپی پوشیدنی مانند مانیتورهای قلب هموار خواهد کرد.

به گزارش افکارنیوز ، این جوهر الکترونیکی قابل چاپ بر روی یک لیزر بوده و سپس می تواند هادی جریان الکتریسیته باشد.

دانشمندان از این جوهر برای ساخت صفحه کلید کوچک پلاستیکی استفاده کرده اند. آنها دریافتند که این ماده با ضخامت یک اتم می تواند برای ساخت دستگاههای الکترونیکی چاپی ارزان مورد استفاده قرار بگیرد.

از این جوهر در آینده می توان به شکل ادغام شده در لباس برای افرادی که به مانیتورهای قلب نیاز دارند و برای پیگیری چمدانها در فرودگاه به منظور اطمینان از بارگیری آن در هواپیمای درست استفاده کرد.

این جوهر مبتنی بر گرافن از ویژگی های جالبی مانند انعطاف پذیری، شفافیت نوری و رسانایی الکتریکی برخوردار است.

سایر جوهرهای رسانا از فلزات ارزشمند ماننده نقره ساخته می شوند و تولید و پردازش آنها را بسیار پرهزینه می کند. این در حالیست که گرافن هم ارزان و هم با محیط زیست سازگار بوده و نیازی به پردازش زیادی پس از چاپ ندارد.

جوهر گرافن همچنین بر پلیمرهای رسانا به لحاظ هزینه، دوام و اجرا برتری دارد.

پیانوی ساخته شده توسط بخش مهندسی برق دانشگاه کمبریج با همکاری شرکت Novalia Limited به نمایش پتانسیل این جوهر گرافنی پرداخته است.

کلیدهای پیانوی شفاف از جوهرهای گرافنی ساخته شده که بر روی یک غشای پلاستیکی چاپ شده اند.

این کلیدها به عنوان الکترود کار کرده و به یک صفحه مدار ساده الکترونیکی، یک باتری و بلندگو متصل هستند.

هنگامی که شخصی این الکترودهای گرافنی را لمس می کند، بار الکتریکی موجود در کلیدها تغییر می کند. این امر سپس توسط صفحه مدار شناسایی و به اسپیکر ارسال شده و یک نت موسیقی ایجاد می کند.

این محققان با همکاری شرکت Printed Electronics Limited موفق به ساخت یک پیش ساخت نمایشگر دیجیتال منعطف شده اند که از مواد قابل چاپ رایج اما با یک لایه گرافن شفاف و رسانا در قسمت بالایی استفاده می کند.

لایه گرافنی بسیار رساناتر، منعطفتر و شفافتر از پلیمرهای رایج است.

این نمایشگرهای ساده می توانند در طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی بسته بندی هوشمند مانند اسباب بازیها، بازیهای برچسب گذاری و تخته ای مورد استفاده قرار بگیرند.

این محققان همچنین یک آشکارساز لیزری ضد تقلب ساخته اند که برای شناسایی اسکناس، دارو و کالاهای لوکس تقلبی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

این دستگاه با بهره برداری از روشهای موجود برای چاپ لیزر بلور مایع توسط چاپگرهای جوهرافشان کار کرده که به کاربر سطح بسیار دقیقی از کنترل را بر روی الگو و ترکیب رنگی لیزر ارائه می کند.

این آشکارساز با تابش یک پالس مجدد لیزر بر روی نمونه چاپ شده کار می کند. دستگاه سپس از طریق یک نرم افزار اختصاصی به خوانش طول موج تابش نور از لیزر چاپ شده پرداخته و این خوانش را به عنوان الگویی بر یک طیف نگار بازسازی می کند.

نتیجه آن خواهد بود که می توان هر لیرز چاپی را برای ارائه نشانه نوری منحصربفرد خود طراحی کرد. از آنجایی که لیزرها می توانند بر روی همه نوع سطحی از پلاستیک و کاغذ گرفته تا فلز و شیشه چاپ شوند، این روش می تواند برای سنجش اعتبار طیف گسترده ای از محصولات مورد استفاده قرار بگیرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات